news-background
news-background

واکنش عوامل انیمیشن Turning Red به حذف یک نقد «نژادستیزانه»

عوامل انیمیشن «سرخ شدن» (Turning Red) پیکسار و دیزنی به نقد جنجالی «سینمابلند» واکنش نشان دادند. این نقد پس از آنکه «نژادستیزانه» و «جنسیت‌ستیزانه» نامیده شد، از «سینمابلند» حذف شد.

«شان اوکانل» منتقد «سینمابلند» نوشته بود: «طنز فیلم را درک می‌کنم، اما با هیچ‌یک از آن‌ها ارتباط برقرار نکردم. با قرار دادن فیلم مشخصاً در جامعه آسیایی‌تباران تورنتو، احساس می‌شود که فیلم برای «دومی شی» [کارگردان] و دوستان و اعضای نزدیک خانواده‌اش ساخته شده که البته اشکالی ندارد – اما از سویی، اندکی مقاس فیلم را محدود می‌کند.»

اوکانل در واکنش به این نقد می‌نویسد: «بعضی از فیلم‌های پیکسار برای مخاطبین جهانی ساخته شده‌اند. «سرخ شدن» چنین فیلمی نیست. مخاطب هدف این فیلم بسیار مشخص و بسیار محدود است. اگر بخشی از آن‌ها هستید، ممکن است خیلی خوب جواب دهد. من در این گروه نیستم. بسیار طاقت‌فرسا بود.»

در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده است: «بازیگر جوان «رزالی چیانگ» در نقش «می لی» صداپیشگی می‌کند، یک دختر ۱۳ ساله که ناگهان با هیجان‌زده‌شدن به یک پاندای عظیم سرخ رنگ تبدیل می‌شود. «سندرا او» نقش مادر «می لی» را بازی می‌کند که کمی طاقت‌فرساست و هرگز از دخترش فاصله نمی‌گیرد – واقعیتی که برای «می لی» نوجوان ناخوشایند است.»

«بکی نیمن-کاب» تهیه‌کننده «سرخ شدن» پیش‌تر به «ایندی‌وایر» گفته بود: «یک فیلم خاص و فرهنگی است، اما مضمون خانواده همه‌شمول است، بنابراین فکر می‌کنم که این یکی دیگر از علل همکاری ما بود. دلفریب و عجیب است.»

«رزالی چیانگ» صداپیشه شخصیت «می» در مصاحبه با «سی‌بی‌سی» در پاسخ به این پرسش که آیا داستان فیلم باعث محدود شدن مخاطبش شده است یا نه می‌گوید:‌ «البته که نه. این یک فیلم با داستانی تاریخی است، همه این تغییر را در زندگی تجربه کرده‌اند... به نظر من افراد مختلف از فرهنگ‌های مختلف به اشکال مختلف تجربه‌اش کرده‌اند، اما در نهایت، شلختگی و تغییر چیزی است که همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.»

«مایتری راماکریشنان» صداپیشه دوست «می» که متولد کانادا است اضافه می‌کند: «می‌توانید با داستان می‌لین ارتباط برقرار کنند، صرف نظر از اینکه یک دختر چینی جوان در کانادا باشید یا نه.»

سردبیر «سینمابلند» سه‌شنبه این هفته اعلام کرد که این نقد حذف شده است. اوکانل نیز با انتشار بیانیه‌ای از نگارش این نقد عذرخواهی کرده است: «به خاطر نوشت این نقد برای فیلم «سرخ شدن» واقعاً متأسفم. از همه افرادی که انتقاد کردند صرف نظر از لحن‌شان متشکرم. روشن است که به اندازه کافی مجذوب فیلم نشدم، و نتوانستم منظورم را به خوبی منتقل کنم. از نظرات شما سپاسگزاری می‌کنم.»

«یولاندا ماکادو» منتقد «اینترتینمنت ویکلی» با این حال بحث را همچنان ادامه داده و در توییتر می‌نویسد: «این نقد توسط یکی از مدیران شما نوشته شده، نه نویسنده‌ای تازه‌کار. به عنوان یک دبیر، باید بگویم که هیچ نوع ویراشی نمی‌توانست نژادستیزی نقد را از بین ببرد. برای اینکه این اتفاق دوباره تکرار نشود و مسئولیتش را بپذیرد می‌خواهید چه کنید؟»

«سرخ شدن» ۱۱ مارس از دیزنی+ پخش خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید