news-background
news-background

انتقاد ژورنالیست بریتانیایی از نمایش داده نشدن برده‌داری در فیلم The Little Mermaid: چشم‌پوشی از تاریخ کمکی به کودکان نمی‌کند

«مارکوس رایدر» می‌گوید نباید وانمود کرد که برده‌داری وجود نداشته است.

یک ژورنالیست برجسته بریتانیایی از بازسازی «پری دریایی کوچولو» (The Little Mermaid) دیزنی به خاطر نمایش ندادن جنبه‌های وحشتناک برده‌داری در کارائیب انتقاد کرده است.

«مارکوس رایدر» که مدیر «آکادمی سلطنتی هنرهای نمایشی» است، از انتخاب «هالی بیلی» برای نقش «آریل» حمایت می‌کند اما می‌گوید پس از دیدن فیلم به همراه پسر شش ساله‌اش، احساس کرده که باید مقاله‌ای درباره فرصتی که فیلم برای آموزش کودکان از دست داده بنویسد.

رایدر می‌گوید داستان «پری دریایی کوچولو» ظاهراً در قرن هجدهم و برده‌داری در آفریقا می‌گذرد، اما ساکنین جزایر خیالی کارائیب در نزدیکی آتلانتیکا، مردمانی آزاد و به دور از قساوت‌های انسانی‌اند.

رایدر در مقاله‌ای با عنوان «پری دریایی کوچولو دیزنی، برده‌داری کارائیب، و گفتن حقیقت به کودکان» می‌نویسد: «فکر نمی‌کنم لطفی به کودکان باشد اگر وانمود کنیم که برده‌داری وجود نداشته است. قرار دادن داستان خیالی در زمان و مکانی که به معنای واقعی برابر است با روایت داستانی عاشقانه میان یهودیان و غیرکلیمیان در سال ۱۹۴۰ آلمان و بی‌توجهی به هولوکاست یهود.»

رایدر می‌گوید درک می‌کند که «پری دریایی کوچولو» یک داستان خیالی است و لزوماً نباید به تاریخ وفادار باشد، اما معتقد است که چشم‌پوشی از گذشته خدمتی به کودکان نمی‌کند. او اضافه می‌کند که دیزنی می‌توانست داستان فیلم را در هاییتی و پس از منسوخ شدن برده‌داری در این منطقه قرار دهد.

رایدر می‌نویسد:‌ «به کودکانمان مدیونیم که شگفت‌انگیزترین داستان‌های خیالی ممکن را ببخشیم تا قوه تخیل آن‌ها رشد کند. اما این کار را نه با «سفیدشویی» بخش‌های دشوار تاریخ خود بلکه با پذیرش تاریخ غنی خود و توانمندسازی آن‌ها با حقیقت می‌کنیم.»

رایدر پس از آنکه این مقاله را در توییتر به اشتراک گذاشت با اعتراض کاربرانی مواجه شد که می‌گفتند با این فیلم فقط باید به عنوان یک داستان خیالی برخورد کرد و بس. او سپس آن توییت را به دلیل اینکه سوء تفاهم ایجاد کرده بود حذف کرد.

رایدر در توییت‌های دیگری توضیح داد که از بازسازی «پری دریایی کوچولو» لذت برده اما رعایت تنوع نژادی عوامل پشت صحنه را زیر سؤال برد و نوشت نگران است که چرا دیزنی آن مقطع از تاریخ را نادیده گرفته است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۱۱

هم خدا هم خرما نمیشه یا داستان تخیلیه و اقتباس نیست پس هر چیزی توش ممکنه یا اقتباسه و باید تاریخشم به نسبت درست باشه خوبه باز معلوم شد واسشون چیز های خیلی مهم تری از رنگ پوست نقش اول وجود داره که باید درست بشه و لنگ کار جای دیگه ای

نمایش اسپویل