news-background
news-background

نوآ بامبک در جشنواره ونیز: نیاز داشتم با فیلم White Noise از لوکیشن نیویورک فاصله بگیرم

گذر «نوآ بامبک» و عوامل فیلم «برفک» (White Noise) چهارشنبه این هفته به ونیز افتاد. در اولین روز برگزاری جشنواره فیلم ونیز هفتاد و نهم، بامبک به همراه بازیگران فیلم «آدام درایور»، «گرتا گرویگ» و «دان چیدل» در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد.

«برفک» داستانی در مورد یک استاد دانشگاه به نام «جک گلدنی» روایت می‌کند که در زمینه پژوهش بر روی «آدولف هیتلر» پیش‌رو است. او پنج مرتبه با چهار زن ازدواج کرده و فرزندان زیادی دارد. جک و همسر فعلی‌اش به‌شدت از مرگ می‌ترسند و اغلب به این فکر می‌کنند که کدام یک از آن‌ها زودتر از دنیا می‌رود. دیگر بازیگران فیلم «رافی کسیدی»، «سم نیوولا»، «می نیوولا»، «جودی ترنر-اسمیت»، «آنره ال. بنجامین» و «لارس ادینجر» خواهند بود.

بامبک در ونیز می‌گوید اقتباس از کتاب «دان دلیلو» را در اوج پاندمی فیلمبرداری کرده است: «نه می‌توانستم باور کنم که فیلم تا چه حد مطابق مسائل روز است و نه اینکه چقدر در مورد زمان حال است. اما از طرفی تحت تأثیر این قرار گرفتم که چگونه احساس می‌کنم هر شرایطی که در آن لحظه حاکم بوده باشد مطابق مسائل روز خواهد بود. در عین حال، نه فقط شروع کردم به سر و کار داشتن با زبان دلیلو، بلکه جست‌وجوی جایگاه خودم در زبان او. خصوصیتی داشت که بسیار آشنا به نظر می‌رسید.»

بامبک می‌گوید «برفک» را در اوهایو فیلمبرداری کرده و به فاصله گرفتن از لوکیشن نیویورک نیاز داشته است: «در نیویورک، همه ناراحت و بی‌صبر و خسته‌اند از اینکه خیابان را اشغال کرده‌اید. در حالی که در خیابان بعدی در حال فیلمبرداری سریال تلویزیونی «نجیب‌زادگان» (Blue Bloods) هستند. داستان رمان در یک کالج و شهر خیالی قرار داده شده که باعث می‌شود گزینه‌های شما بیشتر شوند. اما احساس کردم که این لوکیشن جایی در ایالت‌های غرب میانه است.» فیلمساز اضافه می‌کند که بسیاری از بازیگران پس‌زمینه «کودکان واقعی و والدینی‌اند که واقعاً آن‌جا زندگی می‌کنند. بازیگر نیستند.»

پیش‌تر شایعه افزایش بودجه فیلم تا ۱۰۰ میلیون دلار و ایجاد هرج‌ومرج در محل فیلمبرداری و حتی کشته شدن یکی از عوامل شنیده شده بود.

بامبک ادامه می‌دهد: «داستان از جنبه‌ای در مورد فرهنگ آمریکایی است. و احاطه شدن با فرهنگ آمریکایی. در دهه ۱۹۸۰ من یک کودک بودم. و آن سال‌ها برای من بسیار آموزنده بود. فیلم‌هایی که دیدم در آگاهی من نقش داشتند و باعث شدند چنین کاری را انتخاب کنم، بنابراین آن را به سبب عناصر ژانر و تغییر لحن‌ها داستانی در مورد سینمای آمریکا نیز دیدم.»

گرویگ که از زمان اکران «لیدی برد» (Lady Bird) اولین فیلم بلندش در مقام کارگردان مقابل دوربین ظاهر نشده، با «برفک» به بازیگری بازگشته است. او که در زندگی واقعی فرزندی از بامبک به دنیا آورده می‌گوید: «کتاب دارای خصوصیتی است که تمایل دارید با دیگران به اشتراکش بگذارید چون به نظر هم احساسی است و هم به شکل روشن‌فکرانه‌ای هیجان‌انگیز. خوش‌شانس بودیم که توانستیم پیش از فیلمبرداری در جلسات طولانی حاضر شویم و آنگاه است که شخصیت‌ها واقعی می‌شوند. زیرا در دنیای رمان انتزاعی‌ترند. آنگاه است که شخصیت‌هایی درون فیلم بامبک به نظر می‌رسند.»

درایور در بخشی دیگر از کنفرانس می‌گوید: «با «نوآ بامبک» تمرین کردیم. بسیار تئاتری به نظر می‌رسید. دور یک میز نشسته بودیم. مثل بازیگری در یک نمایش بود.»

«برفک» اولین فیلم نتفلیکس است که جشنواره ونیز را افتتاح می‌کند. بامبک در سال ۲۰۱۹ با «داستان زناشویی» (Marriage Story) به این جشنواره سفر کرده بود. نتفلیکس «برفک» را ۲۵ نوامبر اکران می‌کند و ۳۰ دسامبر در دسترس مشترکین قرار می‌دهد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید