news-background
news-background

اولین روز اعتصاب نویسندگان آمریکا: حضور سلبریتی‌ها در تظاهرات با شعار «این رسمش نیست»؛ فیلمبرداری فصل دوم House of the Dragon ادامه پیدا می‌کند؛ لغو برنامه SNL

نویسندگان آمریکا به خیابان‌های لس‌آنجلس و نیویورک آمدند.

در اولین روز اعتصاب سراسری نویسندگان آمریکا علیه «پیمان تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون» (AMPTP)، بسیاری از سلبریتی‌ها و نویسندگان شناخته‌شده به خیابان‌های لس‌آنجلس و نیویورک آمدند. ده‌ها نویسنده مقابل استودیوهای کالور کالیفرنیا تجمع کرده و شعار داده‌اند: «الکسا، پول ما را بده» و یا «پول تسلای شما را ما داده‌ایم.» گروهی دیگر تهدید کرده‌اند که پایان سریال «وراثت» (Succession) اچ‌بی‌او را اسپویل خواهند کرد. نویسندگان دیگری مقابل استودیوهای یونیورسال با ارجاع به دیالوگ‌های سریال «مندلوری» (The Mandalorian) روی پلاکاردهایی نوشته‌اند:‌ «این رسمش نیست.»

«دیمین لیندلاف» نویسنده سریال «گمشده» (Lost) مقابل ساختمان استودیوهای آمازون دیده شد در حالی که تابلویی با شعار «الکسا با ما جایگزین نمی‌شود» در دست داشته است. لیندلاف در حال حاضر سریال «خانم دیویس» (Mrs. Davis) را در پلتفرم استریم پیکاک دارد و داستانی در مورد یک هوش مصنوعی شرور روایت کرده است.

«کلارک گرگ» بازیگر سریال «مأمورین شیلد» (Agents of S.H.I.E.L.D) سه‌شنبه این هفته در تظاهرات رؤیت شده و با در دست گرفتن تابلویی از اعضای «اتحادیه نویسندگان آمریکا» (WGA) حمایت کرده است.

«آیو ادبیری» بازیگر ۲۷ ساله سریال «خرس» (The Bear)،‌ «تونی کوشنر» نویسنده برنده امی فیلم‌های «استیون اسپیلبرگ» و «برت گلدستین» بازیگر و تهیه‌کننده سریال «تد لسو» (Ted Lasso) سلبریتی‌های دیگری بودند که در لس‌آنجلس به نویسندگان آمریکایی پیوسته است.

«دمکراسی نو» گزارش داده است که با شروع اعتصاب نویسندگان، تولید فصل سوم سریال کمدی و برنده امی «ابتدایی ابت» (Abbott Elementary) متوقف شده است. «کویینتا برانسون» نویسنده و بازیگر این سریال یک روز قبل در «مت گالا» از اعتصاب‌ها حمایت کرده بود.

«ال جین» نویسنده سریال انیمیشن «سیمپسون‌ها» (The Simpsons) در مصاحبه با «ددلاین» می‌گوید همه نویسندگان متحد شده‌اند:‌ «برای همه ما مهم است که سهمی از پلتفرم‌های استریم داشته باشیم زیرا آینده به این سمت می‌رود اما قرارداد این موضوع را نادیده گرفته است. فکر می‌کنم طراحی شده تا پول کمتری در ازای کار بیشتر پرداخت شود، و آثاری به رایگان به نگارش درآید. مقاومت می‌کنیم تا وقتی که آنچه برای یک نویسنده معمولی عادلانه باشد را به دست آوریم، صرف نظر از هرچه که پیش آید.»

«استن شورین» نویسنده نامزد اسکار «مانی‌بال» (Moneyball) می‌گوید: «اعضا متعهدتر از سال ۲۰۰۷ هستند. مشکلات بسیار روشن‌ترند: مسئله فقط درآمد است. در سال ۲۰۰۷ مسائل حقوقی بود که توضیحش سخت‌تر است.»

«راب لو» بازیگر ۵۹ ساله در مقابل استودیوهای پارامونت به همراه «مایک شور» خالق سریال «اداره» (The Office) و «بروکلین نه-نه» (Brooklyn Nine-Nine) دیده شده است. لو می‌گوید: «ما به خوبی آثاری هستیم که می‌نویسیم.»

در مقابل استودیوهای سونی نویسندگان شعار می‌دهند:‌ «روزی روزگاری... نویسندگان در هالیوود می‌توانستند امرار معاش کنند.» گروهی دیگر در مقابل استودیوهای فاکس می‌گویند: «نویسندگی یک شغل است نه یک سرگرمی» و «هوش مصنوعی روح ندارد» یا «لعنت به [دیوید] زاسلاو [مدیر کمپانی برادران وارنر دیسکاوری] تا حداکثر [مکس]» و «فقط ۲ درصد خودمان را از ۱ درصدی‌ها می‌خواهیم.»

در مقابل دفاتر نتفلیکس در لس‌آنجلس حدود ۲۰۰ و دفاتر دیزنی در بربنک حدود ۴۰۰ معترض دیده شده است. نویسندگان معترض مقابل دفاتر برادران وارنر همنوا با ترانه‌ای از «راسل تایرون جونز»‌رپر آمریکایی شعار می‌دهند: «عزیزم پولم را می‌خواهم»

«کورتنی کمپ» خالق سریال «قدرت» (Power) مقابل دفاتر استودیوهای سی‌بی‌اس می‌گوید: «اعتصاب کرده‌ایم تا از نویسندگی به عنوان یک شغل محافظت کنیم، و برای دریافت سهم عادلانه از سود آثاری که خلق می‌کنیم.»

اپیزود ۶ مه برنامه زنده «اس‌ان‌ال» (Saturday Night Live) که قرار بود با اجرای «پیت دیویدسون» پخش شود در شبکه ان‌بی‌سی به دنبال برگزاری اعتصاب لغو شده است. در جریان برگزاری اعتصاب نویسندگان در سال ۲۰۰۷، برنامه «اس‌ان‌ال» به جای ۲۰ یا ۲۱ قسمت فقط ۱۲ اپیزود را پخش کرد. در آن زمان قرار بود «دوین جانسون» مجری این برنامه باشد.

«ورایتی» گزارش داده است که تولید فصل دوم سریال فانتزی «خاندان اژدها» (House of the Dragon) اچ‌بی‌او در بریتانیا به‌رغم اعتصاب نویسندگان متوقف نخواهد شد چرا که همه فیلمنامه‌های این فصل نوشته شده‌اند.

فیلمبرداری فصل دوم «خاندان اژدها» از ۱۱ آوریل در استودیوهای لیوزدن لندن آغاز شده و «رایان کاندال» نویسنده و شورانر این فصل در همین روز بیانیه‌ای منتشر کرده است.

«مت اسمیت»، «الیویا کوک»، «اما دارسی»، «ایو بست»، «استیو توسان»، «فابیان فرانکل»، «یوان میچل»، «ریس ایفانز»، «سونویا میزونو» و «تام گلین-کارنی» برای فصل دوم «خاندان اژدها» که بر اساس رمان «آتش و خون» نوشته «جرج آر.آر. مارتین»‌ ساخته می‌شود بازمی‌گردند. بازیگران جدید این سریال نیز «فیبی کمبل»، «بتانی آنتونیا»، «هری کولت»، «جفرسون هال»، «متیو نیدهام» و «فیا سیبان» خواهند بود.

«آدام کانوور» نویسنده و کمدین می‌گوید: «ما با پلتفرم‌های استریم و استودیوها می‌جنگیم تا حرفه ما را به یک شغل دوره‌ای تبدیل نکنند. آن‌ها سعی می‌کنند شغل ما را از بین ببرند و ما را مثل رانندگان اوبر یک روز در هفته استخدام کنند... ما برای انصاف می‌جنگیم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید