news-background
news-background

ایوان رایتمن کارگردان Ghostbusters در سن ۷۵ سالگی درگذشت

«ایوان رایتمن» کارگردان فیلم «شکارچیان روح» (Ghostbusters) شنبه این هفته در سن ۷۵ سالگی از دنیا رفت. خانواده رایتمن با انتشار بیانیه‌ای از طریق «اسوشیتد پرس» درگذشت این کارگردان را تأیید کرده‌اند.

در بیانیه مشترک اعضای خانواده رایتمن از جمله «جیسون رایتمن» آمده است: «خانواده ما سوگوار درگذشت غیرمنتظره یک همسر، پدر و پدربزرگی است که به ما آموخت همیشه در زندگی باید جادو را جست.»

رایتمن در سال ۱۹۴۶ در چکسلواکی سابق متولد شده و به همراه خانواده‌اش در سنین جوانی به کانادا مهاجرت کرده بود. در این کشور، این فیلمساز به صنعت سرگرمی علاقه نشان می‌دهد و در دانشگاه مک‌مستر همیلتون تحصیل می‌کند.

اولین فیلم بلند رایتمن در سال ۱۹۷۱ یک کمدی به نام «بانوی حیله‌گر» (Foxy Lady) بود که اتفاقاً اولین تجربه سینمایی «یوجین لوی» و «آندریا مارتین» هم شد. او چند سال بعد «میت‌بالز» (Meatballs) را ساخت که به اعتقاد بسیاری سکوی پرتاب «بیل مری» به عنوان کمدین بود. آن فیلم آغازگر همکاری‌های بیشتر میان رایتمن و مری شد که مهم‌ترین آن‌ها «شکارچیان روح» بود. آخرین فیلم بلند رایتمن در مقام کارگردان «روز عضوگیری» (Draft Day) با بازی «کوین کاستنر» و «جنیفر گارنر» بود که در سال ۲۰۱۴ اکران شد.

رایتمن در مقام تهیه‌کننده فیلم «شکارچیان روح: آخرت» (Ghostbusters: Afterlife) به کارگردانی پسرش «جیسون رایتمن» را ساخت اما جز یک فیلم تلویزیونی در سال ۲۰۰۴، سریالی کارگردانی نکرد. «دقلوها» (Twins) در سال ۱۹۸۸، «پلیس کودکستان» (Kindergarten Cop) در سال ۱۹۹۰ و «اسپیس جم» (Space Jam) در سال ۱۹۹۶ از جمله دیگر فیلم‌های به‌یادماندنی رایتمن بوده‌اند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید