news-background
news-background

جان کلیز: تأثیر فرهنگ تحریم روی کمدی فاجعه‌بار است؛ کمدی‌های مدرن آمریکا را برای مردان جوان می‌سازند

کلیز می‌گوید سال‌های زیادی از زمان تولید یک کمدی فاخر گذشته است.

«جان کلیز» کمدین ۸۲ ساله «مانتی پایتان» (Monty Python) که از اظهارات «تراجنسیت‌هراسانه» نویسنده «هری پاتر» حمایت کرده، و سابقه شوخی با برده‌داری را دارد، بار دیگر از وضعیت کمدی انتقاد کرده است.

کلیز در مصاحبه با «فاکس نیوز» در کنفرانس «فریدوم‌فست» لاس‌وگاس می‌گوید کمدین‌های امروز برای شوخ‌طبع بودن آزادی ندارند: «همیشه برای آنچه که اجازه دارند بگویند محدودیتی وجود دارد. به نظر من نگران‌کننده است زیرا فقط در فضای آزاد می‌توان دست به آفرینش زد، جایی که لازم نباشد هر چیزی که می‌گویید را از جنبه نقد بررسی کنید و سپس ادامه دهید. آنچه که باید بتوانید انجام دهید خلق بدون آگاهی از مقصد است چرا که هرگز آنجا نبوده‌اید. خلاقیت همین است – باید امکان خلق داشته باشید. اما بسیاری از کمدین‌های امروز وقتی می‌خواهند چیزی بگویند باید فکر کنند: «آیا می‌‌توانم خلاصی پیدا کنم؟ بعید است. فلانی و فلانی به دردسر افتاده‌اند، فلانی آن حرف را زده و آن زن این را گفته.» متوجه منظورم هستید؟ این یعنی مرگ خلاقیت.»

کلیز ادامه می‌دهد: «می‌توانید خلق کنید و سپس آن را به نقد بکشید، اما نمی‌توانید همزمان انجامشان دهید. بنابراین اگر نگران توهین به مردم باشید و دائماً به آن فکر کنید، چندان خلاق نخواهید بود. تأثیر فاجعه‌باری دارد.»

کلیز اضافه می‌کند که «روزگار سختی» برای کمدی است، به‌ویژه برای کمدین‌های جوان: «مخاطب من بسیار سالخورده‌تر است، و علاقه‌ای به رفتارهای مرتبط با جنبش «بیداری» ندارد. یعنی فکر می‌کند که باید با دیگران مهربان بود و نیازی به پیچیده کردنش نیست.»

این کمدین می‌گوید فیلم‌های کمدی «غم عظیمی» در او برمی‌انگیزند زیرا این روزها «فیلمنامه کمدی واقعاً خوب بسیار بسیار کم است.» او آخرین فیلم‌های کمدی خوش‌ساخت را «رکسان» (Roxanne) «استیو مارتین» و «لات‌های کثیف فاسد» (Dirty Rotten Scoundrels) می‌داند که به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ اکران شدند.

کلیز می‌گوید امروز هر اثری سیاسی است، حتی طنز برنامه‌های گفت‌وگو محور شبانه در آمریکا: «وقتی برای اولین بار به آمریکا رفتم چنین شرایطی نبود. در دهه ۱۹۶۰ آمریکا... دو اتفاق افتاد. اولاً روابط دوستانه بین-جناحی را تحسین کردم و معتقد بودم که در انگلستان چنین رفتاری وجود ندارد.»

کلیز در بخشی از مصاحبه می‌گوید هدف کمدی مدرن آمریکا مردان جوانند: «احساس می‌کنم که امروز افراد اندکی می‌دانند که چگونه کمدی را طرح کنند، بنابراین کمدی در آمریکا در واقع به سمت مردان جوان هدف گرفته شده، زیرا آن‌ها جمعه شب‌ها به سینما می‌روند، و این یعنی وضعیت گیشه خوب است. هدف در نهایت پول است چون استودیوهایی داریم که بیشتر به پول تمایل دارند تا ساختن فیلم‌های عالی اما در زمان‌های قدیم، می‌خواستند فیلم‌های خوب هم بسازند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید