news-background
news-background

ونگلیس آهنگساز برنده اسکار درگذشت

ونگلیس آهنگساز برنده اسکار در سن ۷۹ سالگی درگذشت. یکی از اربابان سینتیسایز که «ارابه‌های آتش» (Chariots of Fire) و «بلید رانر» (Blade Runner) را در کارنامه داشت، بنابر تایید خبرگزاری‌های یونان پنجشنبه این هفته از دنیا رفته است.

این موزیسین خود-آموخته، دوران طولانی حرفه‌ای‌اش را با موسیقی پاپ اروپایی آغاز کرد و در دهه ۱۹۷۰ چند آلبوم بیرون داد تا توجه فیلمسازان را معطوف کند. موسیقی تیتراژ «کیهان» (Cosmos) شبکه پی‌بی‌اس با اجرای «کارل سگان» و آلبوم «بهشت و جهنم» (Heaven and Hell) در همین دهه منتشر شد.

اما فیلم «ارابه‌های آتش» بود که نام ونگلیس را در سراسر دنیا بر سر زبان‌ها انداخت. «دیوید پوتنام» تهیه‌کننده این فیلم برای موسیقی این درام ورزشی پس از گوش سپردن موسیقی ونگلیس در مستندی فرانسوی (Opera Sauvage) و آلبوم «چین» (China)، انتخاب غیرمرسویمی کرد.

ونگلیس اغلب تمامی سازها از جمله سینتیسایزر، پیانو، درام و پرکاشن را خودش می‌نواخت. آهنگ‌های به‌یادماندنی او نه تنها سینماروها را از خود بی‌خود می‌کرد، بلکه آلبوم موسیقی فیلم‌ها را به رتبه اول بیلبورد می‌رساند.

این آهنگساز متولد یونان، در سال ۱۹۸۲ در مراسم اهدای جوایز اسکار حاضر نشد. او در آن زمان به یک ژورنالیست بریتانیایی گفته بود: «فشار زیادی به من آوردند تا برای اسکار به آمریکا بروم. اما دوست ندارم تحت فشار قرار بگیرم، به ویژه برای چنین کاری. از مفهوم رقابت بیزارم.»

اسکار «ارابه‌های آتش» باعث شد «ریدلی اسکات»‌ او را برای فیلم علمی-تخیلی «بلید رانر» با بازی «هریسون فورد» و «کوستا-گاوراس» برای «گمشده» (Missing) که هر دو نامزد بفتا شدند برگزینند. ونگلیس در سال‌های بعد برای «اسکندر» (Alexander) «الیور استون» و تریلر اروتیک «ماه تلخ» (Bitter Moon) «رومن پولانسکی» آهنگسازی کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۵۲

خدا رحمتش کنه هم خودش و هم اهنگاش آسمانی بودن

نمایش اسپویل
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۲۳

خدا رحمتش کنه

نمایش اسپویل
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۳:۵۳

یکی از نوآور ترین آهنگسازان تاریخ خصوصا تو زمینه موسیقی الکتریک. آهنگ فیلم conquest of paradise اش رو احتمالا همه ایرانی ها شنیدن، از بس که صدا و سیما موقع لحظات \"حماسی\" پخش اش میکنه.

نمایش اسپویل