news-background
news-background

انتقاد رض احمد از لایحه «نژادستیزانه» دولت بریتانیا برای مدیریت پناه‌جویان

«رض احمد» لایحه «ملیت و مرز» دولت بریتانیا را «نژادستیزانه» و «غیراخلاقی» نامید. چهارشنبه گذشته اعضای محافظه‌کار پارلمان بریتانیا با اصلاحیه لایحه‌ای که می‌توانست برخی از محدودیت‌ها را برای پناهجویان کاهش دهد مخالفت کردند. پناهجویان بر اساس این لایحه به کشور دیگری منتقل خواهند شد و ممکن است بدون اعلام تابعیت بریتانیایی آن‌ها گرفته شود.

احمد پاکستانی تبار، پنجشنبه این هفته با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواست مقابل این لایحه بایستند: «به تازگی متوجه موضوعی شدم که من را به‌شدت غمگین و خشمگین کرد، اما به کمک شما احتیاج دارم. متوجه شدم که دولت بریتانیا سعی دارد قانونی را تصویب کند... و این یعنی می‌تواند هر زمانی که بخواهد گذرنامه من را بگیرد. نه فقط من، بلکه همه افراد دیگری که ادعا کنند از کشور دیگری آمده‌اند.»

بازیگر «صدای متال» (Sound of Metal) اضافه می‌کند: «بنابراین اگر والدین شما به اینجا مهاجرت کرده باشند، اگر پدربزرگ و مادربزرگ‌های شما به اینجا مهاجرت کرده باشند، دولت می‌تواند تابعیت بریتانیایی را بدون اعلام قبلی از آن‌ها بگیرد. باورکردنی نیست. اشتباه و نژادستیزانه است. اما باید کمی شلوغ کنیم و به آن‌ها بفهمانیم که این کار غلط است.» این بازیگر برنده اسکار پس از شرح جزئیات لایحه ادامه می‌دهد: «واقعاً پرهزینه، غیرعملی، نشدنی و غیراخلاقی است.»

«جولیت استیونسون» بازیگری است که در این اعتراضات به احمد پیوسته و می‌نویسد: «این لایحه ظالمانه‌ترین قانونی است که در تاریخ از پارلمان گذشته است.»

احمد که سال گذشته برای «صدای متال» نامزد اسکار بود، پیش‌تر از نحوه نمایش شخصیت‌های مسلمان در فیلم‌های هالیوود انتقاد کرده و گفته بود: «پیشرفتی که توسط برخی از ما در حال انجام است تصویری کلی از پیشرفت ارائه نمی‌دهد وقتی که اغلب نقش‌های مسلمانان در سینما و تلویزیون یا وجود ندارند یا به آن نقش‌های کلیشه‌ای، مخرب، و دو-بُعدی تقلیل پیدا کرده‌اند.»

احمد فیلم‌های «تک-تیرانداز آمریکایی» (American Sniper)، «مهلکه» (The Hurt Locker) و «آرگو» (Argo) را «صراحتاً نژادپرستانه» می‌داند و می‌گوید: «این فیلم‌ها شخصیت‌های مسلمان را از خصوصیات انسانی تهی و شیطانی نشان می‌دهد، تا جایی که آن‌ها قربانی یا اعمال‌کننده خشونت‌اند، و لیاقت یا توان همدردی ندارند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید