news-background
news-background

شکایت استودیوی ویلج رودشو از برادران وارنر به دلیل انتشار فیلم Matrix Resurrections از HBO Max

استودیوی ویلج رودشو دوشنبه این هفته از برادران وانر در دادگاه عالی لس‌آنجلس شکایت کرد. این استودیوی وارنرها را به «تلاش عمدی و هماهنگ» برای «تخلیه قابل‌توجه ارزش مالکیت معنوی» و نقض قرارداد متهم کرده است.

فیلم «رستاخیزهای ماتریکس» (The Matrix Resurrections) در کانون این شکایت قرار گرفته است. این فیلم با بازی «کیانو ریوز» و «کری-آن ماس» در ماه دسامبر همزمان با اکران در سالن‌های سینما از اچ‌بی‌او مکس پخش شد و در حال حاضر به فروش جهانی ۱۵۰ میلیون دلاری نزدیک می‌شود. ویلج رودشو ادعا می‌کند که با انتشار فیلم در پلتفرم استریم اچ‌بی‌او مکس، از ارزش دارایی کمپانی کاسته شده است.

برادران وارنر با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید: «این یک تلاش بیهوده از سوی ویلج رودشو است برای اجتناب از تعهد قراردادی و مشارکت در صدور حکم به طریق حکمیت است که ما هفته گذشته علیه آن‌ها شروع کردیم. ما تردیدی نداریم که این پرونده به سود ما حل خواهد شد.»

«ددلاین» گزارش داده است که ویلج رودشو در طول رابطه ۲۵ ساله‌اش با برادران وارنر ۴.۵ میلیارد دلار برای تولید بیش از ۱۰۰ فیلم پرداخت کرده است. در ربع قرن اخیر، هیچ‌گاه نزاعی حقوقی به وجود نیامده بود، اتفاقی که در این شکایت «در صنعت سرگرمی منحصربه‌فرد» توصیف شده است.

چندگانه سینمایی «ماتریکس» نزدیک به ۲ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروخته است، اما جدا از این فیلم‌ها، چندگانه «اوشن» (Ocean)، «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی»‌ (Charlie and the Chocolate Factory)، «جوکر» (Joker) و «آستانه فردا» (Edge of Tomorrow) نیز با موفقیت تجاری همراه بوده است.

استودیوی لجندری اینترتینمنت نیز که در تولید «تل‌ماسه» (Dune) و «گودزیلا علیه کونگ» (Godzilla vs. Kong) با وارنرها همکاری کرده، در سال ۲۰۲۱ تا مرز شکایت از شرکایش پیش رفت اما در نهایت با آن‌ها به توافق رسید.

دیزنی نیز سال گذشته به مخمصه مشابهی افتاده بود وقتی که «اسکارلت جوهانسن» و نمایندگانش از این استودیو به دلیل انتشار «بیوه سیاه» (Black Widow) از دیزنی+ همزمان با اکران در سالن‌های سینما و در پی آن کاهش دستمزدش شکایت کرده بود. این پرونده هم چند هفته بعد و به دنبال درگیری لفظی نمایندگان جوهانسن و دیزنی فیصله پیدا کرد.

با تعطیلی سالن‌های سینما به مدت چندین ماه در سال ۲۰۲۰ با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از استودیوها و کمپانی‌های فیلمسازی یا امتیاز پخش فیلم‌هایشان را به پلتفرم‌های استریمی چون آمازون و نتفلیکس فروختند و یا از همزمان با اکران در سالن‌های سینما از این پلتفرم‌ها پخش کردند. بعضی استودیوها نیز کوشیدند مورد-به-مورد برای هر فیلم تصمیم‌گیری کنند.

تصمیم جنجالی وارنرها برای پخش تمامی فیلم‌هایش در سال ۲۰۲۱ از اچ‌بی‌او مکس با انتقاد شدید فیلمسازانی چون «کریستفر نولان» و «دنی ویلنوو» مواجه شد. با این حال، این اعتراضات خیلی زود خاموش شد چرا که برادران وارنر تأکید کرد که این استراتژی را تنها برای سال ۲۰۲۱ اجرا می‌کند. لجندری در آن زمان ادعا کرده بود که تنها چند ساعت پیش از اعلام عمومی این تصمیم از آن آگاه شده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ۰۴:۰۴

حالا نه اینکه اگه این فیلم ضعیف و ناامید کننده به طور انحصاری تو سینماها اکران میشد خوب میفروخت؟ قسمت چهارم ماتریکس گند زد به سه گانه محبوب و جذاب قبلی، درسته قسمت دوم و سوم ماتریکس به خوبی قسمت اول نبودن اما در کل فیلم های معتبر و خوبی بودن و بین طرفدارها و منتقدها محترم بودن اما قسمت چهارم که انگار پارودی ماتریکس بود کوچیک ترین محبوبیتی بین طرفدارها نداره.

نمایش اسپویل