news-background
news-background

جولین مور در جشنواره ونیز از سینمای هنری در برابر تجاری گفت

رئیس هیأت داوران جشنواره ونیز در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد.

«جولین مور» رئیس هیأت داوران هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز در کنفرانس مطبوعاتی روز اول این رویداد از اهمیت سینمای هنری در مقابل سینمای تجاری گفت.

مور که در سال ۲۰۰۲ برای فیلم «دور از بهشت» (Far From Heaven) برنده جایزه «جام ولپی» بهترین بازیگری شده، در پاسخ به پرسشی پیرامون عصر پلتفرم‌های استریم می‌گوید: «احساس می‌کنم که اغلب وقتی بحث آینده سینما به میان می‌آید به سینمایی تجاری‌تر کشیده می‌شود. از دید من، مهم‌ترین مسئله این است که چه چیزی خلق می‌شود، اینکه به ساختن چه چیزی ادامه می‌دهیم، چگونه هضمش می‌کنیم، نظاره‌اش می‌کنیم و با آن زیست می‌کنیم؟ همیشه روش‌های مختلف ارائه محتوا به وجود خواهد آمد اما هنر تغییری نمی‌کند... مردم همیشه راهی برای بازگویی قصه‌ها پیدا می‌کنند.»

مور اضافه می‌کند: «دیدن یک فیلمساز، بازیگر، و نویسنده جدید بسیار هیجان‌انگیز است... وقتی از آینده سینما حرف می‌زنیم، بحث معمولاً به این موضوع تقلیل داده می‌شود که آینده کسب‌وکار سینما چگونه خواهد بود. این آینده هنر نیست.»

مور در بخش دیگری از کنفرانس از اهمیت اکران فیلم در سالن‌های سینما می‌گوید. او به یاد می‌آورد که در سن ۱۰ سالگی فیلم «مینی و ماسکوویتس» (Minnie and Moskowitz) ساخته «جان کاساوتیز» را دیده است: «اینکه چنین فیلمی ببینی و فکر کنی: «این چه دنیایی است و من چه جایگاهی در آن دارم؟» به نظر من مهم‌ترین بخش فیلمسازی و بودن در فیلم‌هاست.»

مور در ادامه به شوخی می‌گوید اگر در سال ۱۹۸۶ وقتی بازیگر یک سوپ اپرا بود و به ونیز آمد می‌دانست که روزی رئیس هیأت داوران جشنواره خواهد شد درون مجرای آب می‌افتاد.

«لیلا حاتمی» یکی از اعضای هیأت داوران جشنواره ونیز امسال است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید