news-background
news-background

ابرقهرمان اسرائیلی «صبرا» در Captain America 4 خشم اعراب و مسلمانان را برانگیخت؛ واکنش مارول

در کتاب‌های کامیک کلاسیک مارول، شخصیت «هالک» به «صبرا» تشر می‌زند، یک ابرقهرمان اسرائیلی که جاسوس موساد است، در حالی که یک پسر جوان فلسطینی در یک انفجار جان باخته است. «هالک» می‌گوید: «این پسر مرد چون ملت شما و آن‌ها هر دو می‌خواهند سرزمینی را تصرف کنند! این پسر مرد چون شما حاضر نیستید در این سرزمین شریک شوید!»

«سی‌ان‌ان» گزارش داده است که در صفحات بعدی کامیک، این زن در حالی که «ستاره داوود» به گردن آویخته، کنار پسر زانو می‌زند. در این کامیک می‌آید: «یک هالک لازم بود تا این زن پسر عرب مرده را یک انسان ببیند. یک هیولا لازم بود تا حس انسانیت او بیدار شود.»

«صبرا» در چندین کامیک مارول در طول سالیان مختلف و در کنار «هالک شگفت‌انگیز»، «مرد آهنی»، و «ایکس-من» دیده شده است. اما چهل سال پس از معرفی او در کتاب‌های مصور، این شخصیت برای اولین بار در فیلم «کاپیتان آمریکا: نظم نوین جهانی» (Captain America: New World Order) که در سال ۲۰۲۴ اکران می‌شود، به صورت لایو-اکشن دیده خواهد شد.

معرفی «شیرا هاس» برای نقش «صبرا» در «کاپیتان آمریکا: نظم نوین جهانی»، سبب شده نگرانی‌هایی در مورد نگاه کلیشه‌ای و توهین‌آمیز به اعراب شود. منتقدین می‌گویند بسیاری از شخصیت‌های عرب کتاب‌های کامیک زن‌ستیز، یهودی‌ستیز و خشن نشان داده شده‌اند.

«یوسف منیر» نویسنده فلسطینی آمریکایی می‌گوید: «آن کامیک برنمی‌آید که در این فیلم قرار است اتفاق مثبتی بیفتد.» او اضافه می‌کند که «کل مفهوم» تبدیل یک جاسوس اسرائیلی به یک ابرقهرمان «نسنجیده و توهین‌آمیز» است: «تجلیل خشونت علیه فلسطینیان مشخصاً اعراب و مسلمانان در رسانه‌های جمعی تاریخچه طولانی و زشتی در غرب و تأثیر ماندگاری دارد.»

«ولید اف. مهدی» نویسنده «آمریکاییان عرب در سینما» می‌گوید اسرائیل و ایالات متحده از دهه ۱۹۶۰ مأمورین اجرای قانون و جاسوسان این دو کشور را «نیروهای خیر» نشان می‌دهند: «اقتباس مارول از شخصیت کامیک «صبرا» بازتاب این میراث است.»

مارول به این انتقادات واکنش نشان داده و با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید: «هرچند شخصیت‌ها و داستان‌های ما از کتاب‌های کامیک الهام گرفته می‌شوند، اما همیشه برای سینما و تلویزیون و مخاطبین امروز از ابتدا خلق می‌شوند. فیلمسازان به شخصیت «صبرا» که ۴۰ سال پیش معرفی شده رویکرد تازه‌ای خواهند داشت.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ۱۹:۱۴

صبرا ابرقهرمان اسرائیلی شبیه خرس قطبیه تو فلسطین چیکار می کنه؟

نمایش اسپویل
۲۶ شهریور ۱۴۰۱ ۲۲:۳۰

چیز تازه ای نیست. مسلمانان در اکثر مواقع در حالت خشمگین به سر میبرند!

نمایش اسپویل
۸ دی ۱۴۰۱ ۱۱:۵۱

اشتباه کردم اون کامنت رو گذاشتم. هر چی دلت میخواد از اسلام و مسلمانها انتقاد کن و بهشون فحش بده. بعد از کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات ملت ایران اگه یک چیز رو فهمیده باشم اینه که روی این اراذل اسم انسان نمیشه گذاشت

نمایش اسپویل
۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ۱۱:۰۳

شما دیگه چه آدم دورویی هستی. به مسلمانان که میرسه شعارهای به ظاهر انسان دوستانت ته می کشه؟

نمایش اسپویل
۲۶ شهریور ۱۴۰۱ ۲۰:۲۲

بدی دموکرات‌ها اینه که میخوان رضایت همه رو جلب کنن حتی گروه‌هایی که دشمن هم هستن. اول یه ابرقهرمان که یه دختر مسلمونه رو معرفی میکنن بعد یه دختر که جاسوس موساده. لابد این دوتا قراره به هم علاقه مند بشن که پیامش اینه فلسطین و اسرائیل باید کدورت‌ها رو کنار بذارن :)))))

نمایش اسپویل
۲۶ شهریور ۱۴۰۱ ۱۵:۳۵

آب رو بریزید جایی که میسوزه

نمایش اسپویل
۲۶ شهریور ۱۴۰۱ ۱۵:۲۲

این همون «دم خروسیه» که گفتم همیشه از یه جایی میزنه بیرون. هر کاری بکنن نمی تونن ثابت کنن که بدبخت و نژادپرست نیستن.

نمایش اسپویل
بیشتر