news-background
news-background

دین استاک‌ول بازیگر نامزد اسکار Blue Velvet در سن ۸۵ سالگی درگذشت

«دین استاک‌ول» ستاره سریال «کوانتوم لیپ» (Quantum Leap) که بیش از ۷۰ سال در سینما، تلویزیون و تئاتر فعالیت کرد و نامزد اسکار و امی شد، ۷ نوامبر در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

استاک‌ول در سال ۱۹۳۶ در نورث هالیوود متولد شد و در سن هفت سالگی خود را در برادوی یافت. او با «فرانک سیناترا» و «جین کلی» در فیلم «لنگرها را بکشید» (Anchors Aweigh) مقابل دوربین رفت و در سال ۱۹۴۸ در فیلم جنجالی «پسری با موهای سبز» (The Boy with Green Hair) بازی کرد.

استاک‌ول در سنین نوجوانی به برادوی بازگشت و با «رادی مک‌داول» که تا پایان عمر با او رفاقت کرد در «اضطرار» (Compulsion) روی صحنه رفت. استاک‌ول در نسخه سینمایی این نمایش نیز بازی کرد و در جشنواره فیلم کن برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. او در «پسران و عشاق» (Sons and Lovers) و «سفر دراز از روز به شب» (Long Day’s Journey Into Night) سابقه همکاری با «کاترین هپبورن» را دارد.

دعوت «هری دین استانتون» از استاک‌ول برای حضور در «پاریس، تگزاس» (Paris, Texas) سبب شد او فیلم‌های دیگری چون «مخمل آبی» (Blue Velvet)، «تل‌ماسه» (Dune) و «ازدواج با تبهکاران» (Married to the Mob) که برای او نامزدی اسکار را به همراه داشت شود.

استاک‌ول در تلویزیون با سریال علمی-تخیلی «کوانتوم لیپ» شناخته می‌شد. او در این سریال مقابل «اسکات باکولا» نقش «فرمانده ال کالاویچی» را بازی کرد و چهار نامزدی امی را کسب کرد. استاک‌ول در سال ۲۰۱۵ بازنشسته شد و به برپایی نمایشگاه‌های هنری در سراسر ایالات متحده پرداخت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید