news-background
news-background

اولین واکنش‌ها به فیلم Don’t Look Up: یک «دکتر استرنجلاو» امروزی، یک طنز سیاسی درخشان

«جنیفر لارنس»، «لئوناردو دی‌کاپریو»، «مریل استریپ» و «جونا هیل» از جمله بازیگران این فیلم بوده‌اند.

 

اکران فیلم پرستاره «بالا را نگاه نکنید» (Don’t Look Up) نت‌فلیکس به کارگردانی «آدام مک‌کی» برای اصحاب رسانه آغاز شده و اولین واکنش بینندگان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. «آن تامپسون» منتقد «ایندی‌وایر» می‌نویسد مک‌کی پس از فیلم‌های برنده اسکار «رکود بزرگ» (The Big Short) و «معاون» (Vice) «یک فیلم کمدی آخرالزمانی به‌ظاهر جدی و مضحک» خلق کرده که ترکیبی از «مالیخولیا» و «دکتر استرنجلاو» است. «جنیفر لارنس»، «لئوناردو دی‌کاپریو»، «مریل استریپ» و «جونا هیل»، «راب مورگان»، «مارک رایلنس»، «کیت بلانشت»، «تایلر پری»، «تیموتی شالامی»، «ران پرلمن»، و «آریانا گرانده» از جمله بازیگران این فیلم بوده‌اند.

در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده است: «کیت دیبیاسکی (لارنس)، دانشجوی فارغ‌التحصیل ستاره‌شناسی، و استادش دکتر رندال میندی (دی‌کاپریو) کشف می‌کنند که یک سیارک وارد منظومه شمسی شده. مشکل – این است که مستقیم به سمت زمین در حرکت است. مشکل دیگر؟ هیچ‌کس اهمیتی نمی‌دهد.»

مک‌کی نقش دیبیاسکی را برای لارنس نوشته اما چندین ماه بر روی فیلمنامه وقت صرف کرده تا دی‌کاپریو را برای بازی راضی کند. این کارگردان همچون اغلب فیلم‌های دیگرش به بازیگران اجازه بداهه‌پردازی داد. یکی از صحنه‌های فیلم به مدت دو روز فیلمبرداری شد اما در پایان به ۱۶ دقیقه رسید.

«بالا را نگاه نکنید» ۱۰ دسامبر در سالن‌های سینما و ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ از نت‌فلیکس پخش خواهد شد.

 

در ادامه اولین واکنش‌ها به فیلم جدید مک‌کی آورده شده است:

«کایل بیوکنان» منتقد «نیویورک تایمز» می‌نویسد: «به گمانم آکادمی این فیلم را خیلی شلوغ می‌داند. حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد، از جمله لئوناردو دی‌کاپریو در یک عشق مثلثی با دو زن بالای ۴۰ ساله، آریانا گرانده به عنوان واکس لاکس، و کیت بلانشت که به شکل وحشتناکی به هویت‌های فرهنگ عامه تبدیل شده و به میکا برژینسکی [مجری و نویسنده آمریکایی] شبیه است.»

«اریک دیویس» منتقد «فندنگو» می‌گوید: «در فیلم‌های دیگر دیده‌ایم که ایالات متحده چگونه به یک فاجعه آخرالزمانی قریب‌الوقوع واکنش نشان داده، اما در واقعیت چه خواهیم کرد؟ «بالا را نگاه نکنید» یک هجویه هولناک و مضحک است در مورد اینکه برای ما چقدر دشوار است که در عمل از وقوع فاجعه جلوگیری کنیم.»

«اسکات فاینبرگ» منتقد «هالیوود ریپورتر» نوشته است: ««بالا را نگاه نکنید» یک «دکتر استرنجلاو» (Dr Strangelove) امروزی است – یک تذکر درخشان، مضحک و ناخوشایند است در مورد اینکه دنیا به چه روزی می‌افتد اگر به سرعت خودمان را جمع نکنیم. بازی‌های عالی از یکی از بهترین گروه‌های بازیگری. ترانه‌های خنده‌دار از آریانا و کادی. تا پایان تیتراژ با فیلم همراه باشید!»

«جز تنگکی» منتقد «ورایتی» می‌نویسد: «مریل استریپ، جنیفر لارنس و لئوناردو دی‌کاپریو وارد رقابت اسکار می‌شوند.» و در جایی دیگر: «رأی‌دهندگان از این فیلم استقبال خواهند کرد. آدام مک‌‌کی کاری کرده که در انجامش تبحر دارد، بهترین حالت هزلیه.»

«اسکات منزل» منتقد «فوربز» می‌گوید: ««بالا را نگاه نکنید» یک هجویه سیاسی درخشان است و آدام مک‌کی در بهترین حالت خودش. به راحتی خنده‌دارترین فیلمی که امسال دیده‌ام. لئوناردو دی‌کاپریو، جنیفر لارنس، و مارک رایلنس در این فیلم فوق‌العاده‌اند. در ضمن، آریانا گرانده هم باید نامزد شود.»

«کلیتون دیویس» منتقد «ورایتی» می‌نویسد: ««بالا را نگاه نکنید» فیلم ضد-حالی است... اما به شکل خوشایندش. نگاهی آگاهی‌بخش می‌اندازد به نابودی اجتناب‌ناپذیر ما مگر اینکه تغییری ایجاد شود. لئوناردو دی‌کاپریو تماشایی است. ترانه اریجینال آریانا گرانده مدعی دیگری در آن شاخه رقابت‌آمیز است. دندان مصنوعی برای بسیاری از بینندگان خاطره‌انگیز خواهد شد.»

«کریس ویلمن» منتقد دیگر «ورایتی» نوشته است: «انتظار نداشتم که تایپ کنم «آریانا گرانده و کید کادی در کنار هم خیلی مضحکند،» اما می‌بیند که تایپ کردم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید