news-background
news-background

۶ لحظه تاریخی اسکار ۲۰۲۲ که در غبار تباهی ویل اسمیت گم شدند

 

در شبی که «ویل اسمیت» هم میراث خود و هم یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای بازیگران آفریقایی تبار را به نابودی کشاند، لحظات تاریخی دیگری نیز رقم خوردند که نباید به سادگی از آن‌ها گذشت.

«آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک» که در سال‌های اخیر به غفلت از بازیگران آفریقایی تبار و توجه بیش از حد به فیلمسازان سفید متهم شده بود، امسال تنوع نژادی و جنسیتی را حتی بیشتر رعایت کرد و باعث ثبت لحظاتی تاریخی برای بعضی از نامزدها شد. اما اغلب این دستاوردها در هیاهوی «ویل اسمیت» روی صحنه اسکار نود و چهارم (Oscars 2022) و سیلی او به «کریس راک» که با همسرش شوخی کرده بود، محو و گم شدند.

امسال برای اولین بار در تاریخ برگزاری مراسم، همه عوامل تولید آفریقایی تبار بودند. «ویل پکر» که فیلم‌هایی چون «مثل یک مرد فکر کن» (Think Like a Man) را در کارنامه دارد، به همراه «شیلا کومن» تهیه‌کننده اسکار نود و چهارم بود، در حالی که برای اولین بار سه کمدین زن در کنار یکدیگر مجری مراسم بودند. «رجینا هال»، «ایمی شومر» و «واندا سایکس» پس از سه سال به عنوان مجری روی صحنه آمدند و ستایش «کیمی کیمل» مجری سابق مراسم را برانگیختند.

 

تروی کاتسر اولین بازیگر مرد ناشنوای برنده اسکار بازیگری

«تروی کاتسر» یکشنبه شب گذشته در مراسم اسکار نود و چهارم برنده اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای فیلم «کودا» (CODA) شد. او روی صحنه به زبان اشاره جایزه‌اش را به جامعه ناشنوایان و معلولان تقدیم کرد. کاتسر پس از دریافت جایزه از «یون یو-جونگ» بازیگر «میناری» (Minari) گفت: «این جایزه را به جامعه ناشنوایان تقدیم می‌کنم، جامعه «کودا» و جامعه ناشنوایان. این لحظه ویژه ماست.» کاتسر در حین سخنرانی‌اش از «شان هیدر» کارگردان «کودا» سپاسگزاری کرد و با نقل قولی از کتاب «استیون اسپیلبرگ» او را «بهترین رابط» توصیف کرد: «تو دنیای افراد ناشنوا و شنوا را به هم پیوند زدی. تو پل مایی.»

 

رض احمد اولین فیلمساز مسلمان برنده اسکار بهترین فیلم کوتاه لایو-اکشن

احمد که سال گذشته با «صدای متال» (Sound of Metal) تاریخ‌ساز شده بود، با فیلم کوتاه «خداحافظی طولانی» (The Long Goodbye) اولین جایزه اسکارش را دریافت کرد. این فیلم بر اساس آلبوم موسیقی احمد به همین نام ساخته شده است.

 

«کودا» اولین برنده اسکار بهترین فیلم برای یک شبکه استریم

درام «کودا» (CODA) به اولین فیلم برنده اسکار «بهترین فیلم» تبدیل شد که از یک شبکه استریم پخش شده است. «کودا» علاوه بر اسکار «بهترین فیلم»، در بخش‌های بهترین فیلمنامه اقتباس‌شده نیز برنده جایزه شد. «شان هیدر» کارگردان فیلم پس از برگزاری مراسم گفت: ««کودا» یک فیلم مستقل بود که ساختنش به‌شدت دشواری داشت بنابراین می‌خواهم از اعضای گروهم تشکر کنم، تهیه‌کنندگان و همه آن‌هایی که به من و اینکه می‌خواهم چگونه فیلم را بسازم باور داشتند.»

 

آریانا دبوز اولین زن دگرباش و رنگین‌پوست برنده اسکار بازیگری

دبوز ۳۱ ساله که یک بازیگر آفریقا-لاتین تبار و دگرباش است، برای فیلم «داستان وست ساید» (West Side Story) ساخته «استیون اسپیلبرگ» برنده اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد. او روی صحنه از «ریتا مورنو» قدردانی کرد که ۶۰ سال قبل برای این نقش اسکار دریافت کرده بود. دبوز پیامی امید‌بخش به دگرباشان داد: «به شما قول می‌دهم: قطعاً جایگاهی برای همه ما [دگرباشان] وجود دارد.»

 

اولین اسکار کنت برانا

«سر کنت برانا» سرانجام اولین جایزه اسکارش را برای «بلفست» (Belfast) دریافت کرد. این کارگردان ۶۱ ساله چندین دهه سابقه نویسندگی، بازیگری و کارگردانی دارد و هشت مرتبه در طول چهار دهه نامزد هفت جایزه مختلف اسکار شده بود و این خود رکوردی دیگر به شمار می‌آمد. برانا همیشه دست خالی از مراسم اسکار بازمی‌گشت تا این که برای درام نیمه-اتوبیوگرافیکال «بلفست» برنده اسکار بهترین فیلمنامه اریجینال شد. این فیلمساز روی صحنه از عوامل و بازیگرانی از جمله «جان سشنز» و «جیم دورنان» پدر «جیمی دورنان» که در مسیر ساخت فیلم «از میان رفتند» ادای احترام کرد و گفت: «دلتنگ‌شان شده‌ایم، دوست‌شان داریم، و هرگز فراموش‌شان نخواهیم کرد.»

 

بیلی آیلیش هنرمند برنده سه جایزه برای یک ترانه

آیلیش و برادرش با دریافت اسکار بهترین ترانه اریجینال تاریخ‌سازد شدند. این خواننده حالا جوان‌ترین هنرمندی است که سه جایزه را برای یک ترانه دریافت می‌کند. آیلیش با «وقتی برای مردن نیست» (No Time To Die) در فصل اهدای جوایز امسال برنده جوایز اسکار، گرمی و گلدن گلوب شده است. این خواننده علاوه بر این به اولین برنده اسکار متولد دهه ۲۰۰۰ تبدیل شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ۲۰:۵۸

درود بر شما

نمایش اسپویل