news-background
news-background

اقدام مافیایی فرانسیس فورد کاپولا برای اخراج نشدن از The Godfather

پاییز گذشته گزارش شد که «فرانسیس فورد کاپولا» تا مرز اخراج از «پدرخوانده» (The Godfather) پیش رفته است. استودیوی پارامونت پیکچرز به این فیلمساز اطمینان نداشت و بنابر گفته کاپولا، این مسئله و مسائل دیگر او را تا مرز اخراج پیش برده بودند.

کاپولا در مصاحبه با «ددلاین» در مورد «باب اوانز» تهیه‌کننده فیلم گفته بود: «در حین تولید «پدرخوانده» با «باب اوانز» نمی‌ساختم. او به من خیلی سخت می‌گرفت. شاید در سه یا چهار مورد تا مرز اخراج پیش رفتم. اگر با «پاتن» (Patton) برنده اسکار نشده بودم، قطعاً از «پدرخوانده» اخراج می‌شدم.» او اضافه کرده بود: «آن‌ها از ایده ال پاچینو بیزار بودند. از ایده مارلون براندو بیزار بودند. بیزار بودند از اینکه تصمیم داشتم محل وقوع داستان را نیویورک قرار دهم و با آن به مخالفت برخاستند.»

این فیلمساز در مصاحبه جدیدی با مجله «امپایر» همزمان با انتشار نسخه‌های ترمیم‌شده و 4K «پدرخوانده»، تماشای مراسم اسکار سال ۱۹۷۱ به همراه «مارتین اسکورسیزی» را به یاد آورده است. اسکورسیزی در آن زمان سعی کرده بود به کاپولا اطمینان خاطر دهد که با کسب اسکار بهترین فیلمنامه اریجینال برای «پاتن»، پارامونت نمی‌تواند او را اخراج کند. کاپولا می‌گوید: «آن اسکار من را نجات داد، و هر هفته موضوعی دیگر من را نجات می‌داد.»

کاپولا برای استخدام «مارلون براندو» در نقش «ویتو کارلئونه» باید با تمام قوا می‌جنگید چرا که استودیو می‌دانست همکاری با این بازیگر دشوار است. پارامونت «ارنست بورگناین» را به براندو ترجیح می‌داد و از اولین تصاویر بازی براندو در نقش ویتو ناراضی بود.

کاپولا به یاد می‌آورد: «پس از اولین روز براندو، شایعه مهم این بود که من آن هفته قرار بود اخراج شوم چون فیلم را دیده بودند، پخش کرده بودند، و احساس کرده بودند که آن صحنه بیش از حد تاریک است، و بازیگر را به سختی می‌توان دید، و اینکه او زیر لب حرف می‌زند. وقتی گفتم: «به من فرصت دهید، اولین روز براندو است، اجازه دهید برداشت دوم را بگیرم»، گفتند: «نه، نمی‌توانی.» بعد یک نفر دیگر گفت: «علت اینکه اجازه نمی‌دهند انجامش دهی این است که می‌خواهند کارگردان جدیدی بیاورند.»»

کاپولا برای ابقای خود در پروژه «پدرخوانده» مانند «مایکل کارلئونه» با بازی پاچینو در صحنه غسل تعمید عمل می‌کند: «فوراً همه افرادی که برای من کار می‌کردند و در تلاش بودند من را بیرون بیندازند اخراج کردم. رفتم و آن صحنه را برای دومین بار با براندو فیلمبرداری کردم، و خودم را نجات دادم. تقریباً چنین بود: در تمام طول فیلمبرداری وضعیت متزلزلی وجود داشت. این تصور به وجود آمد که من قدرتی دارم. اما واقعاً هیچ قدرتی نداشتم.»

کاپولا در ادامه می‌گوید «پدرخوانده ۲» (The Godfather Part II) را بیشتر دوست دارد: «بسیاری معتقدند که اگر تحت فشار باشید، بهتر عمل می‌کنید. من این‌طور فکر نمی‌کنم. با «پدرخوانده ۲» قدرت زیادی به دست آوردم، و تبدیل شد به فیلمی که بزرگ‌تر و پیچیده‌تر که تولیدش دشوار بود، و هیچ‌کس نمی‌خواست من را اخراج کند چون در آن زمان قدرت داشتم. رئیس بودم. یکی از بی‌حاشیه‌ترین پروژه‌هایی بود که تا امروز ساخته‌ام.»

«پدرخوانده» به مناسبت پنجامین سالگرد اکران از ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ دوباره در سالن‌های سینما به نمایش درمی‌آید و نسخه‌های 4K آن ۲۲ مارس ۲۰۲۲ از راه می‌رسند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید