news-background
news-background

مارتین اسکورسیزی: فیلم‌های گدار ضروری‌تر و زنده‌تر از همیشه‌اند

«ژان لوک گدار» این هفته در ۹۱ سالگی از دنیا رفت. جزئیاتی از مرگ این فیلمساز به شکل رسمی فاش نشده اما بنا بر گزارش‌هایی او با «خودکشی کمکی» کره خاکی را ترک کرده است.

فیلمسازانی چون «ادگار رایت» و «جیمز گان» در شبکه‌های اجتماعی به درگذشت گدار واکنش نشان دادند و یاد کارگردان «از نفس افتاده» (Breathless) را گرامی داشتند. «گاردین» به‌تازگی بیانیه‌هایی از چند فیلمساز دیگر منتشر کرده که نام «مارتین اسکورسیزی» در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.

اسکورسیزی می‌نویسد: «او هرگز فیلمی نساخت که در یک ریتم یا حالت یا نقطه نظر جای بگیرد، و فیلم‌های او هرگز شما را به سمت خواب و خیال نمی‌کشانید. شما را بیدار می‌کرد. هنوز هم بیدار می‌کند – و همیشه خواهد کرد. اما اگر هنرمندی بتواند بگوید که ردی از حضورش در هنرش به جا گذاشته، او گدار است. و باید بگویم، وقتی افرادی بسیاری عادت کرده‌اند به اینکه خودشان را مخاطبی مطیع بدانند، فیلم‌های او ضروری‌تر و زنده‌تر از همیشه به نظر می رسد.»

«لوکا گوادانینو» می‌گوید: «گدار نوری درخشان بود که با فیلم پشت فیلم، ایده پشت ایده، و زبان راه را به ما نشان داد. امروز تنها‌تر شده‌ایم اما سینمای شگفت‌آور او تا ابد راهنمای ما خواهد بود.»

«کلر دنی» می‌نویسد: «حضور او مرا دلیر کرد. فیلم‌های او به من باوری نه فقط در سینما – چرا که از پیش معتقد بودم – بلکه توجه به اهمیت یافتن راه خود بخشید. حتی با وجود استعدادهای ناچیزی که داشتم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید