news-background
news-background

لارس فون تریه پس از ابتلا به پارکینسون: حالم خوب است

«لارس فون تریه» پنجشنبه این هفته به شکل مجازی در جشنواره ونیز هفتاد و نهم حاضر شد. این فیلمساز که به تازگی بیماری پارکینسون در او تشخیص داده شده امسال سریال «خروج از قلمرو» (The Kingdom Exodus) را در ونیز دارد که آخرین بخش از سه‌گانه «قلمرو» (The Kingdom) است. سریال «قلمرو» فون تریه در قالب دو فصل در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد.

این فیلمساز دانمارکی نامزد اسکار و برنده نخل طلا می‌گوید پس از ابتلا به پارکینسون حالش بهتر است: «حالم خوب است، اما مبارزه با لرزش‌ها کمی زمان می‌برد. بهتر شده‌ام اما کمی نادان‌تر از آنچه بودم و این خود گویای همه‌چیز است.»

سریال کالت «خروج از قلمرو» که در بعضی مناطق به شکل یک فیلم پنج ساعته پخش شد، ابتدا قرار بود در قالب سه فصل ساخته شود اما به دنبال مرگ «ارنست-هوگو یارگارد» و «کریستن رولفس» که از بازیگران کلیدی بودند هرگز کامل نشد. فون تریه فیلمنامه سریال را مجدداً با همکاری «نیلز وورسل» به نگارش درآورده و تمامی پنج اپیزود آن را تحت عنوان «خروج از قلمرو» کارگردانی کرده است.

فون تریه فاش می‌کند که در حین فیلمبرداری سریال متوجه بیماری خود شده است: «وقتی فیلمبرداری را شروع کردیم نمی‌دانستم که بیماری پارکینسون دارم. اوقات خیلی بدی داشتم اما امیدوارم که بازیگران متوجه نشده باشند.»

این کارگردان در مورد شرایط تولید این سریال و فصل قبلی می‌گوید: «اولین اپیزودی که ساختیم پول و وقت کمی داشتیم اما این بار، فکر می‌کنم سه سال و نیم روی سریال کار کردیم. چگونه می‌توانم این دو را مقایسه کنم؟ البته احساس پیری می‌کنم چون ۲۵ سال گذشته.»

فون تریه می‌گوید سعی کرده از «خطایی» که «اینگمار برگمان» برای «فانی و الکساندر» (Fanny And Alexander) مرتکب شد جلوگیری کند. برگمان «فانی و الکساندر» را در سال ۱۹۸۲ به شکل یک فیلم بلند سه ساعته منتشر کرد و سپس در سال ۱۹۸۳ آن را به شکل یک مینی‌سریال پخش کرد.

فیلمساز ادامه می‌دهد: «قسمت‌های قبلی را نگاه نکردم. سعی کردم خودم را از پیوند با آن آثار قدیمی برهاند و فقط به این شخصیت‌ها فکر کنم. سعی نکردم اثری مدرن بسازم. سعی نکردم سریال را احیا کنم. وقتی کل داستان را می‌نوشتم، لذت نابی داشت.»

«خروج از قلمرو» ۹ اکتبر از پلتفرم ویاپلی دانمارک پخش خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید