news-background
news-background

باکس آفیس: Top Gun: Maverick از فروش ۱ میلیارد دلاری عبور کرد؛ برای اولین بار در کارنامه تام کروز

 

به‌روزرسانی یکشنبه: «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) استودیوهای پارامونت و اسکای‌دنس ساعاتی پیش از فروش جهانی ۱ میلیارد دلاری عبور کرد و به دومین فیلم پاندمی تبدیل شد که به چنین دستاوردی می‌رسد. «تام کروز» در طول چهار دهه بازیگری برای اولین بار یک فیلم ۱ میلیاردی در مقابل نام خود می‌بیند. این فیلم پس از ۳۱ روز به فروش ۱.۰۰۶ میلیارد دلاری رسیده است. فروش داخلی «ماوریک» تا امروز ۵۲۱.۷ و فروش بین‌المللی آن ۴۸۴.۷ میلیون دلار گزارش شده است.

«تاپ گان ۲» دوشنبه گذشته فروش ۹۰۰ میلیون دلاری را ثبت کرده بود و پیش‌بینی می‌شد که با عملکرد ستایش‌برانگیزش از ۱ میلیارد دلار در سراسر دنیا گذر کند. فروش این دنباله به کارگردانی «جوزف کوزینسکی» که پس از ۳۶ سال اکران می‌شد، هفته گذشته تنها ۲۱ درصد در بازارهای جهانی کاهش داشت و این آخر هفته فروش ۴۴.۵ میلیون دلاری از ۶۵ کشور و کاهش ۲۶ درصدی برای این فیلم ثبت شد.

کروز برای بازاریابی این فیلم که در حین پاندمی در آستانه انتشار از پلتفرم‌های دیجیتال قرار گرفته بود، شخصاً به شهرهایی چون سن دیه‌گو، مکزیکو سیتی، توکیو، کن، لندن و سئول سفر کرد. «ماوریک» در حالی به این رکورد دست پیدا کرده که حتی در بازار چین و روسیه اکران نشده و مخاطبین «بزرگسال‌تر» را هدف گرفته است.

«ماوریک» همچنان پرفروش‌ترین فیلم کارنامه «تام کروز» و پرفروش‌ترین فیلم بازار ژاپن در هفته گذشته است. در بریتانیا، این فیلم پایین‌تر از «الویس» (Elvis) برادران وارنر قرار گرفت که تاکنون ۷۸.۷ میلیون دلار فروخته است.

پرفروش‌ترین بازارهای بین‌المللی «الویس» استرالیا و بریتانیا هریک با ۴.۷ میلیون دلار و فرانسه با ۲ میلیون دلار بودند. فروش این فیلم در آلمان و ایتالیا نیز به ۱ و ۹۱۵ هزار دلار رسیده است.

«الویس» و «تاپ گان: ماوریک» این هفته هر دو به فروش داخلی ۳۰.۵ میلیون دلاری رسیدند. «اینت‌تلیجنس» گزارش می‌دهد که ۲.۵ میلیون بلیت برای «ماوریک» و ۲.۴ میلیون بلیت برای «الویس» فروخته شده است. «ماوریک»‌ در پنجمین هفته اکران داخلی ۳۲ درصد کاهش فروش را ثبت کرده است.

این هفته برای اولین بار از پاییز سال ۲۰۱۸، چهار فیلم به فروش بیش از ۲۰ میلیون دلاری دست پیدا کردند. علاوه بر «الویس» و «ماوریک»، این هفته فیلم‌های «قلمرو دنیای ژوراسیک» (Jurassic World Dominion) و «تلفن سیاه» (The Black Phone) به ترتیب ۲۶.۴ و ۲۳.۳ میلیون دلار فروختند.

فیلم «قلمرو دنیای ژوراسیک» این هفته از فروش جهانی ۷۴۷ میلیون دلاری گذشت و کاهش فروش ۴۵ درصدی را نسبت به هفته قبل ثبت کرد. پرفروش‌ترین بازارهای بین‌المللی این فیلم چین با ۱۱۴.۳ میلیون دلار، مکزیک با ۳۹.۷ میلیون دلار، بریتانیا با ۳۳.۴ میلیون دلار، استرالیا با ۱۸.۵ میلیون دلار و فرانسه با ۱۹ میلیون دلار بوده‌اند.

 

باکس آفیس: «الویس» به سختی از پس «تاپ گان ۲» برآمد

پیش‌تر: فیلم دو ساعت و ۳۹ دقیقه‌ای «الویس» (Elvis) به کارگردانی «باز لورمن» به دنبال فروش افتتاحیه ۳۱.۵ میلیون دلاری است. به جز فیلم‌های ابرقهرمانی مانند «مرد-عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home)، فیلم‌های بیش از دو ساعته در حین پاندمی افتتاحیه‌های موفقی ثبت نکرده بودند. «خاندان گوچی» (House of Gucci) «لیدی گاگا» و «ریدلی اسکات» یکی از این عناوین بود که با ۲ ساعت و ۳۸ دقیقه به فروش سه روزه ۱۴.۴ میلیون دلاری رسید. اما به نظر می‌رسد که «الویس» مخاطبین بزرگسال را از «تاپ گان ۲» (Top Gun: Maverick) ربوده باشد.

نزدیک به ۵۸ درصد مخاطبین «الویس» زن و ۳۰ درصد بالاتر از ۵۵ ساله بوده‌اند. این در حالی است که در حین پاندمی کشاندن خریداران بلیت به سالن‌های سینما چالش سختی برای استودیوهای هالیوود بوده است. «تاپ گان ۲» با این حال، در طول این آخر هفته از فروش داخلی ۵۲۱.۲ میلیون دلاری گذر کرده و به سمت فروش جهانی ۱ میلیارد دلاری در حرکت است.

برخی از سامانه‌های گزارش فروش پیش‌بینی کرده‌اند که «الویس» با بازی «آستین باتلر» ۳۰ میلیون دلار بیشتر در افتتاحیه داخلی بلیت‌فروشی نمی‌کند و موفق به گرفتن صدر جدول از «تاپ گان ۲» نخواهد شد. این دنباله «تام کروز» در پنجمین هفته اکران تنها ۳۳ درصد کاهش فروش بلیت را ثبت خواهد کرد.

فیلم «راکتمن» (Rocketman) «التون جان» که شباهت زیادی به «الویس» دارد، تا شب افتتاحیه ۹.۱ میلیون دلار فروخته بود و آخر هفته ۲۵.۷ میلیون دلاری را ثبت کرد. در حالی که «الویس» تا شب افتتاحیه ۱۲.۷ میلیون دلار فروش کرده است. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۷۹ درصد و از مخاطبین نمره A- «سینمااسکور» و امتیاز ۸۹ درصد «پست‌ترک» دریافت کرده و ۷۲ درصد از خریداران بلیت دیدن فیلم را توصیه می‌کنند.

بیش از ۸۰ درصد مخاطبین «الویس» بالاتر از ۲۵ ساله، ۶۱ درصد بالاتر از ۳۵ ساله و نزدیک به ۵۰ درصد بالاتر از ۴۵ ساله بوده‌اند. از سوی دیگر حدود ۶۲ درصد سینماروها اروپایی تبار، ۲۰ درصد لاتین تبار، ۷ درصد آفریقایی تبار، و ۱۱ درصد آسیایی تبار بوده‌اند.

فیلم ترسناک «تلفن سیاه» (The Black Phone) یونیورسال و بلوم‌هوس با بازی «ایتان هاک» این هفته در ایالات متحده افتتاح شد با ۲۳.۲ میلیون دلار در رده چهارم قرار گرفت. یونیورسال این هفته با «قلمرو دنیای ژوراسیک» (Jurassic World Dominion) که ۲۶.۱ میلیون دلار در هفته سوم فروخته، رتبه سوم را نیز به دست آورده است. «تلفن سیاه» از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۳ درصد و از سینماروها نمره B+ «سینمااسکور» دریافت کرده، در حالی که مخاطبین «پست‌ترک» به فیلم امتیاز ۸۸ درصد داده‌اند.

انیمیشن «لایت‌یر» (Lightyear) پیکسار و دیزنی در دومین هفته اکران ۱۷ تا ۱۹ میلیون دلار فروش خواهد کرد و در رتبه پنجم می‌ایستد. در صورتی که این فیلم به فروش ۲۰ میلیون دلاری برسد، برای اولین بار در شش سال گذشته پنج فیلم از این رقم عبور می‌کنند. آخرین بار ژوئن سال ۲۰۱۶ وقتی «فراتر از پیشتازان فضا» (Star Trek Beyond) در افتتاحیه ۵۹.۲ میلیون دلار فروخت، این اتفاق رقم خورد. این آخر هفته، تمامی فیلم‌ها به فروش ۱۳۸.۲ میلیون دلاری خواهند رسید و ۳۲ درصد کاهش را نسبت به آخر هفته مشابه در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید