news-background
news-background

انتقاد «رض احمد» از نحوه نمایش شخصیت‌های مسلمان در فیلم‌های هالیوود؛ Argo صریحاً نژادپرستانه است

«رض احمد» لحظه کسب نامزدی اسکار را تلخ و شیرین می‌داند.

 

«رض احمد» بازیگر مسلمان نامزد اسکار به نحوه نمایش شخصیت‌های مسلمان در فیلم‌های هالیوودی انتقاد کرده است. احمد که اخیراً با «صدای متال» (Sound of Metal) به اولین بازیگر مسلمان نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول تبدیل شد، مؤسسه‌ای (Blueprint for Muslim Inclusion) راه‌اندازی کرده تا موجب رشد نمایندگان مسلمان در سینما شود.

احمد در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده می‌گوید:‌ «مشکل نمایش نادرست مسلمانان این است که دیگر نمی‌توان نادیده‌اش گرفت.» این بازیگر ۳۸ ساله پاکستانی-بریتانیایی می‌گوید کسب نامزدی اسکار با «صدای متال» لحظه‌ای تلخ و شیرین برای او بوده است: «آن [مدال] افتخار تا اندازه‌ای مشکوک را با احساس شخصی قدرشناسی پوشیدم و همزمان احساس اندوه شدیدی می‌کردم. چگونه از بین ۱.۶ میلیارد انسان – یک چهارم جمعیت دنیا – هیچ‌یک از ما تاکنون در چنین موقعیتی قرار نگرفته بود؟»

احمد اضافه می‌کند: «از خودم پرسیدم، اگر در مورد این قانون برای من استثنا قائل شده‌اند، قانون افرادی چون من چه باید باشد؟ قانون نانوشته در مورد مسلمانان – یک چهارم جمعیت دنیا – چه باید باشد و جایگاهشان در داستان و فرهنگ و جایگاهشان در جامعه، اگر جایگاهی باشد، چه باید باشد؟»

او سپس تأکید می‌کند که اصلاح وجهه مسلمانان در سینما نباید به واسطه «مشتی شخصیت مسلمان برجسته در صنعت فیلمسازی» صورت بگیرد: «پیشرفتی که توسط برخی از ما در حال انجام است تصویری کلی از پیشرفت ارائه نمی‌دهد وقتی اغلب نقش‌های مسلمانان در سینما و تلویزیون یا وجود ندارند یا به آن نقش‌های کلیشه‌ای، مخرب، و دو-بُعدی تقلیل پیدا کرده‌اند.»

احمد فیلم‌های «تک-تیرانداز آمریکایی» (American Sniper)، «مهلکه» (The Hurt Locker) و «آرگو» (Argo) را «صراحتاً نژادپرستانه» می‌داند و می‌گوید: «این فیلم‌ها شخصیت‌های مسلمان را از خصوصیات انسانی تهی و شیطانی نشان می‌دهد، تا جایی که آن‌ها قربانی یا اعمال‌کننده خشونت‌اند، و لیاقت یا توان همدردی ندارند.»

احمد در ادامه از سریال ابرقهرمانی پربیننده «پسران» (The Boys) آمازون انتقاد می‌کند و می‌گوید: «سریالی است که دوستش دارم و همه قسمت‌هایش را در پی هم دیده‌ام. یک سریال امروزی به‌شدت خود-آگاه است. سریالی با بازیگران غول‌آسا، از نژادهای مختلف... [اما] نمی‌دانید چقدر منزجر شدم وقتی شخصیت مسلمانش پدیدار شد، اولین و تنها باری که دیده شد، می‌خواست یک هواپیما را برباید. در واقع یک بار دیگر هم در فصل اول ظاهر شدند، تا نقش شخصیت‌های ابرشروری را بازی کنند که نیروهای ابرانسانی‌شان حملات انتحاری است.»

احمد می‌گوید چنین نمایش نژادستیزانه‌ای برای گروه‌های نژادی دیگر ارائه نشده است. او فیلم «پلنگ سیاه» (Black Panther) مارول را مثال می‌زند و می‌گوید: «حتی در فیلمی مانند «پلنگ سیاه»، یکی از پیشروترین و آگاهی‌بخش‌ترین لحظات فرهنگی چند سال اخیر. مسلمانان در ابتدای آن فیلم به عنوان تروریست ظاهر می‌شوند تا دختران دانش‌آموز را بربایند و ناپدید شوند.»

پژوهشی جدید مؤسسه آننبرگ (Annenberg Inclusion Initiative) صورت گرفته نشان می‌دهد که مسلمانان یا به‌ندرت در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی هالیوود بازی می‌کنند یا نقشی منفی به آن‌ها سپرده شده است. این پژوهش ۸۹۶۵ شخصیت در ۲۰۰ فیلم پرفروشی که میان سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ در ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند منتشر شده‌اند را بررسی کرده و نشان داده است که تنها ۱.۶ درصد آن‌ها شخصیت‌های مسلمان بوده و اغلب دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زنند و بیش از نیمی از آن‌ها قربانی خشونت‌اند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۱۹

شخصا بین همه کشورهای مسلمان از ایرانیها بیشتر از همه بدم میاد

نمایش اسپویل
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۰

اسمتون چیز دیگه ای می گه!

نمایش اسپویل
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۹

اتفاقا چند هفته پیش فیلم آرگو رو گذاشتم با خانواده دیدیم و به نظر پدر و مادرم این فیلم به درستی جو و شرایط ایران بعد انقلاب رو نشون داد.

نمایش اسپویل
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۳۶

رفیق aminaZizipanah توجه نمیکنی دیگه من گفتم "جو ایران" نگفتم تک تک اتفاقات فیلم درسته. اول شما عینک بدبینی رو از چشم بردار تا متن من رو درست متوجه بشی. جامعه انقلابی اون زمان ایران بسیار ملتهب بود و حتی متشکل از گروه‌های تندرو مثل مجاهدین، توده ای، فداییان و ... بوده. سن من و شما نمیرسه به اینا از بزرگترای خود اول سوال کنید و بعد پیام بگذارید با تشکر. درضمن لطفا آمار ۳۰ نفر کشته رو بفرمایید از کجا اوردین.

نمایش اسپویل
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۴۹

رفیق درسته خلی پیز ها تو آرگو واقعی بود اما به این توجه کن که اول فیلم اون سرباز های امریکایی سفارت اصلا تسلیم نشدن و حدود 30 نفر از دانشجو هارو کشتن بعد هم تو آمریکا حدود 20 اخطار برای ترک خاک ایران گرفت اما کارمند هاشو خارج نکرد سوم اون صحنه ترسوندن بود که بردنشون برا اعدام که اصلا واقعیت نداره صلیب سرخ تمام اون گروگان هارو زیر نطر داشت چهارم دولت ایران گروگان گرفت چون اونا رسما جاسوس بودن ولی با این حال بازم آزاد شدن بعدم مردم هیچ وقت اونجوری به هیچکس نتوپیدن تو بازار و کلا چرته اعتراف کسایی رو هم که گروگان گرفته شدن رو بخونی میفهمی که کلا چرت ساخته بن افلک و همش سیاست زدس ومورد آخر اینکه دانشجوها داشتن رو اطلاعات اون سفارت کار میکردن نه یه مشت بچه این داره تحریف میکنه کامل ولی خب خیلی چیز ها هم درست بود

نمایش اسپویل
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۰۵:۴۶

مشکل اینجاست که هالیوود( که کاملا سیاسیه )رفتار بعضی از تندرو هارو (منظورم گرفتن جاسوسای سفارت نیست کلا در همه ی موارد) وصل میکنه به همه ی مسلمونا همین که میبینی فیلم ضعیفی مثل آرگو جایزه اسکار میگیره باید سیاست زدگی هالیوود رو متوجه بشی مثل کاری که با سرخپوست ها کردن و براندو سخت انتقاد کرد و اسکار خودشو نپذیرفت

نمایش اسپویل
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۳۹

نمیدونم چرا اینها دین رو با نزاد یکی میگیرن ، اون بحث بن افلک با سم هریس تو تاک شو بیل مار رو هم میتونید ببینید . وقتی با نقد اسلام روبرو میشن به اشتباه برچسب نژاد پرست میزنن درحالی که اسلام شامل نژادهای مختلف میشه.

نمایش اسپویل
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۵۵

در هالیوود انتقاد صحیحی از اسلام نمیشه و حتی به نظر من این چهره ای که نشان داده میشه خیلی تلطیف شده هم هست از ترس برچسب های اسلام هراس و نژاد پرست . حتی در بعضی فیلم ها دیدم که شخصیت های محجبه و مسلمانهای مثبت وجود دارند .

نمایش اسپویل
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۰۵:۵۰

انتقاد آزاده اما توهین با نقد فرق داره هالیوود(که کاملا سیاسیه)رفتار یه عده تندرو رو وصل میکنه به همه ی مسلمونا ولی جرئت ندارن حتی به یه صهیونیست نقد کنن تو فیلماشون در مورد ظلم و کودک کشیشون

نمایش اسپویل
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۱

فیلمای دیگه رو دیدم ولی راجبشون نظر نمیدم اما argo قشنگ ایران رو نشون داد کافیه برید تو جامعه رفتار این عده رو ببینید خوبه کلیپاش میاد بیرون بعدش مگه غیر از مسلمانا دین یا نژاد دیگه ای این کارا رو انجام میدن؟؟ مثلا تو سریال the boys بیان ژاپنیا یا هندیا رو به عنوان تروریست نشون بدن؟؟؟ ایراد بنی اسرائیلی به این میگن? کاری به پشت پرده ها ندارم ولی چیزی که تو جهان نشون میده اکثر تروریستا مسلمان هستن و قاعدتا نمیشه بیان تو فیلم و سریالا چیزی دیگه ای رو نشون بدن

نمایش اسپویل
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۲

پیشنهاد می دم کلیپ احمد رو تو یو تیوب کامل ببینید خوب توضیح می ده نظرش چیه خیلی هم طولانی نیست. به نظرم کارش شاهکاره حتی با وجود این همون طور که خودش می گه نمی خواد در این موقعیت باشه.

نمایش اسپویل
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۵۰

در اون سخنرانی که ترامپ خطاب به کلینتون میگه شما داعش را به ما دادید اگر بعدش رو گوش کنید علتش رو خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی از منطقه عنوان میکنه . میدونم پذیرش این واقعیت که داعش نتیجه عقاید اسلامی هست براتون دشوار هست ، اما لطفا جعل تاریخ نکنید.

نمایش اسپویل
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۰۵:۴۲

چرا رفتار یه مشت تندرو رو که در هر عقیده ای وجود دارند رو ملاک از کل میگیری مگه نه عده ی زیادی از آدم های مسلمان مخالف برخورد بد با خانم های بد حجاب هستن و اونرو مثل خواهر شون میدونن مگه نه همین داعشی که به ظاهر مسلمونه (هم ترامپ هم کلینتون گفتن آمریکا ساختتش و خیلیاشون زندانیهای روانی بودن)بچه های مسلمون رو شهید کرد ما مسلمونا نبودیم که جلوشون رو گرفتیم؟اگه بنا به خون ریزیه که هفتاد ساله اسرائیل داره بچه و طفل معصوم تیکه تیکه میکنه اگ هرکی که شهادتین بگه مسلمونه پس شمر هم مسلمونه ، اسلام خط قرمز های اخلاقی داره و اگه کسی رد بشه مسلمون محسوب نمیشه

نمایش اسپویل