فیلمهایی که با بودجه متوسط و پایینتر به تولید میرسند، این روزها کمتر و کمتر موفق به جذب مخاطبین در سالنهای سینما میشوند. «مارتین اسکورسیزی»، «ریدلی اسکات» و «جیم کمپیون» فیلمسازانیاند که در مصاحبههایشان در چند سال اخیر برای کارگردانی چنین فیلمهایی اظهار بیعلاقگی کردهاند و نسبت به فیلمهای پرخرج ابرقهرمانی انتقادات تندی مطرح کردهاند.
«استلان اسکاشگورد» یکی از بازیگرانی است که هم بازی در فیلمهای پرخرجی چون «انتقامجویان» (Avengers) و «ثور: دنیای تاریک» (Thor: The Dark World) را تجربه کرده و هم فیلمهایی مانند «ویل هانتینگ خوب» (Good Will Hunting) را. اسکاشگورد که در «دنیای سینمایی مارول» نقش «پرفسور اریک سلویگ» را بازی میکند، در مصاحبه جدیدی با «گاردین» برداشت خود از فیلمهای ابرقهرمانی و انتقاداتی که متوجه آنهاست را ارائه داده و هواداران مارول و دیسی را ذوقزده کرده است.
اسکاشگورد که اخیراً در «تلماسه» (Dune 2021) برادران وارنر، لجندری و اچبیاو مکس دیده شده میگوید: «هیچ انتقادی از فیلمهای ابرقهرمانی ندارم. در یکی دو مورد بازی کردهام، و به نظر من قطعاً جایگاه خودشان را دارند. مشکل سیستمی است که به هشت نفر اجازه میدهد نیمی از ثروت دنیا را در اختیار داشته باشند و قدرت تحمیلکنندگی آنها در بازار را افزایش میدهد، بنابراین سینماهای کوچک یا مستقل خارج از شهرهای بزرگ دیگر بهندرت وجود دارند. مجرای پخشی برای فیلمهایی که با بودجه متوسط با بهترین بازیگران و نویسندگان تولید شدهاند وجود ندارد، چرا که نمیتوانند ۳ میلیون دلار برای بازاریابی هزینه کنند. وقتی سالنهای سینما به آنها اجازه پخش دهد، به مدت یک هفته هزینه میکنند و اگر طی یک هفته جواب ندهد، فراموش خواهند شد.»
اسکاشگورد از «پدرخوانده» (The Godfather) «فرانسیس فورد کاپولا» به عنوان فیلمی که میتواند در سالنهای محدود و بودجه محدود بازاریابی فروش کند مثال میآورد: «به یاد داشته باشید که «پدرخوانده» ابتدا در ۱۰۰ سالن سینمای ایالات متحده اکران شد – فیلمهای بزرگ امروز ۴۰۰۰ سالن سینما در اختیار دارند. تبلیغات ناچیزی در نیویورک تایمز کرده بودند، اما رشد کردند و رشد کردند چون فیلم خیلی خوبی بود. نظر مردم دیگر مجالی پیدا نمیکند. و این غمانگیز است.»
این بازیگر ۷۰ ساله زاده سوئد در ادامه میگوید مشکل اصلی نابرابری اقتصادی در هنر و کمپانیهای بزرگی مانند ایتیاندتی هستند که مسیر هالیوود را تعیین میکنند: «به نظر من فیلمهای مارول و فیلمهای سرگرمکننده را باید داشته باشیم. فیلمهای دیگر را نیز باید حفظ کنیم. موضوع ناراحتکننده این است: وقتی که نیروهای [تحمیلگر و] بیتجربه وارد بازار میشوند، استودیوها را کمپانیهایی مدیریت میکنند که برایشان اهمیتی ندارد با فیلم سر و کار دارند یا خمیر دندان تا وقتی که سهم ۱۰ درصدی از درآمد داشته باشند. وقتی ایتیاندتی کمپانی تایم وارنر را خریداری کرد، فوراً به اچبیاو دستور داد که غیرجدیتر و تجاریتر شود. درآمدزایی میکردند. اما برای یک سرمایهگذار نه به قدر کافی.»
اسکاشگورد در حالی راه مبارزه با نیروهای کاپیتالیستی را نشان میدهد که «آخرین دوئل» (The Last Duel) اسکات آخرین قربانی وضع موجود بوده است. این فیلم با بودجه متوسط ۱۰۰ میلیون دلاری و با بازیگرانی شناختهشده تولید شد اما در بازارهای آمریکای شمالی تنها ۱۰ میلیون دلار فروخت. این ناکامیها سبب خواهد شد که چنین عناوینی یا تولید نشوند و یا بدون اکران در سالنهای سینما سر از پلتفرمهای دیجیتال درآورند.
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید