news-background
news-background

انتقاد ملاله یوسف‌زی از نحوه نمایش مسلمانان در هالیوود: گاهی احساس می‌کنیم به اینجا تعلق نداریم

«ملاله یوسف‌زی» فعال حقوق بشر پاکستانی چهارشنبه هفته پیش در مراسمی از نحوه نمایش مسلمانان در هالیوود انتقاد کرد. این کنش‌گر ۲۵ ساله می‌گوید فیلمسازان و تهیه‌کنندگان با واکنش‌های خود تلویحاً می‌گویند اقلیت‌ها «به اینجا تعلق» ندارند.

یوسف‌زی یکی از شخصیت‌هایی بود که امسال در رویداد «قدرت زنان ورایتی» گرامی داشته شد. «چلسی کلینتون»، «هیلاری کلینتون»، «الیزابت اولسن»، «اپرا وینفری» و «دوشس ساسکس» دیگر زنانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

یوسف‌زی می‌گوید: «در طول یک سال گذشته درس‌های زیادی آموخته‌ام و بسیاری از آن‌ها غافلگیرکننده نبودند. آموختم که آسیایی تبارانی چون من کمتر از ۴ درصد نقش‌های اصلی فیلم‌های هالیوود را به دست می‌آورند. مسلمانان ۲۵ درصد جمعیت، اما فقط ۱ درصد شخصیت‌های سریال‌های پربیننده را تشکیل می‌دهند. پشت دوربین، آمار هنرمندان سیاه و قهوه‌ای حتی بدتر است.»

یوسف‌زی ادامه می‌دهد: «می‌دانم که تهیه‌کنندگان چندین پروژه باکیفیت و بسیار خوب را کنار گذاشته‌اند زیرا تصور کرده‌اند شخصیت‌ها یا پدیدآورندگان خیلی جوان، خیلی قهوه‌ای، خیلی خارجی، خیلی فقیرند. گاهی احساس می‌کنیم که می‌گویند ما به اینجا تعلق نداریم.»

یوسف‌زی در مصاحبه با «ورایتی» گفته بود که هالیوود باید تغییر کند: «در هالیوود اغلب به شما می‌گویند، تلویحاً یا آشکارا، که شخصیت‌ها خیلی جوان، خیلی قهوه‌ای یا خیلی مسلمان‌اند، یا اینکه اگر سریالی در مورد یک فرد رنگین‌پوست ساخته شود، همین کافی است – به سریال دیگری احتیاج نداریم. این باید تغییر کند.»

مارول اخیراً سریال «خانم مارول» (Ms. Marvel) را از دیزنی+ پخش کرده است. «ایمان ولانی» در این سریال نقش اولین شخصیت مسلمان «دنیای سینمایی مارول» را بازی می‌کند.

یوسف‌زی در مورد این سریال در توییتر نوشته بود: «هر روز پیش نمی‌آید که تلویزیون را روشن کنم و ببینم که شخصیتی مثل من غذا می‌خورد، مثل من به موسیقی گوش می‌کند، یا مثل من از اصطلاحات اردو استفاده می‌کند. چقدر خوشایند است که سریال «خانم مارول» منعکس‌کننده زندگی یک خانواده مهاجر پاکستانی است و شخصیتی را معرفی می‌کند که قدرت‌هایش به پیشینیانش وصل می‌شود. از مارول، دیزنی پلاس، و مهم‌تر از همه «خانم مارول» سپاسگزارم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید