news-background
news-background

آیا تام کروز در فیلم Top Gun: Maverick تأسیسات هسته‌ای «دولت سرکش» ایران را بمباران می‌کند؟ بررسی کشورهای احتمالی

فیلم «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) «تام کروز» که به تازگی از فروش ۹۰۰ میلیون دلاری عبور کرده، فیلمی نیست که مخاطب را عمیقاً به فکر فرو ببرد. اما یکی از ابهامات تأمل‌برانگیزش جدا از اینکه آیا «ماوریک» به موفقیت می‌رسد یا نه، این است که شخصیت‌های شرور فیلم دقیقاً اهل کدام کشورند؟ نشریه «اسلیت» اخیراً سعی کرده «دولت سرکش» احتمالی فیلم را حدس بزند.

مبهم نشان دادن دشمن در فیلم‌های هالیوود اتفاق تازه‌ای نیست. برای مثال، در قسمت اول «تاپ گان»، آشکار نساخت که آن ام‌آی‌جی‌ها بر فراز کدام کشور حوزه اقیانوس هند پرواز می‌کنند. اخیراً فیلم «شش زیرزمینی» (6 Underground) نتفلیکس به کارگردانی «مایکل بی» شورش علیه دولت ترکمنستان را نشان داد اما نام این کشور را به ترجستان تغییر داد. برخی فیلم‌های ژانر تریلر واهمه‌ای از افشای هویت شخصیت‌های شرور ندارند. نمونه اخیرش فیلم «بدون پشیمانی» (Without Remorse) با بازی «مایکل بی. جردن» بود که به کشتار روس‌ها دست زد.

در «مارویک»، ادعا می‌شود که یک «کشور سرکش» فاصله بسیار نزدیکی با احداث یک تأسیسات جدید هسته‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم و در پی آن دستیابی به سلاح هسته‌ای دارد. اما در طول فیلم هیچ‌گاه نامی از این دولت برده نمی‌شود.

یافتن پاسخ این پرسش که چه کشوری در ذهن سازندگان فیلم بوده حتی برای نویسنده «اسلیت» نیز دشوار است چرا که در سال ۲۰۰۰ ارتش ایالات متحده دیگر از اصطلاح «ملت سرکش» استفاده نکرد و «مدلین آلبرایت» اعلام کرد که از اصلاح «کشورهای نگران‌کننده» استفاده خواهد شد. با این حال، در سال ۲۰۱۷، «دونالد ترامپ» کشورهای چون کره شمالی را «رژیم‌های سرکش» نامید. در «ویکی‌پدیا» تنها ۹ کشور ایران، افغانستان، روسیه، بلاروس، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا از سوی ایالات متحده کشورهای سرکش نامیده شده‌اند.

«کشور سرکش» در فیلم «ماوریک» چند ویژگی دارد: این کشور هنوز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکرده اما برای به دست آوردنش تلاش می‌کند؛ چند فروند اف-۱۴ ذخیره‌شده به علاوه سه جت جنگنده «نسل پنجمی» دارد که کارشناسان نظامی آن‌ها را «سوخو-۵۷» (Sukhoi Su-57) شناسایی کرده‌اند؛ با اقیانوس هم-مرز است؛ دره‌ها و کوهستان‌های پوشیده از گیاهان همیشه‌سبزی دارد که به کسکیدز واشینگتن بی‌شباهت نیست؛ در آن‌جا برف می‌بارد؛ و هوش کافی برای احداث تأسیسات هسته‌ای دارند اما نمی‌فهمند که نباید آن را در معرض دید قرار دهند.

   

افغانستان

این کشور سلاح هسته‌ای ندارد اما بعید نیست که طالبان دستیابی به این علم را جذاب بداند. از سوی دیگر کوهستان‌های پوشیده از برف در این کشور فراوان یافت می‌شود اما با دریای عرب ۲۸۰ مایل فاصله دارد. قضاوت نهایی: افغانستان «کشور سرکش» نیست.

بلاروس

تصور اینکه بلاروس از روسیه چند فروند «سوخو-۵۷» درخواست کرده باشد چندان دور نیست. از طرفی، می‌توان تصور کرد که «الکساندر لوکاشنکو» برای اتمی شدن تلاش‌هایی کرده است اما بلاروس کشوری کوهستانی نیست. قضاوت نهایی: بلاروس «کشور سرکش» نیست.

کوبا

کشور کوبا که مشکلات و بدبختی‌هایی نظیر «سندرم هاوانا» دارد و به سلاح هسته‌ای نیازی ندارد. از طرف دیگر بارش برف در کوبا اتفاقی نادر است. قضاوت نهایی: کوبا «کشور سرکش» نیست.

ایران

ایران کشوری کوهستانی است که هم به خلیج عمان نزدیک است و هم اغلب در آن برف می‌بارد. دولت ایران از مدت‌ها قبل به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم شده اما جنوب این کشور به ندرت آب‌وهوایی خشک دارد و به کسکیدز شبیه نیست. از این گذشته، بعید است که ایران جنگنده‌های اف-۱۴ را مخفی نگه داشته باشد. این پرنده حدود یک چهارم هواگردهای نظامی نیروی هوایی ایران است. قضاوت نهایی: ایران «کشور سرکش» نیست.

نیکاراگوئه

در نیکاراگوئه برف نمی‌بارد. قضاوت نهایی: نیکاراگوئه «کشور سرکش» نیست.

کره شمالی

آمریکا برای منفجر کردن تأسیسات هسته‌ای مردی به نام «ماوریک» را به کره شمالی اعزام نمی‌کند. به این دلیل که کره شمالی تأسیسات متعددی برای غنی‌سازی اورانیم ساخته و ۴۰ تا ۵۰ سلاح هسته‌ای دارد. قضاوت نهایی: کره شمالی «کشور سرکش» نیست.

روسیه

روسیه تنها کشوری است که جنگنده «سوخو-۵۷» آماده در اختیار دارد، هرچند اولین مدل آن پیش از آنکه به ارتش تحویل داده شود سقوط کرد. اما همانند کره شمالی، این کشور هم از پیش به سلاح هسته‌ای دست پیدا کرده و بیش از ۶۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد. قضاوت نهایی: روسیه «کشور سرکش» نیست.

سوریه

سواحل کوهستانی کشور سوریه در واقع بخشی از جنگل‌های مدیترانه شرقی با درختانی از راسته پهن برگ از جمله کاج ایتالیایی است که البته کمی با درختان کسکیدز متفاوت است. بارش برف در این کشور بعید نیست اما آب‌وهوایی گرم دارد. نیروی هوایی سوریه جت‌های سوخو دارد و بشار اسد مرزهای کشورش را به روی نیروهای روس گشوده است. سوریه در گذشته سابقه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته اما اسرائیل تأسیسات هسته‌ای آن‌ها را بمباران کرده است. بنابراین دخالت ارتش ایالات متحده در این کشور منطقی به نظر نمی‌رسد. قضاوت نهایی: سوریه «کشور سرکش» نیست.

ونزوئلا

در رشته کوه‌های اندس ونزوئلا برف می‌بارد، اما این کشور شباهتی به کسکیدز ندارد. قضاوت نهایی: ونزوئلا «کشور سرکش» نیست.

هواداران «تام کروز» ممکن است به یاد داشته باشند که او در دنیای فیلم «مأموریت غیرممکن – کشور سرکش» (Mission: Impossible – Rogue Nation) که در سال ۲۰۱۵ اکران شد، با یک کشور سرکش جنگیده است. در آن فیلم، «سندیکا» یک «کشور سرکش» بود که از مأمورین سابق امنیتی چند کشور تشکیل شده بود. در قسمت بعدی این فیلم (Mission: Impossible – Fallout)، این افراد که خودشان را «پیامبران» (Apostles) نامیدند، به دنبال سلاح هسته‌ای بودند اما «ایتان هانت» با بازی کروز مانع آن‌ها شد. بنابراین دستیابی به چند «سوخو-۵۷» نیز نمی‌تواند مأموریتی غیرممکن برای آن‌ها باشد. این گروه به میلیاردها دلار سرمایه ربوده‌شده و چند موشک زمین-به-هوا دسترسی داشتند. مهم‌تر از همه، شخصیت‌های ابرشرور فیلم بودند. قضاوت نهایی: کشور سرکش «تاپ گان: ماوریک» کشور سرکش «مأموریت غیرممکن: کشور سرکش» است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳ تیر ۱۴۰۱ ۲۲:۱۷

آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه چون ما کلی ازشون فیلم سوپر داریم .

نمایش اسپویل
۳ تیر ۱۴۰۱ ۲۱:۰۷

چقدر تیتر مطلب زردی هست فیلم براساس داستان واقعی حمله نیروی هوایی اسراییل به نیروگاه هسته ایه اوسیراک عراق ساخته شده که دقیقا در میانه جنگ ایران عراق اتفاق افتاد که در ادامه حمله ناتمام نیروی هوایی نیروی هوایی ارتش ایران بود

نمایش اسپویل