news-background
news-background

دستاورد تاریخی استیون اسپیلبرگ در اسکار ۲۰۲۲: یازدهمین نامزدی تهیه‌کنندگی و هشتمین نامزدی کارگردانی با West Side Story

«استیون اسپیلبرگ» امروز سه‌شنبه (۸ فوریه) با دریافت نامزدی اسکار تهیه‌کنندگی برای «داستان وست ساید» (West Side Story) در بخش بهترین فیلم، به تنها فرد تاریخ تبدیل شد که ۱۱ مرتبه در این بخش نامزد شده است. این دستاورد اسپیلبرگ را بالاتر از «اسکات رودین» با ۹ نامزدی و «کیتلین کندی» با ۸ نامزدی قرار می‌دهد.

«آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک» (AMPAS) از سال ۱۹۵۱ تهیه‌کنندگان بخش «بهترین فیلم» را نامزد اسکار کرد. «دیوید او. سلزنیک» پیش از آن تغییر، با فیلم‌های «بر باد رفته» (Gone with the Wind) و «ربکا» (Rebecca) در سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ به عنوان تهیه‌کننده برنده اسکار بهترین فیلم شده بود.

اسپیلبرگ با دریافت هشتمین نامزدی اسکارش در بخش بهترین کارگردانی، به سه فیلمساز دیگری می‌پیوندد که دست کم ۸ مرتبه در این شاخه نامزد اسکار شده‌اند. «بیلی وایلدر» با ۸ نامزدی، «مارتین اسکورسیزی» با ۹ نامزدی، «ویلیام وایلر» با ۱۱ نامزدی رکورددارند.

در صورتی که اسپیلبرگ امسال برنده اسکار بهترین کارگردانی شود، به «فرانک کاپرا» و «جان فورد» به عنوان تنها کارگردانانی می‌پیوندد که سه اسکار را در این شاخه به خانه برده‌اند. فورد تنها کارگردانی است که ۴ مرتبه برنده اسکار بهترین کارگردانی شده است.

اسپیلبرگ ماه گذشته با «داستان وست ساید» برنده گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی شده بود. نسخه اول این فیلم ۱۱ نامزدی و ۱۰ جایزه اسکار را کسب کرده بود و همچنان رکورددار بیشترین جایزه اسکار به عنوان یک اثر موزیکال است. نسخه اسپیلبرگ در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن نقش مکمل، بهترین فیلمبرداری، بهترین صدا، بهترین طراحی لباس، و بهترین طراحی صحنه نامزدی اسکار است.

این کارگردان ۷۵ ساله علاوه بر این امروز به اولین فیلمسازی تبدیل شد که در شش دهه مختلف نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را دریافت می‌کند. اسپیلبرگ اولین نامزدی اسکارش را در سال ۱۹۷۸ برای «برخورد نزدیک از نوع سوم» (Close Encounters of the Third Kind) کسب کرد و سپس با «مهاجمان صندوق گمشده» (Raiders of the Lost Ark) در سال ۱۹۸۱، «ای.تی. موجود فرازمینی» (E.T. the Extra-Terrestrial) در سال ۱۹۸۲، «فهرست شیندلر» (Schindler's List) در سال ۱۹۹۳، «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan) در سال ۱۹۹۸، «مونیخ» (Munich) در سال ۲۰۰۵، و «لینکلن» (Lincoln) در سال ۲۰۱۲ این افتخار را تکرار کرده، و برای «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» این جایزه را به خانه برده بود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید