news-background
news-background

استیون اسپیلبرگ: یهودستیزی دیگر در کمین نیست بلکه با افتخار ما را به مبارزه می‌طلبد؛ E.T. «بی‌نقص‌ترین» فیلم اسپیلبرگ از نظر خودش

اسپیلبرگ «ای.تی» را «بی‌نقص‌ترین» فیلم خودش می‌داند.

«استیون اسپیلبرگ» در مصاحبه با «استیون کولبر» (The Late Show with Stephen Colbert) می‌گوید نگران شدت گرفتن تنفر در آمریکا است. او در لحظاتی از فیلم برنده گلدن گلوب و نامزد اسکار «فیبلمن‌ها» (The Fabelmans) که از نوجوانی خودش الهام گرفته شده، به تجربه زیستن در یک جامعه یهودی پرداخته در حالی که با فیلم «فهرست شیندلر» (Schindler's List) گوشه دیگری از تاریخ یهودیت را به تصویر کشیده است.

این فیلمساز در این مصاحبه از افزایش رفتارهای نفرت‌آلود علیه یهودیان از سوی سلبریتی‌های آمریکایی ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: «خیلی خیلی غافلگیرکننده می‌دانمش. یهودستیزی همیشه وجود داشته، یا در نزدیکی شما و دور از دید اما همیشه در کمین بوده، یا اینکه مثل آلمان دهه ۱۹۳۰ آشکار. اما از دهه ۱۹۳۰ آلمان به این سو شاهد نبودم که یهودستیزی کمین نکرده باشد، بلکه مانند هیتلر و موسولینی با افتخار ایستاده و دست به کمر زده باشد، و به شکلی ما را به مبارزه بطلبد. هرگز در طول عمرم تجربه‌اش نکرده بودم، به‌ویژه در این کشور.»

اسپیلبرگ اضافه می‌کند: «به حاشیه راندن مردمی که بخشی از اکثریت نژادی نیستند اتفاقی است که سالیان سال است ما را تهدید می‌کند... نفرت به یک نوع شرط برای عضویت در باشگاهی درآمده که شمار اعضایش بیشتر از آن است که تصور می‌کردم در آمریکا ممکن باشد.»

اسپیلبرگ با این حال به آینده بشر و پایان یهودستیزی امیدوار است: «از «آن فرانک» نقل قول می‌کنم که فکر می‌کند حق داشت وقتی که می‌گفت بیشتر مردم خیرخواه‌اند. و به گمان من در ذات ما، اساساً خوبی و همدردی وجود دارد.»

این کارگردان در بخش دیگری از مصاحبه می‌گوید «ای‌تی: موجود فرا-زمینی» (ET: The Extra-Terrestrial) را «بی‌نقص‌ترین» فیلم خودش می‌نامد.

اسپیلبرگ که از سال ۱۹۷۱ تاکنون ۳۴ فیلم از جمله «برخورد نزدیک از نوع سوم» (Close Encounters of the Third Kind) و «آرواره‌ها» (Jaws) را کارگردانی کرده، می‌گوید دیدن فیلم‌های خودش را دشوار می‌یابد: «وقتی که فیلم‌ها را ساختم به ندرت آن‌ها را نگاه می‌کنم. مکرراً آن‌ها را نگاه نمی‌کنم اما بعضی اوقات فیلمی با بچه‌هایم می‌بینم.»

او توضیح می‌دهد که وقتی «ای‌تی» را برای اولین بار برای فرزندانش پخش کرده، تمایل داشته به آن‌ها «تسلی» دهد: «نمی‌خواهم بدون اینکه پدر در کنارشان نشسته باشد «ای‌تی» را ببینند – به‌ویژه با آن بخش‌های ترسناک ابتدای فیلم.»

اسپیلبرگ با وجود اینکه بازبینی فیلم‌هایش را ناخوشایند می‌داند اما از «ای‌تی» که در سال ۱۹۸۲ اکران شد لذت می‌برد: «گاهی چیزهایی می‌بینم که قصد انجامش را داشته‌ام اما انجام نداده‌ام، و گاهی چیزهایی را می‌بینم که حالا پس از این همه سال فکر می‌کنم می‌توانستند ایده‌های بهتری شوند – اما در بیشتر موارد «ای‌تی» فیلم تقریباً بی‌نقصی است. یکی از معدود فیلم‌های من است که واقعاً می‌توانم دوباره و دوباره نگاه کنم.»

فیلمساز فاش می‌کند که «فقط چند» فیلم خود را بیش از یک بار می‌تواند ببیند: «شاید ۳۴ فیلم ساخته باشم و – به جز «‌ای‌تی» از فیلم‌های دیگر نام نمی‌برم – حدود پنج یا شش فیلم را می‌توانم دوباره ببینم، اما معمولاً نگاه نمی‌کنم.»

اسپیلبرگ برای «فیبلمن‌ها» نامزد اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی است. او پیش‌تر دو مرتبه برای «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan) در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۹ برنده اسکار شده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۰۴

بین 20 تا 25 میلیون تقریبا یهودی وجود داره اما چرا انقدر تنفر باید ازشون در طول تاریخ وجود داشته باشه؟

نمایش اسپویل
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۳۹

از نتانیاهو بپرس

نمایش اسپویل