news-background
news-background

جاس ویدن کارگردان Justice League سکوتش را در مقابل اتهامات بازیگران شکست؛ مرور کوتاهی بر تاریخچه اختلافات

 

«جاس ویدن» سکوتش را در مقابل اتهاماتی که بازیگران «لیگ عدالت» مطرح کرده‌اند شکست.

 

«جاس ویدن» که در سال ۲۰۱۷ جانشین «زک اسنایدر» شد تا بعضی از صحنه‌های فیلم «لیگ عدالت» (Justice League) را دوباره فیلمبرداری کند، سرانجام به اتهاماتی که از سوی بازیگران مطرح شده بود واکنش نشان داد.

ویدن در مصاحبه جدیدی با «مجله نیویورک» توضیح می‌دهد که هیچ‌یک از اتهامات «ری فیشر» نه حقیقت ندارند و نه ارزش بحث کردن: «ما در مورد یک نیروی بدخواه حرف می‌زنیم. در مورد یک بازیگر بد به هر دو معنای کلمه.»

یکی از اتهامات مطرح شده از سوی فیشر روشن‌تر کردن رنگ پوست بازیگران رنگین‌پوست بود. ویدن می‌گوید در مرحله پس از تولید تمام فیلم از جمله چهره‌ها را روشن‌تر کرده و نه شخصیت‌های خاصی را. او علت کاهش نقش «سایبورگ» با بازی فیشر را «غیرمنطقی» بودن او در داستان ذکر می‌کند. ویدن توضیح می‌دهد که بحث‌هایش با این بازیگر همگی حرفه‌ای و دوستانه بوده است.

ویدن در خصوص اینکه چرا فیشر نزدیک به سه سال پس از اکران «لیگ عدالت» اتهاماتش را مطرح کرده می‌گوید شاید از جانب «زک اسنایدر» صورت گرفته باشد: «نمی‌دانم چه کسی شروعش کرد. اما می‌دانم که به نام چه کسی بود.» ویدن ادعا می‌کند که برادران وارنر پس از جدایی اسنایدر از او خواسته است فیلم را «اصلاح» کند: «از من خواستند اصلاحش کنم، و من فکر کردم که می‌توانم کمک کنم.» اما فیلمبرداری برای ویدن هم تجربه خوشایندی از آب در نمی‌آید تا جایی که یک روز فیلمبرداری را متوقف می‌کند تا بگوید هیچ‌وقت با بازیگرانی «تا این حد بی‌ادب» همکاری نکرده بوده است.

در بخشی از این مصاحبه مفصل ویدن از استانداردهای دوگانه هالیوود و مخاطبین انتقاد می‌کند. «مجله نیویورک» می‌نویسد: «فیلم «۳۰۰» که اسنایدر را به شهرت رساند، از نگاه نمایندگان ایرانی سازمان ملل «آشکارا نژادستیزانه» دانسته می‌شد و تهدید می‌کرد که شعله «نبرد تمدن‌ها» را برافروزد. امروز، اینترنت اسنایدر را یک قهرمان پیشرو می‌داند و ویدن، قهرمان پیشرو دیروز را یک شرور و ریاکار. ویدن می‌گوید: «سرآغاز اینترنت من را بالا برد، و اینترنت مدرن من را پایین کشید. تقارن دقیق من را ناامید نکرده.»»

این کارگردان در مورد اتهام تهدید «گل گدوت» می‌گوید «سوءتفاهم» پیش آمده است: «من آدم‌ها را تهدید نمی‌کنم. چه کسی چنین کاری می‌کند؟» ویدن اضافه می‌کند که به گدوت گفته برای حذف یکی از صحنه‌های فیلم باید او را به راه‌آهن ببندد و از روی جسدش رد شود: «انگلیسی زبان مادری او نیست، و من به‌شکل آزاردهنده‌ای حرف‌هایم را می‌پیچانم. در آن زمان به من گفتند که در مورد جسد او و بستن او به راه‌آهن حرف زده‌ام.»

گدوت در واکنش به این ادعا ویدن به نشریه می‌گوید: «انگلیسی را خیلی خوب می‌فهمم.»

مروری بر تاریخچه اختلافات

«ری فیشر» که در «لیگ عدالت» نقش «سایبورگ» یا «ویکتور استون» را بازی کرده، در سال ۲۰۲۰ اتهامات مختلفی علیه ویدن و نیز «جف جانز» و «جان برگ» تهیه‌کنندگان دی‌سی فیلمز، «توبی امریک» مدیر برادران وارنر، و «والتر هامادا» مدیر دی‌سی فیلمز مطرح کرده بود. او مشخصاً ویدن را به رفتار «منزجرکننده، آزاردهنده و غیرحرفه‌ای» متهم کرد و گفت تهیه‌کنندگان فیلم از کارگردان حمایت کرده‌اند.

فیشر مدعی شد که این رفتار با اجازه «جف جانز»، رئیس بخش خلاقیت دی‌سی کامیکس و «جان برگ»، رئیس قبلی بخش خلاقیت ادامه پیدا می‌کرد. برگ پس از این اتهامات در دسامبر ۲۰۱۷ شرکت را ترک کرد و هفت ماه پس از آن نیز جانز استعفای خود را اعلام کرد. پس از آن فیشر، هامادا را مورد انتقاد قرار داد.

وارنرمیدیا در ماه آگست سال گذشته تحقیقات خود درباره اتهامات فیشر را آغاز و در ماه دسامبر اعلام کردند که «اقداماتی جبران‌کننده» انجام خواهند داد. در ماه مارس «کاترین بی فارست» قاضی تحقیقات، اعلام کرد که هامادا برخلاف ادعای فیشر هیچ‌گونه عملی برای مداخله و یا جلوگیری از تحقیقات در مورد بی‌قانونی در حین فیلمبرداری «لیگ عدالت» انجام نداده است. با ادامه انتقادات فیشر، شخصیت «سایبورگ» از فیلم «فلش» (The Flash) حذف شد.

فیشر بهار گذشته در مصاحبه با «هالیوود ریپورتر» ادعا کرد که ویدن با «گل گدوت» بازیگر نقش «زن شگفت‌انگیز» وارد مشاجره شده و او را تهدید کرده است. «هالیوود ریپورتر» به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود که «بزرگ‌ترین برخورد… زمانی اتفاق می‌افتد که ویدن گدوت را وادار می‌کند دیالوگ‌هایی که دوست نداشته به زبان آورد، او را تهدید کرده که به بازیگری او لطمه وارد خواهد کرد و اظهارات ناخوشایندی در مورد «پتی جنکینز» کارگردان «زن شگفت‌انگیز» بیان کرده.» در ادامه گزارش آمده است: «پس از آن برخورد، «جاس افتخار می‌کرد که گل را سر جای خود نشانده. او به گدوت گفت که نویسنده‌ی فیلم است و بازیگر باید خفه شود و جملاتش را بگوید و [اگر بخواهد] می‌تواند کاری کند که در فیلم احمقانه به نظر برسد.»»

یکی از منابع دیگر به این نشریه می‌گوید مشکل گدوت با پرخاشگرتر بودن شخصیتش در این فیلم نسبت به «زن شگفت‌انگیز» بوده است. گدوت به «هالیوود ریپورتر» می‌گوید: «من مشکلات خودم را با [ویدن] و برادران وارنر داشتم و به موقع آن‌ها را برطرف کردم.»

«هالیوود ریپورتر» نوشته بود که جمله معروف «بویا» (Booyah) شخصیت «سایبورگ» در کات ویدن که رنگ‌وبوی نژادستیزی داشت، سرچشمه دیگری از تنش بوده است: «فیشر می‌گوید جانز با [زک] اسنایدر تماس گرفته و او تمایلی نداشته که هیچ‌گونه تکیه کلامی در فیلم باشد.»

گدوت دسامبر سال ۲۰۲۰ در مصاحبه با «لس‌آنجلس تایمز» گفته بود که تجربه چندان خوشایندی با ویدن نداشته است: «خوشحالم که ری آمد و حرفش را زد. وقتی با جاس ویدن فیلمبرداری می‌کردند من کنار آن‌ها نبودم – تجربه خودم را با او داشته‌ام که بهترین تجربه ممکن نبود، اما مشکل را برطرف کردم و وقتی اتفاق افتاد به مدیران ارشد گزارش دادم و به آن رسیدگی کردند. اما خوشحالم که ری آمد و حرفش را زد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید