news-background
news-background

دبیر جشنواره کن: فقط آثار آمریکایی باید برنده اسکار بهترین فیلم شوند

«تی‌یری فرمو» می‌گوید اسکار بهترین فیلم باید به عناوین آمریکایی اهدا شود.

دبیر جشنواره کن می‌گوید جایزه اسکار بهترین فیلم باید به عناوین آمریکایی اهدا شود. «تی‌یری فرمو» در فاصله جند هفته مانده به برگزاری جشنواره کن هفتاد و ششم از اسکار گذشته گفته است.

فرمو به «ورایتی» می‌گوید: «به نظر من مراسم خیلی خوبی بود و خوشحال شدم که «میشل یئو» برنده شد. و ناامید شدم که «استیون اسپیلبرگ» برنده نشد، چون فیلم‌های او نامه عاشقانه‌ای است به سینما. از طرفی درک نمی‌کنم که چرا «مثلث غم» (Triangle of Sadness) نباید در بخش بهترین فیلم بین‌المللی رقابت کند، هرچند که زبانش انگلیسی است. چطور ممکن است که یک فیلم غیر-آمریکایی برنده اسکار می‌شود وقتی که این مراسم برای تجلیل از سینمای آمریکا برگزار می‌شود؟ «انگل» (Parasite) برنده شد، عالی است، اما یک فیلم کره‌ای بود.»

طبق قوانین آکادمی فیلم‌های بین‌المللی بلند باید دارای بیش از ۵۰ درصد دیالوگ انگلیسی باشند تا بتوانند در بخش بهترین فیلم سال رقابت کنند. «مثلث غم» به کارگردانی «روبن اوستلوند» سوئدی محصول مشترک بریتانیا و کشورهای اروپایی دیگر است.

فرمو اضافه می‌کند: «اسکار بهترین فیلم باید به یک فیلم آمریکایی اهدا شود، همان‌گونه که «سزار» بهترین فیلم به فیلم‌های فرانسوی و «گویا» به فیلم‌های اسپانیایی اهدا می‌شود.» او در سال ۲۰۲۰ و پس از تاریخ‌سازی «انگل» گفته بود: «شاید برای آمریکا بهتر باشد که از سینمای خودش تجلیل کند.»

فرمو در مورد فیلمسازی مؤلف می‌گوید: «سرازیر کردن پول زیاد هرگز باعث تولید فیلم‌های بهتر نشده است. برای فیلم ساختن باید پیش از هر چیز هنرمند و متخصص داشت. حتی استودیوهای هالیوود که حرفه‌شان تولید سود است، همیشه به این قانون تغییرناپذیر احترام گذاشته‌اند. امیدواریم که فیلم‌های فیلمسازان مؤلف آمریکایی راهش را به سمت مخاطبین در ایالات متحده پیدا کند، و مردم یک بار دیگر از داستان‌های عالی و زیبا برای بزرگسالان لذت ببرد. خوشحالیم که چنین فیلم‌هایی در فرانسه جواب می‌دهند. فکر می‌کنم کشور ما بهترین بازار بین‌المللی فیلم «بابل» (Babylon) «دیمین شزل» و فیلم شگفت‌انگیز «فیبلمن‌ها» (The Fabelmans) «استیون اسپیلبرگ» بود که در اینجا با استقبال خیلی خوبی مواجه شده.»

او ادامه می‌دهد: «در مورد فیلم‌های مؤلف آمریکایی، ترجیح می‌دهند که در پایان سال عرضه شوند تا به فصل اسکار نزدیک باشند. اما باید دوباره بگویم: می‌توان در ماه مه در کن متولد شد و در مارس و سالن دولبی [محل برگزاری اسکار] زنده بود! هر سال این را ثابت کرده‌ایم.»

وسترن «قاتلین ماه گل» (Killers of the Flower Moon) فیلمی است که در جشنواره کن برای اولین بار اکران خواهد شد و احتمالاً پس از آغاز اکران عمومی در ماه اکتبر پیشتاز فصل اهدای جوایز خواهد بود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید