news-background
news-background

شورش طراحان جلوه‌های ویژه علیه مارول؛ افشای زورگویی‌ها و بی‌عدالتی‌های استودیویی که «سر کیسه را شل نمی‌کند»

ماه گذشته یکی از طراحان جلوه‌های ویژه که سابقه همکاری با مارول را دارد فاش کرد که فشارهای این استودیو او و بعضی از همکارانش را مجبور کرده این شغل را کنار بگذارند. در آن زمان اتفاقاً کلیپی از «تایکا وایتیتی» و «تسا تامپسون» در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد که جلوه‌های ویژه فیلم خودشان «ثور: عشق و تندر» (Thor: Love and Thunder) را تمسخر می‌کردند.

«دروو گوویل» که در دهه ۲۰۱۰ در چند پروژه با مارول همکاری کرده در صفحه توییترش فاش کرده است که این استودیو «رابطه‌ای سمی» با استودیوهای تولیدکننده جلوه‌های ویژه رایانه‌ای دارد.

گوویل ضمن انتشار مقاله‌ای که فاش می‌کند هنرمندان عرصه جلوه‌های ویژه حاضر به همکاری با مارول نیستند، می‌نویسد: «همکاری با سریال‌های مارول باعث شد صنعت جلوه‌های ویژه را ترک کنم. همکاران بسیار زیادی را دیده‌ام که پس از ساعت‌های کاری طولانی به فروپاشی روانی می‌رسند، در حالی که مارول سر کیسه را شل نمی‌کند.»

گوویل ادامه می‌دهد: «از اولین روزهای «دنیای سینمایی مارول» همین شرایط وجود داشته. اخیراً شروع نشده، و تقصیر [باب] چاپک [مدیر عامل جدید دیزنی] نیست. مشکل این است که مارول بیش از حد بزرگ است و هر کاری بخواهد می‌کند. رابطه‌ای سمی است.»

تامپسون و وایتیتی در مصاحبه با «ونیتی فر» جلوه‌های ویژه رایانه‌ای «عشق و تندر» را زیر سؤال بردند. وایتیتی با دیدن صحنه‌ای که شخصیت انیمیشن «کورگ» در کنار شخصیت‌های واقعی می‌ایستد می‌پرسد: «این واقعی است؟» تامپسون پاسخ می‌دهد: «در این نمای خاص؟ راستش نه.» تامپسون پس از آنکه با کارگردان فیلم لحظاتی می‌خندند از تغییر رنگ «کورگ» در بخش‌های مختلف فیلم می‌گویند.

هفته پیش «هالیوود ریپورتر» گزارش داد که یکی از پدید‌آورندگان شخصیت «یلنا بلووا» در «بیوه سیاه» (Black Widow) یک-پنجم رقم قراردادش را از مارول دریافت کرده است. در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۰۷ قراردادی ۲۵ هزار دلاری برای فیلم «بیوه سیاه» منعقد کرده‌اند اما در ماه نوامبر تنها ۵ هزار دلار برای آن‌ها ارسال شده بی‌آنکه توضیحی ارائه شود.

«دوین گریسون» نویسنده و «جی.جی. جونز» طراح نیز برای حضور شخصیت یلنا در سریال «شاهین‌چشم» (Hawkeye) دیزنی+ تنها ۳۰۰ دلار دریافت کرده‌اند در حالی که در قرارداد آن‌ها ۲۰۰۰ دلار برای هر اپیزود ذکر شده است.

پیش‌تر گزارش شده بود که خالق شخصیت «آمریکا چاوز» برای فیلم ۹۵۰ میلیون دلاری «دکتر استرنج ۲» (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) تنها ۵ هزار دلار دریافت کرده است.

این هفته طراحان بیشتری در مصاحبه با «والچر» علیه مارول افشاگری کردند. در این گزارش آمده است که یکی از کمپانی‌های جلوه‌های ویژه پس از آنکه موفق به تحویل به موقع چند نما نشده، مارول آن را در فهرست سیاه قرار داده و حاضر به همکاری دوباره نیست.

یکی از طراحان می‌گوید مارول در مرحله پس از تولید برای تغییر درخواست‌های بسیار زیادی می‌کند: «بعضی از تغییرها بسیار بزرگ‌اند. شاید یک یا دو ماه پیش از انتشار فیلم. مارول ما را وادار می‌کند یک سوم پایانی فیلم را تغییر دهیم.»

طراح دیگری می‌گوید تجربه همکاری با مارول با دستمزد ناکافی و ساعات بسیار طولانی را داشته است: «در یک هفته خوب، هفت روز هفته، و به صورت میانگین ۶۴ ساعت کار می‌کردم. همکارانی داشتم که در کنار من به فروپاشی روانی می‌رسیدند و شروع می‌کردند به گریه کردن.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید