news-background
news-background

جو تورکل بازیگر فیلم‌های Shining و Blade Runner درگذشت

«جو تورکل» بازیگر پرکار نقش‌های مکمل که فیلم‌هایی چون «درخشش» (The Shining) و «بلید رانر» (Blade Runner) را در کارنامه داشت، دوشنبه گذشته در سن ۹۴ سالگی از دنیا رفت. درگذشت تورکل را خانواده او به تأیید رسانده است.

تورکل در سال ۱۹۲۷ در بروکلین متولد شد و در سن ۱۷ سالگی به ارتش ایالات متحده پیوست و در اروپا خدمت کرد. او در سال ۱۹۴۷ به کالیفرنیا رفت تا بازیگری را دنبال کند، و یک سال بعد نقشی در فیلم «شهر آنسوی رودخانه» (City Across the River) به دست آورد.

تورکل شهرتش را بیشتر مدیون بازی در «درخشش» به کارگردانی «استنلی کوبریک» در سال ۱۹۸۰ بود. او در این فیلم مقابل «جک نیکلسون» نقش یک بارتندر شبح‌وار را بازی کرد کرد. تورکل در سال ۱۹۸۲ نقش به‌یادماندنی دیگر «دکتر الدون تایرل» سازنده انسان‌های مصنوعی در «بلید رانر» به کارگردانی «ریدلی اسکات» را بازی کرد اما پیش از این دو فیلم در «کشتن» (The Killing) در سال ۱۹۵۶ و «راه‌های افتخار» (Paths of Glory) در سال ۱۹۵۷ با کوبریک همکاری کرده بود.

تورکل یکی از دو بازیگری است که در سه فیلم با کوبریک همکاری کرده است. شخصیت «لوید» با بازی تورکل در فیلم «درخشش» در واکنش به شکایت «جک تورنس» با بازی نیکلسون از همسرش می‌گوید: «زن‌ها. نه می‌توان با آن‌ها زندگی کرد، نه می‌توان بدون آن‌ها زندگی کرد.» تورنس پاسخ می‌دهد: «دوست من لوید، سخنانی حکیمانه بود.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید