news-background
news-background

بهترین فیلم‌هایی که در ماه اکتبر ۲۰۲۲ اکران می‌شوند

اگرچه تا برگزاری مراسم اسکار چند ماهی باقی مانده، اما فصل اهدای جوایز رسماً آغاز شده است. با برگزاری جشنواره‌های تورنتو و ونیز در ماه سپتامبر چند فیلم مدعی اکران شد و در ماه اکتبر همین روند با برگزاری جشنواره نیویورک و لندن ادامه دارد.

در یک ماه پیش رو فیلم‌هایی از «دیوید او. راسل»، «تاد فیلد»، «مارتین مک‌دونا» و بسیاری دیگر به نمایش درخواهند آمد که بسیاری از آن‌ها به اکران در سالن‌های سینما منحصر خواهد بود . برخی دیگر از فیلم‌ها مانند بازسازی «برپاخیزان جهنم» از پلتفرم‌های دیجیتال پخش می‌شوند.

 

تار (Tár)

تاریخ پخش: ۷ اکتبر در سالن‌های سینما

«تار» به کارگردانی «تاد فیلد» و بازی «کیت بلانشت» اولین بار در جشنواره ونیز اکران شد و نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد. بلانشت برنده اسکار در این فیلم نقش «لیدیا تار» را بازی می‌کند، یک رهبر ارکستر که یکی از بهترین‌هاست، و اولین رهبر ارکستر زن تاریخ آلمان. «هلدور گودانادوتیر» آهنگساز «جوکر» (Joker 2019) که اولین آهنگساز زن برنده اسکار، گلدن گلوب، و بفتا بود، موسیقی متن این فیلم را ساخته است. «تاد فیلد» نامزد اسکار ۱۵ سال پس از اکران «بچه‌های کوچک» (Little Children) با بازی «کیت وینسلت» و «پاتریک ویلسون» به فیلمسازی بازگشته است.

 

آمستردام (Amsterdam)

تاریخ پخش: ۴ نوامبر در سالن‌های سینما

«آمستردام» به کارگردانی «دیوید او. راسل» با بودجه ۸۲ میلیون دلاری و با ستارگانی چون «کریستن بیل»، «مارگو رابی»، «جان دیوید واشینگتن»، «رابرت دنیرو»، «آنیا تیلور-جوی»، «رامی مالک»، «مایکل شنان»، «زویی سالدانا»، «کریس راک»، «مایک مایرز»، «تیموتی اولیفانت» و «تیلور سوییفت» ساخته شده است. بیل و واشینگتن در «آمسترادام» نقش دو سرباز زخمی را بازی می‌کنند که در بلژیک با یک پرستار با بازی رابی برخورد می‌کنند. سال‌ها بعد در دهه ۱۹۳۰، این سه به قتل متهم می‌شوند و خود را گرفتار توطئه‌ای می‌بینند که «ریشه در هولناک‌ترین دسیسه‌های پنهان تاریخ آمریکا» دارد.

 

برپاخیزان جهنم (Hellraiser)

تاریخ پخش: ۷ اکتبر از هولو

در فیلم «برپاخیزان جهنم» به کارگردانی «دیوید بروکنر» که بازسازی فیلم کلاسیکی به همین نام ساخته «کلایو بارکر»‌ است، «جیمی کلیتون» نقش «پین‌هد» را بازی کرده است. داستان بازسازی در مورد زن جوانی است که با اعتیاد دست به گریبان است و به تسخیر یک پازل باکس باستانی درمی‌آید و ناخواسته گروهی از موجودات فراطبیعی را از بعدی دیگر فرامی‌خواند. «اودسا آزیون» بازیگر «ارتش بزرگ» (Grand Army)، «برندن فلین»، «گوران ویشنیچ»، «درو استارکی»، «آدام فیسون»، «سلینا لو» و «هیام عباس» دیگر بازیگران ریبوت خواهند بود.

 

کاترین که جوجه صدایش می‌کردند (Catherine Called Birdy)

تاریخ پخش: ۷ اکتبر از پرایم ویدیو

«کاترین که جوجه صدایش می‌کردند» سومین فیلم بلند «لینا دانام» در مقام کارگردان است. این فیلم بر اساس رمان کودکانه‌ای به همین نام ساخته شده که داستانی در دهه ۱۲۹۰ و دهکده استون‌بریج انگلستان قرون وسطا روایت می‌کند. «لیدی کاترین» ملقب به «بردی» یا «جوجه» با با بازی «بلا رمزی»، جوان‌ترین فرزند «لرد رولو» با بازی «اندرو اسکات» و «لیدی اشلین» است. زمین بازی کاترین عمارت استون‌بریج است، خانه‌ای که همچون خانواده‌اش روزهای بهتری را سپری کرده. رولو که مردی تهی‌دست و طماع است، دخترش را فرصتی برای غنی شدن می‌بیند و می‌خواهد او را به ازدواج مردی ثروتمند درآورد. «جو الوین» و «دین-چارلی چپمن» دیگر بازیگران فیلم خواهند بود.

 

ستارگان نیمروز (Stars at Noon)

تاریخ پخش: ۱۴ اکتبر اکران در سالن‌های سینما و ۲۸ اکتبر در هولو

«ستارگان در نیمروز» با بازی «مارگارت کوالی» و «جو آلوین» از رمانی به قلم «دنیس جانسون» اقتباس خواهد شد و داستانی در حین وقوع انقلاب نیکاراگوئه در سال ۱۹۸۴ روایت می‌کند. آلوین نقش یک تاجر مرموز انگلیسی را بازی کند که با یک خبرنگار آمریکایی با بازی کوالی آشنا می‌شود. این دو رابطه‌ رمانتیکی آغاز می‌کنند و تنها «هزارتوی دروغ‌ها و توطئه‌ها» است که آنان را وادار به خروج از کشور درگیر انقلاب می‌کند. «ستارگان نیمروز» در جشنواره کن ۲۰۲۲ برنده «جایزه بزرگ» شد و سپس راهی جشنواره فیلم تورنتو شد. «کلر دنی» کارگردان و نویسنده این اقتباس از رمان جانسون بوده است.

 

رزالین (Rosaline)

تاریخ پخش: ۱۴ اکتبر از هولو

«رزالین» به کارگردانی «کارن مین» و بازی «کیتلین دیور» از رمان «وقتی مال من بودی» (When You Were Mine) «ربکا سرل» اقتباس شده و برداشتی مدرن از داستان کلاسیک «رومئو و ژولیت» خواهد بود و از زاویه دید شخصیت «رزالین» عموزاده ژولیت روایت می‌شود، زن جوانی تیزهوش اما آرمان‌گرا که معشوق سابق رومئو بوده است. تلاش رزالین برای بازپس گرفتن عشق خود به اکتشاف خویشتن می‌انجامد.

 

تیل (Till)

تاریخ پخش: ۱۴ اکتبر در سالن‌های سینما

«دنیل ددوایلر» در فیلم بیوگرافیکال «تیل» به کارگردانی «چینویه چوکوو» نقش «مامی تیل موبلی» را بازی می‌کند، یک فعال اجتماعی آمریکایی که پس از به دار آویخته شدن پسر ۱۴ ساله‌اش «امت تیل» به دنبال اجرای عدالت است. «جیلین هال» نقش تیل را در این فیلم بازی کرده است. «ووپی گلدبرگ»، «فرانکی فیسون»، و «هیلی بنت» دیگر بازیگران این درام تاریخی خواهند بود.

 

آموزشگاه خیر و شر (The School for Good and Evil)

تاریخ پخش: ۱۹ اکتبر از نتفلیکس

این فیلم به کارگردانی «پل فیگ» و بازی «شارلیز ترون» از رمانی فانتزی و نوجوانانه نوشته «سومان چاینانی» اقتباس شده و داستانی در مورد دوستان صمیمی سوفی و آگاتا روایت می‌کند که ربوده شده و به «آموزشگاه خیر و شر» فرستاده می‌شوند. تلاش آن‌ها برای بازگشت به خانه رابطه دوستی آن‌ها را به آزمون می‌گذارد. «کری واشینگتن» نقش «پروفسور داوی» و «شارلیز ترون» نقش «لیدی لسو» را بازی می‌کنند – دو شخصیتی حاضر در آن آموزشگاه مرموز. «سوفیا آن کاروسو» نقش سوفیا و «سوفیا وایلی» نقش آگاتا را بازی می‌کنند.

 

پرستار خوب (The Good Nurse)

تاریخ پخش: ۱۹ اکتبر در سالن‌های سینما و ۲۶ اکتبر در نتفلیکس

«پرستار خوب» به کارگردانی «توبایاس لیندهولم» داستانی در مورد یک پرستار قاتل زنجیره‌ای به نام «چارلز کالن» با بازی «ادی ردمین» روایت می‌کند که در طول ۱۶ سال جان ۴۰۰ نفر را در نیوجرزی و پنسیلواینا گرفت. کالن با تزریق دوزهای مرگبار انسولین و دیگر داروها قربانی می‌گرفت و تا کنون به ۴۰ قتل اعتراف کرده است. «ایمی لوگرن» همکار پرستار کالن با بازی «جسیکا چستین» در نهایت باعث دستگیری قاتل شد. لوگرن با آغاز تحقیقات کارآگاهان در بیمارستانی که مرگ‌های غیرمعمولی گزارش می‌کرد به همکارش مشکوک شده بود.

 

ریموند و ری (Raymond and Ray)

تاریخ پخش: ۲۱ اکتبر در اپل تی‌وی+

«یوان مک‌گرگور» و «ایتان هاک» در این فیلم «ریموند و ری» به کارگردانی «رودریگو گارسیا» نقش برادرانی ناتنی را بازی می‌کند که هیچ‌یک رابطه خوبی با والدین خود نداشته‌اند و در مراسم خاکسپاری پدرشان با یکدیگر ملاقات می‌کنند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «به طریقی، هنوز حس شوخ‌طبعی خود را حفظ کرده‌اند، و [مراسم خاکسپاری پدرشان] فرصتی است برای بازآفرینی خودشان. رنج و خشم و سبک‌سری و شاید عشقی باقی مانده باشد اما نبش قبر قطعاً در کار خواهد بود.» دیگر بازیگران فیلم «ماریبل وردو»، «سوفی اکوندو»، «ماکسیم سوینتون»، «اسکار نونیز»، «وندی کورتیس-هال» و «تاد لوییسو» خواهند بود.

 

بلک آدام (Black Adam)

تاریخ پخش: ۲۱ اکتبر در سالن‌های سینما

«بلک آدام» با بازی «دووین جانسون» و کارگردانی «ژاومه کویت-سرا» بر اساس کتاب‌های مصور دی‌سی ساخته شده و در افتتاحیه داخلی به دنبال فروش ۷۰ میلیون دلاری است. «پی‌یرس برازنان» در نقش «دکتر سرنوشت» یا «دکتر فیت»، «آلدیس هاج» در نقش «هاک‌من»، «نوآح سنتینیو» در نقش «اتم اسمشر»، «سارا شاهی» ایرانی تبار در نقش یک استاد دانشگاه، «وایولا دیویس» نیز نقش «آماندا والر» و «کویینتسا سوییندل» در نقش «سایکلون» دیگر بازیگران فیلم خواهند بود.

بلیت بهشت (Ticket to Paradise)

تاریخ پخش: ۲۱ اکتبر در سالن‌های سینما و ۴۵ روز بعد در پیکاک

«جرج کلونی» و «جولیا رابرتس» در فیلم «بلیت بهشت» به کارگردانی «ال پارکر» نقش یک زوج طلاق‌گرفته را بازی می‌کنند که به بالی سفر کرده‌اند تا دخترشان لیلی با بازی «کیتلین دیور» را از اشتباهی که خودشان ۲۵ سال قبل مرتکب شده‌اند بازدارند. «بیلی لورد» نقش بهترین دوست لیلی را بازی می‌کند. «لوکاس براو» بازیگر «امیلی در پاریس» (Emily In Paris) دیگر بازیگر فیلم در نقش یک همسر مطلوب برای دختر شخصیت‌های کلونی و رابرتس است.

 

مأمور پلیس من (My Policeman)

تاریخ پخش: ۲۱ اکتبر در سالن‌های سینما و ۴ نوامبر در آمازون پرایم ویدیو

«هری استایلز» در فیلم «مأمور پلیس من» نقش یک مأمور پلیس هم‌جنس‌گرا به نام «تام برگرس» و «اما کورین» نقش همسر او ماریون را بازی می‌کنند. «مأمور پلیس من» از راه رسیدن شخصیت «پاتریک هیزلوود» با بازی «دیوید داسون» به خانه تام و ماریون و رابطه میان تام و پاتریک در دهه ۱۹۵۰ و زمانی که هم‌جنس‌گرایی غیرقانونی بود را روایت می‌کند. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته «بتان رابرتس» ساخته شده و کارگردانی آن به «مایکل گراندج» سپرده شده است.

افترسان (Aftersun)

تاریخ پخش: ۲۱ اکتبر در سالن‌های سینما

داستان فیلم «افترسان» در مورد پدری با بازی «پل مسکال» است که تعطیلاتش را با دختر ۱۱ ساله‌اش سوفی با بازی فرانکی کوریو» در ترکیه و اواخر دهه ۱۹۹۰ می‌گذراند. بیست سال بعد سوفی زمان حال با بازی «سیلیا رولسن-هال» از سوی دیگر سفری پرتنش با پدرش آغاز می‌کند. «افترسان» اولین فیلم بلند «شارلوت ولز» نویسنده و کارگردان اسکاتلندی است. این فیلمساز سابقه نویسندگی و کارگردانی سه فیلم کوتاه را دارد.

 

ارواح اینیشرین (The Banshees of Inisherin)

تاریخ پخش: ۲۱ اکتبر در سالن‌های سینما

«کالین فارل» و «برندن گلیسون» در فیلم «ارواح اینیشرین» به کارگردانی «مارتین مک‌دونا» نقش دو دوستی را بازی کرده‌اند که از یکدیگر دل‌آزرده می‌شوند اما جدایی آن‌ها پیامدهای غیرمنتظره‌ای دارد. فارل و گلیسون در فیلم «در بروژ» (In Bruges) با مک‌دونا همکاری کرده بودند. «بری کیوگن»، «کری کاندن» دیگر بازیگران فیلم و «کارتر برول» آهنگساز فیلم بوده است. مک‌دونا در مورد این فیلم به «ونیتی فر» می‌گوید: «می‌خواستم اثری بسازم که دوست‌داران «در بروژ» بپذیرند، اما فراتر از آن باشد، دست کم از آغاز عجیب و غریب‌تر باشد – و متفاوت.»

 

وندل و وایلد (Wendell & Wild)

تاریخ پخش: ۲۸ اکتبر در نتفلیکس

فیلم استاپ-موشن «وندل و وایلد» یک کمدی تلخ فانتزی و ترسناک بر اساس فیلمنامه‌ای نوشته «هنری سلیک» و «جردن پیل» است. این فیلمنامه اقتباسی است از کتاب منتشر نشده‌ای به همین نام اثر سلیک و «کلی مک‌لود چپمن». داستان فیلم در مورد دو برادر دیو با صداپیشگی پیل و «کیگان مایکل-کی» است که با همکاری دختر نوجوانی خود را به «سرزمین زندگان» می‌رسانند. دیگر صداپیشگان فیلم «انجلا بست»، «جیمز هونگ»، «ماکسیم پیک» و «وینگ ریمز» خواهند بود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید