news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم Banshees Of Inisherin در ونیز: «کمدی به مثابه چکش میخ‌کش»

تازه‌ترین ساخته «مارتین مک‌دونا» پس از «سه بیلبورد» (Three Billboard) در ششمین روز جشنواره ونیز هفتاد و نهم اکران شد. فیلم «ارواح اینیشرین» (The Banshees of Inisherin) نام ششمین فیلم بلند مک‌دونای ایرلندی است که چهار نامزدی و یک جایزه اسکار را در کارنامه دارد. «ارواح اینیشرین» تا این لحظه از «راتن تومیتوز» امتیاز ۱۰۰ درصد بر اساس ۵ نقد دریافت کرده و منتقدین واکنش‌های اغلب مثبتی به فیلم نشان داده‌اند.

«کالین فارل» و «برندن گلیسون» که در فیلم «در بروژ» (In Bruges) با مک‌دونا همکاری کرده بودند، در این فیلم نقش دو دوستی را بازی کرده‌اند که از یکدیگر دل‌آزرده می‌شوند اما جدایی آن‌ها پیامدهای غیرمنتظره‌ای دارد.

منتقد «گاردین» به «ارواح اینیشرین» امتیاز چهار ستاره از پنج داده و آن را «یک کمدی سیاه به رنگ آب جوی گینس در مورد رنج مرد» نامیده است. او می‌نویسد فیلم مک‌دونا «یک کمدی سیاه در مورد غرور سمی و عواطف زخمی مرد است، داستان سبکسرانه رنجوری و رقص مرگی میان پرخاش و خودآزاری» است.

«کلایدر» می‌نویسد «اینیشرین» به شکلی منحصربه‌فرد «غم پهناور درون یک رابطه دوستانه محو شده را در کانون توجه قرار می‌دهد» و اضافه می‌کند: «فیلم با یک راه حل قاطعانه به پایان نمی‌رسد چرا که پایانی شسته و رفته برای این داستان جواب نمی‌دهد... مک‌دونا این عداوت میان دو دوست را به شکل مضمونی به کشکمش‌های جنگ داخلی ایرلند پیوند می‌زند.»

منتقد «تلگراف» به فیلم امتیاز پنج ستاره داده و می‌نویسد: «این‌جا و آن‌جا، مک‌دونا از کمدی مانند یک چکش میخ‌کش استفاده می‌کند تا موضوعات دشوار را متلاشی و باز و طعم نامطبوع درونش را افشا کند.» این منتقد از بازی فارل ستایش می‌کند و می‌نویسد نمایش او «تصویر دقیق خوش‌قلبی یک مرد ایرلندی» است.

منتقد «اواردز واچ» می‌نویسد «ارواح اینیشرین» سرزنده‌تر و غم‌انگیزتر از فیلم‌های پیشین مک‌دونا است در حالی که «پلی‌لیست» آن را «تعمقی در طبیعت واژگونه دنیای غیرقابل‌پیش‌بینی ما، دوران نامعقول ما، نحوه انقضای تمدن است و نشان می‌دهد که چگونه جنگ‌ها برنده ندارند.»

منتقد «ایندی‌وایر» به فیلم نمره B+ داده و می‌نویسد «تراژیکمدی پیچیده «ارواح اینیشرین» بهترین فیلم» مک‌دونا از زمان اکران «در بروژ» است: «یک تراژیکمدی پیچیده است که در آن هوس سمپاتیک اما متصلب آزادی در یک مرد سبب ایجاد بارقه‌هایی از یک سلسله انتقام‌جویی‌ها می‌شود که فقط می‌تواند در یک بن‌بست یا موقعیت فداکاری به پایان برسد. یا هر دو. یا موقعیتی بدتر.» این منتقد اضافه می‌کند: «اگر آدم‌ها به واسطه اعمال فوق-خشن و کارتونی در پی برقراری صلح و یا بخشایش نبودند، این فیلم به مک‌دونا تعلق نمی‌گرفت.» منتقد در بخشی دیگر می‌نویسد: «فیلمی نیست که باعث قهقهه شود – مک‌دونا به نظر بیشتر به قرار دادن بیننده در یک حالت روانی مشخص تمایل دارد، حتی اگر انجام چنین کاری نیازمند کمی وقفه و سکوت باشد – اما طنز ثابت فیلم سبب ایجاد عاجل‌ترین پرسش‌ها و به‌درستی مضحک‌ترین موقعیت‌ها می‌شود، طنزی که در خدمت پوچی‌های هستی است.»

سرچ‌لایت «اشباح اینیشرین» ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲ در سالن‌های سینما اکران می‌کند.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید