news-background
news-background

سخنرانی صادقانه لانا واچوفسکی در مورد قدرت سینما در مراسم افتتاحیه Matrix Resurrections

مراسم افتتاحیه «رستاخیزهای ماتریکس» (The Matrix Resurrections) این هفته در سان فرانسیسکو برگزار شد و ستارگان فیلم به همراه «لانا واچوفسکی» نویسنده و کارگردان روی فرش سبز قدم گذاشتند.

واچوفسکی در این مراسم به «هالیوود ریپورتر» می‌گوید: «عاشق سان فرانسیسکو هستم. فیلم‌های مهم بسیار زیادی را در اینجا دیده‌ام، و ۲۷ سال قبل، وقتی نمی‌دانستم که در زندگی‌ام فیلمساز خواهم شد یا نه، سینمای کاسترو جایی بود که فیلم «محدودیت» (Bound) را برای فستیوال ال‌جی‌بی‌تی‌کیو فریم‌لاین اکران کردیم. تجربه فوق‌العاده‌ای بود، و تأثیر عمیقی بر زندگی من داشت. فکر کردم که بازگشت به اینجا و پس دادن چیزی به شهر، انرژی بخشیدن به آن و قدردانی از شهر خوشایند خواهد بود. این سالن سینما به نظر بهترین مکان می‌آمد.»

کارگردان «رستاخیزها» پیش‌تر گفته بود که از دست دادن والدینش باعث شده به تولید قسمت چهارم چندگانه‌ای که با آن وداع کرده بود تمایل داشته باشد. «لیلی واچوفسکی» که سریال «در حال انجام کار» (Work in Progress) را برای شوتایم می‌سازد، در این پروژه لانا را تنها گذاشته است.

واچوفسکی پیش از اکران فیلم به این نشریه می‌گوید وقتی پیشنهاد قسمت چهارم «ماتریکس» را با خواهرش مطرح کرده با مخالفت او مواجه شده است: «او گفت: «درک می‌کنم، می‌دانم، متوجه هستم، حس می‌کنم، اما این کاری نیست که بخواهم انجام دهم. باید به روش خودم بسازمش.» غم با آدم چنین می‌کند. ما را به مسیرهای متفاوت هدایت می‌کند، و می‌بینید که در سریال «در حال انجام کار» لحظات مرتبط با پدر و مادر وجود دارند. [لیلی] در حال انجام کار مشابهی است، اما یکی نیست.»

پس از اکران فیلم، «لانا واچوفسکی» روی صحنه از قدرت سینما گفت: «عاشق سالن‌های سینما هستم و درون آن‌ها بزرگ شده‌ام. بهترین خاطرات کودکی‌ام وقتی بود که والدینم یک روز از مدرسه را تعطیل می‌کردند و ما همگی به سینما می‌رفتیم و در آن روز تا می‌توانستیم فیلم می‌دیدیم. در تمام زندگی‌ام، سینما مرا حفظ کرده. وقتی دوران دبیرستان را می‌گذراندم و تقلا می‌کردم هویتم را بشناسم، برای پاپ‌کورن به سینماهایی می‌رفتم که کفشان چسبناک شده بود و یک فیلم کونگ فو می‌دیدم و به نظر می‌رسید که همه‌چیز رو به راه خواهد شد.»

واچوفسکی ادامه می‌دهد:‌ «بدون سالن‌های سینما و دور شدن از آن‌ها و تعطیل شدنشان سخت بوده. سخت بوده چون خیال‌بافی جمعی ما در این مکان‌ها به ما می‌آموزد که چگونه آینده‌ای متفاوت، زندگی متفاوت، فرصت‌های متفاوت، امیدهای متفاوت و عشق متفاوت را تصور کنیم. من در زندگی خودم، همیشه به این دنیا باور نداشته‌ام. باور نداشته‌ام که می‌توانم یک کارگردان هالیوودی شوم. باور نداشته‌ام که می‌توانم یک کارگردان زن تراجنسیتی هالیوودی شوم.»

واچوفسکی در مورد فیلم «محدودیت» که در سال ۱۹۹۶ اکران شد اضافه می‌کند: «عمل تصور کردن نوع متفاوتی از برآمد برای آن نوع فیلم به من امکان داد برآمد متفاوتی برای زندگی خودم تصور کنم. امیدوارم که یک روز این‌گونه به سالن‌های سینما بازگردیم، مثل امشب، و بتوانیم شانه به شانه کنار هم بنشینیم، و به شکل جمعی آینده‌ای متفاوت تصور کنیم و شاید آینده‌ای که در آن به سر می‌بریم. شاید از همین امشب شروع شود.»

فیلم «رستاخیزها» به ۲۰ سال پس از رویدادهای «انقلاب‌های ماتریکس» می‌رود و زندگی به‌ظاهر عادی نئو با بازی «کیانو ریوز» به عنوان «توماس ای. اندرسون» در سان فرانسیسکو را به تصویر می‌کشد، جایی که یک تراپیست برای او قرص‌های آبی تجویز کرده است. نئو و ترینیتی با بازی «کری-آن ماس» یکدیگر را نمی‌شناسند اما مورفیوس با بازی «یحیی عبدالمتین دوم» قرص قرمز را به نئو پیشنهاد می‌کند و گشوده شدن درهای ذهنش را به دنیای ماتریکس.

«رستاخیزهای ماتریکس» ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ همزمان با اکران در سالن‌های سینما از شبکه اچ‌بی‌او مکس پخش خواهد شد.

  https://twitter.com/chrissgardner/status/1472446721573613574

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید