news-background
news-background

همه بازیگران نامزد-اولی اسکار ۲۰۲۳: از برندن فریزر و میشل یئو تا نامزدی دقیقه-نودی آندریا رایزبورو

شانزده بازیگر برای اولین بار در مراسم اهدای جوایز آکادمی نامزد اسکار شدند.

«برندن فریزر»، «جیمی لی کورتیس»، «آستین باتلر»، و «میشل یئو» از جمله بازیگران نامزد-اولی نود و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز آکادمی (95th Academy Awards) بودند. نامزدهای این دوره سه‌شنبه این هفته معرفی شدند.

امسال در مجموع ۱۶ بازیگر برای اولین بار نامزد اسکار شدند. همه شش نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد اولین نامزدی اسکار خود را دریافت می‌کنند. باتلر برای بازی در نقش «پادشاه راک اند رول» در فیلم «الویس» (Elvis) به کارگردانی «باز لورمن» نامزد جایزه شده است. او با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید با این نقش «فقط از زندگی این مرد و خانواده او تجلیل» کرده است.

فریزر نیز با فیلم «نهنگ» (The Whale)، «کالین فارل» با فیلم «بنشی‌های اینیشرین» (The Banshees of Inisherin)، «پل مسکال» با فیلم «افترسان» (Aftersun) و «بیل نای» برای «زندگی» (Living) دیگر بازیگرانی بودند که به اولین نامزدی اسکار کارنامه‌شان دست پیدا کردند.

در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول نیز چند بازیگر نامزد-اولی از جمله «میشل یئو» برای «همه‌چیز همه‌جا همزمان» (Everything Everywhere All at Once) وجود داشت. یئو علاوه بر این با این نامزدی تاریخ‌سازی کرد و به اولین زن آسیایی تبار نامزد اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول تبدیل شد.

«آنا د آرماس» برای فیلم «بلوند» (Blonde) برای اولین بار نامزد اسکار است، در حالی که «آندریا رایزبورو» به لطف حمایت همکارانش نامزدی غیرمنتظره‌ای با «برای لزلی» (To Leslie) به دست آورده است.

چهار بازیگر از پنج بازیگر بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل نیز اولین نامزدی اسکار خود را دریافت کردند. «کی هوی کوان» برای «همه‌چیز همه‌جا همزمان» از جمله این بازیگران بود. در همین بخش «برندن  گلیسون» برای «بنشی‌های اینیشرین»، «بری کیوگن» برای همین فیلم به کارگردانی «مارتین مک‌دونا» و «برایان تایری هنری» برای «گذرگاه» (Causeway) برای اولین بار نامزد اسکار شدند.

در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل «جیمی لی کورتیس» برای «همه‌چیز همه‌جا همزمان»، «استفانی شو» برای همین فیلم به کارگردانی «دنیل کوان» و «دنیل شاینرت» و «هونگ چائو» برای «نهنگ» و «کری کاندن» برای «بنشی‌های اینیشرین» اولین نامزدی اسکارشان را دریافت کردند.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید