news-background
news-background

۱۵ نکته‌ای که پیش از دیدن Avatar: The Way of Water باید به یاد داشت

«آواتار: راه آب» پس از ۱۳ سال انتظار اکران شده و به تازگی از فروش ۸۵۰ میلیون دلاری عبور کرده است.

دنباله «آواتار: راه آب» (Avatar: The Way of Water) سرانجام از ۱۶ دسامبر در سراسر دنیا اکران شد و به انتظار ۱۳ ساله هواداران «جیمز کامرون» و دنیای پاندورا پایان داد. در این فیلم بیش از سه ساعته که با بودجه ۴۵۰ میلیون دلاری ساخته شده، «سم ورثینگتون» در نقش «جیک سالی»، «زویی سالدانا» در نقش «ناوی نیتیری»، «سیگورنی ویور» در نقش «دکتر گریس آگستینن»، «استیون لنگ» در نقش «سرهنگ مایلز کواریچ» در «آواتار ۲» نقش‌های قبلی خود را تکرار می‌کنند در حالی که «کیت وینسلت»، «ادی فالکو» و «وین دیزل» بازیگران جدید چندگانه خواهند بود.

را در خلاصه داستان رسمی «راه آب» آمده است: «زمان وقوع رویدادهای «آواتار: راه آب» بیش از یک دهه پس داستان قسمت اول است و سرگذشت خانواده سالی، رنج‌هایی که تعقیب‌شان می‌کند، مصائبی که برای حفظ امنیت یکدیگر تحمل می‌کنند، پیکارهایی که برای زنده ماندن می‌کنند و تراژدی‌هایی که تاب می‌آورند را روایت خواهد کرد.»

در ادامه نگاهی انداخته شده به ۱۵ نکته‌ای که پیش از دیدن «راه آب» بهتر است یادآوری شوند.

 

پاندورا قمری دوردست با منابع طبیعی ارزشمند است

یک سازمان غیر-دولتی موسوم به «مدیریت توسعه منابع» (RDA) به یک ماده معدنی موجود در قمر پاندورا به نام آنابتینیوم علاقه‌مند است. در قسمت اول «آواتار»، گفته شد که یک کیلوگرم از این ابررسانا ۲۰ میلیون دلار ارزش دارد.

 

پاندورا میهن گروهی از مخلوقات شبه‌انسان به نام ناوی است

موجوداتی که قامت آن‌ها به ۲.۷ متر می‌رسد ارتباط تنگاتنگی دارند با همه موجودات زنده پاندورا. آن‌ها با اهداف سازمان «آردی‌ای» که در پی ویرانی خانه‌های آن‌ها برآمده مقابله می‌کنند و انسان‌ها را «آسمانی‌ها» می‌خوانند. سازمان در مقابل ناوی‌ها را «وحشی» و «دشمن» می‌نامد.

 

اولین قسمت «آواتار» روی قبیله اوماتیکایا تمرکز می‌کند

قبیله اوماتیکایا (Omaticaya) متشکل از گروهی است به رهبری ایتوکان (Eytukan) که در پایان قسمت اول کشته می‌شود، و رهبر معنوی آن‌ها موات (Mo'at). دختر آن‌ها نیتیری (Neytiri) با بازی «زویی سالدانا» یکی از شخصیت‌های کلیدی چندگانه است که قرار است جانشین مادرش در قبیله شود. در پایان قسمت اول «آواتار» چند قبیله دیگر معرفی می‌شوند اما در قسمت دوم مخاطبین با قبیله متکایینا (Metkayina) آشنا خواهند شد.

 

انسان‌ها نمی‌توانند در پاندورا تنفس کنند

در قسمت اول «آواتار» چند سرباز سازمان «آردی‌ای» با ماسک‌هایی دیده شدند که پوشیدن آن‌ها برای زیست هر انسانی روی پاندورا ضروری است وگرنه پس از چهار دقیقه می‌میرند.

 

«پروژه آواتار» با فرمان آردی‌ای عملیاتی شده است

سازمان آردی‌ای فرمان اجرای «پروژه آواتار» را صادر کرده که به انسان‌ها امکان می‌دهد خودشان را از راه دور در بدن‌های ناوی هدایت کنند بی‌آنکه نیازی به پوشیدن ماسک داشته باشند. این برنامه شامل توسعه موجوداتی مرکب از انسان و ناوی به نام «آواتار» است که می‌توانند روی پاندورا حیات خود را تجربه کنند. این آواتارها حاصل ترکیب دی‌ان‌ای انسان و ناوی هستند. این پروژه با هدف آموزش زبان انگلیسی به ناوی‌ها توسعه پیدا می‌کند اما برخی از مدیران سازمان برای اهداف شخصی و جاسوسی از موجودات قمر از آن استفاده می‌کنند. ناوی‌ها این موجودات مرکب را «خواب‌گرد» و شیطانی می‌نامند. در دنباله «آواتار»، انسان‌ها راهی برای آپلود ذهن یک فرد به آواتار بدون نیاز به میزبان جسمانی پیدا کرده‌اند.

 

گریس آگستین یکی از دانشمندان «برنامه آواتار» است

شخصیت «گریس آگستین» با بازی «سیگورنی ویور» در قبیله اوماتیکایا به مدت ۱۰ سال  آموزشگاهی را مدیریت می‌کندکه به ناوی‌ها انگلیسی می‌آموزد. اهداف گریس بر خلاف آردی‌ای خیرخواهانه و فقط برای برقراری ارتباط است. شخصیت «جیک سالی» با بازی «سم ورتینگتون» در قسمت اول به او کمک می‌کند با این قبیله ارتباط مجددی برقرار کند. در پایان قسمت اول، گریس هدف گلوله قرار می‌گیرد. ناوی‌ها سعی می‌کنند ذهن او را به بدن آواتارش منتقل کنند پیش از آنکه جان بسپارد، اما موفق نمی‌شوند. ویور برغم مرگ شخصیتش در قسمت اول، به چندگانه بازگشته و در نقش یک شخصیت نوجوان بازی می‌کند.

 

سرهنگ مایلز کواریچ رئیس نیروهای امنیتی آردی‌ای است

«استیون لنگ» در قسمت اول «آواتار» نقش «سرهنگ مایلز کواریچ» رئیس نیروهای امنیتی سازمان آردی‌ای را بازی کرد. او تشنه قدرت بود و اهمیتی نمی‌داد برای رسیدن به هدفش چند ناوی کشته می‌شوند یا چه موجودات زنده دیگری از بین می‌روند. کواریچ رهبر حمله به قبیله اوماتیکایا بود و دختری غول‌آسا که محل زندگی اعضای قبیله بود را نابود کرد.

 

جیک سالی در قسمت اول یک سرباز ۲۲ ساله بود

در قسمت اول «آواتار» نشان داده نشد که «جیک سالی» با بازی ورتینگتون که یک سرباز سابق ۲۲ ساله است، چگونه توانایی راه رفتن را از دست می‌دهد. از جیک دعوت می‌شود که به جای برادر دوقلوی و دانشمندش تامی که یک هفته پیش از عزیمت کشته شده به پاندورا برود. جیک جایگزین تامی می‌شود به این علت که ژن او با آواتار برادرش سازگار است و می‌تواند به آوتار بسیار پرهزینه او متصل شود. سازمان آردی‌ای علاوه بر این روی تجارب جیک در نیروی دریایی ایالات متحده حساب باز می‌کند. جیک به سبب آموزش‌هایی که دیده در ابتدای فیلم مأمور جاسوسی از ناوی‌ها می‌شود.

 

نیتیری قصد کشتن جیک را داشت تا اینکه نشانه‌هایی رؤیت کرد

وقتی چند «پری درختی» از درخت مقدس ناوی بیرون می‌آیند و روی جیک می‌نشینند، نیتیری در کشتن جیک تردید می‌کند و این اتفاق را یک نشانه می‌داند. نیتیری پس از آنکه جیک را به خانه می‌برد به او راه رسم زندگی ناوی می‌آموزد اما نمی‌داند که هدف جیک نفوذ به قبیله است.

 

جیک عاشق پاندورا و موجوداتش می‌شود

مأموریت جیک چرخشی غیرمنتظره پیدا می‌کند وقتی که او عاشق دختر رهبر ناوی‌ها می‌شود. در فرهنگ ناوی، وصلت ابدی است. در ادامه قسمت اول «آواتار»، ناوی‌ها کشف می‌کنند که جیک جاسوس و فرستاده سازمان آردی‌ای است.

 

جیک به عضو قابل‌احترام قبیله اوماتیکایا تبدیل می‌شود

شخصیت جیک به ششمین ناوی تبدیل شد که به مقام «توروک ماکتو» می‌رسید. او برای جلب اعتماد قبیله اوماتیکایا، باید غارتگری افسانه‌ای موسوم به توروک را جست‌وجو می‌کرد. جیک سرانجام به ششمین عضو ناوی تبدل می‌شود که با موفقیت این موجود را رام می‌کند و در نتیجه، «توروک ماکتو» لقب می‌گیرد. او از این موقعیت خود استفاده می‌کند تا میان اوماتیکایا و ۱۴ قبیله دیگر در مقابل حمله آردی‌ای و نجات پاندورا اتحاد برقرار کند. پس از پیروزی در نبرد، جیک موجود را رها می‌کند اما لقبش حفظ می‌شود.

 

جیک از بدن انسانی‌اش جدا می‌شود

در پایان قسمت اول، جیک رهبر جنگجویان قبیله اوماتیکایا است و ذهن او با شکل آواتارش ادغام شده. بدن‌های جیک در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا فرایند انتقال ذهن او آغاز شود.

 

نیتیری و جیک سرهنگ کواریچ را می‌کشند

در قسمت اول «آوتار» سرهنگ کواریچ به دست نیتیری و جیک کشته شد اما نسخه‌ای دیگر از این شخصیت در قسمت دوم بازگشته و به دنبال انتقام است.

 

ناوی همه انسان‌ها را به جز چند نفر به زمین برمی‌گرداند

در پایان فیلم اول دیده شد که «دکتر نورم اسپلمن» با بازی «جول دیوید مور» و «دکتر مکس پاتل» با بازی «دیلیپ رائو» از جمله معدود انسان‌هایی‌اند که در پاندورا باقی می‌مانند و شاهد بازگشت سایرین به زمین هستند.

 

پرش «راه آب» در زمان

دنباله «راه آب» هیچ‌گاه یادآوری نمی‌کند که در حال نمایش چه سالی است. بر اساس توضیحات درج شده برای پروژه، داستان دنباله «بیش از یک دهه» پس از حوادث قسمت اول قرار داده شده و جیک و نیتیری و چهار فرزندشان را دنبال می‌کند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید