news-background
news-background

باکس آفیس: رکوردشکنی Dune و French Dispatch وس اندرسون

 

«تل‌ماسه» (Dune 2021) به راحتی با فروش ۴۰.۱ میلیون دلاری در صدر جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی قرار گرفت و به پرفروش‌ترین فیلم «دنی ویلنوو» در افتتاحیه داخلی و پرفروش‌ترین فیلمی که برادران وارنر و اچ‌بی‌او مکس همزمان پخش کرده‌اند تبدیل شد. این فیلم که همزمان با اکران در سالن‌های سینما از شبکه اچ‌بی‌او مکس نیز پخش شده بود، روز شنبه این هفته ۱۳.۷ میلیون دلار فروخت و تنها ۲۲ درصد نسبت به جمعه کاهش فروش را ثبت کرد. این در حالی بود که در روزهای پایانی هفته پیش‌بینی می‌شد اقتباس از رمان علمی-تخیلی «فرانک هربرت» نزدیک به ۳۵ میلیون دلار فروش کند.

فیلم «تل‌ماسه» علاوه بر این هشتمین فیلم برادران وارنر در سال ۲۰۲۱ است که به صدر جدول می‌رسد. حدود ۱۱ درصد از فروش این فیلم در کانادا که وطن ویلنوو است کسب شده در حالی که در این کشور اچ‌بی‌او مکس در دسترس نیست. فروش «تل‌ماسه» در بازارهای بین‌المللی نیز تاکنون به ۸۷.۵ میلیون دلار رسیده تا مجموع درآمد فیلم در سراسر دنیا از ۲۲۰.۷ میلیون دلار عبور کند.

«تل‌ماسه» با بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری تولید و پخش شده و به همین علت برخی این افتتاحیه را چندان درخشان نمی‌دانند. در صورتی که این فیلم در اچ‌بی‌او مکس رکورد ۳.۸ میلیون بیننده «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) را تکرار کند، و قیمت هر بلیت نزدیک به ۱۴ دلار باشد، افتتاحیه فیلم در واقع به ۹۵ میلیون دلار می‌رسد. بنابراین پرسش کلیدی این است که بینندگان فیلم پرستاره «تل‌ماسه» در اچ‌بی‌او مکس به چه رقمی نزدیک خواهد شد. فروش داخلی ۱۰۰ میلیون دلاری برای «تل‌ماسه» همچون «گودزیلا علیه کونگ» کافی به نظر می‌رسد و رضایت استودیوهای لجندری و برادران وارنر را در پی خواهد داشت. در هر صورت وارنرها متعهد شده‌اند که در سال ۲۰۲۲ فیلم‌های پرخرج خود را ۴۵ روز پس از اکران انحصاری در سالن‌های سینما از شبکه اچ‌بی‌او مکس پخش کنند.

وارنرها که می‌دانستند یک اثر حماسی کم‌نقص در اختیار دارند، «تل‌ماسه» را اواخر ماه آگست در جشنواره‌های معتبر اکران کردند. این فیلم ابتدا در ونیز به نمایش درآمد و سپس به تورنتو رفت در حالی که اولین تریلر فیلم در اوایل پاندمی رونمایی شده بود. «آی‌اسپات» گزارش می‌دهد که برادران وارنر برای تیزرهای تلویزیونی «تل‌ماسه» حدود ۱۳ میلیون دلار هزینه کرده‌اند. سونی برای تیزرهای تلویزیونی «ونوم ۲» ۱۰.۴ میلیون دلار و ام‌جی‌ام برای «وقتی برای مردن نیست» ۱۸.۲ میلیون دلار هزینه کردند بودند.

«تل‌ماسه» در شبکه‌های اجتماعی دارای دنیایی ۴۷۴.۱ میلیونی بود که ۲ برابر میانگین ژانر علمی-تخیلی است. وارنرها برای این فیلم در فیسبوک ۴۱ ویدیوی تبلیغاتی منتشر کردند که اولین آن‌ها ۸ سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شده بود. در یوتیوب، هشت ویدیوی فیلم ۲۰۶.۷ میلیون بازدید داشته و ویدیو‌های پربیننده آن با نرخ ۴۰:۱ که دو برابر میانگین ژانر است به اشتراک گذاشته می‌شدند.

علاوه بر مشارکت بازیگران «تل‌ماسه» در بازاریابی، «هانس زیمر» آهنگساز فیلم نیز با راه‌اندازی یک چالش در تیک‌تاک در این راه برادران وارنر را یاری کرد. «گرگ فریزر» فیلمبرداری «تل‌ماسه» هم در صفحه اینستاگرام خود تصاویر بسیاری به اشتراک گذاشته است. بنابر گزارش «رلیش‌میکس»، نزدیک به ۴۰ درصد از آگاهی مخاطبین از فیلم در شبکه‌های اجتماعی به زندیا و «تیموتی شالامی» برمی‌گردد.

«فرنچ دیسپچ» (The French Dispatch) به کارگردانی «وس اندرسون» در اولین هفته اکران در ۵۲ سالن سینما به فروش ۱.۳ میلیون دلاری رسید و با ۲۵ هزار دلار در هر سالن رکورد فروش میانگین در حین پاندمی را شکست. این رکورد پیش‌تر به «ونوم ۲» با ۲۱.۳ هزار دلار و «بیوه سیاه» با ۱۹.۴ هزار دلار در هر سالن اختصاص داشت. «فرنچ دیسپچ» که اولین بار در جشنواره کن اکران شد، از هفته آینده در ۶۰۰ سالن سینما به نمایش درمی‌آید.

انیمیشن «ران خراب می‌شود» (Ron’s Gone Wrong) دیزنی، قرن بسیتم و لاکسمیت، در اولین هفته اکران ۷.۳ میلیون دلار فروخته و به شکست انجامیده است. فیلم‌های خانوادگی مشابهی چون «خانواده آدامز ۲» (Addams Family 2) و «اسپیس جم ۲» (Space Jam 2) همزمان با اکران در سالن‌های سینما از پلتفرم‌های دیجیتال پخش شده بودند.

فیلم «هالووین می‌کشد» (Halloween Kills) یونیورسال در دومین هفته اکران در ایالات متحده و کانادا فروش ۱۴.۵ میلیون دلاری را ثبت کرد و با کاهش ۷۱ درصد بلیت‌فروشی نسبت به افتتاحیه مواجه شد. این کاهش شدید با پخش همزمان فیلم از شبکه پیکاک بی‌ارتباط نیست چرا که سینماروها به این دنباله نمره B- «سینمااسکور» داده بودند.

در بازارهای آمریکای شمالی فیلم‌ها در مجموع ۹۵ میلیون دلار فروختند و کاهش ۱۳ درصدی نسبت به هفته گذشته را نشان دادند. فروش سالانه فیلم‌ها از ۱ ژانویه تا ۲۴ اکتبر نیز به ۳ میلیارد دلار رسیده که از رشد ۴۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ حکایت می‌کند.

فیلم «ونوم ۲» سونی این هفته فروش جهانی خود را به ۳۵۲.۴ میلیون دلار رساند در حالی که کاهش فروش ۵۶ درصدی را در بازارهای بین‌المللی نسبت به یک هفته قبل نشان داد. این دنباله در روسیه با ۳۰.۳ میلیون دلار به هشتمین فیلم هالیوودی تاریخ این کشور تبدیل شده است.

فیلم «وقتی برای مردن نیست» یونایتد آرتیستس و ام‌جی‌ام تا روز یکشنبه این هفته به فروش ۵۲۵.۴ میلیون دلاری رسیده و به دومین عنوان هالیوودی تبدیل شد که در سال ۲۰۲۱ از نیم میلیارد دلار عبور می‌کند. باند بیست و پنجم در بازارهای بین‌المللی ۴۰۵.۶ میلیون دلار فروخته است.

   

«تل‌ماسه» به دنبال افتتاحیه داخلی ۳۳ میلیون دلاری

به‌روزرسانی شنبه: «تل‌ماسه» (Dune 2021) برادران وارنر و لجندری که همزمان از اچ‌بی‌او مکس و سالن‌های سینما پخش شده به فروش ۱۷.۵ میلیون دلاری در روز اول اکران رسیده است. وارنرها فروش ۳۳ میلیون دلاری را برای این عنوان علمی-تخیلی و پرستاره گزارش داده‌اند، اما استودیوهای دیگر معتقدند که فروش این فیلم نزدیک به ۳۰ میلیون دلار است. این فروش در صورت ثبت شدن رکوردی برای فیلم‌های اچ‌بی‌او مکس و برادران وارنر و «دنی ویلنوو» کارگردان آن است.

بنابر آخرین گزارش‌ها، افت فروش «تل‌ماسه» در روز شنبه نسبت به جمعه به ۳۰ درصد می‌رسد. وارنر امیدوار است که پخش فیلم در اچ‌بی‌او مکس تأثیر چندانی در این کاهش نداشته باشد چرا که مشترکین شبکه در ایالات متحده می‌توانند تازه‌ترین اثر سینمایی «تیموتی شالامی»، «زندیا کولمن»، «جاش برولین»، «جیسون موموآ»، «ربکا فرگوسن» و بسیاری دیگر را در خانه و به صورت رایگان ببینند. در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته بسیاری از سینماروها در لحظات آخر تصمیم گرفتند که فیلم را در سالن‌های سینما ببینند و ۶۷ درصد آن‌ها بلیت‌هایشان را در همان روز یا یک روز قبل خریداری کرده بودند.

فروش روز جمعه «تل‌ماسه» بالاتر از ریبوت «بلید رانر ۲۰۴۹» (Blade Runner 2049) ویلنوو که ۱۲.۶ میلیون دلار فروخت، و نیز «گودزیلا علیه کونگ» (Godzilla vs. Kong) وارنر و لجندری است که ۱۱.۸ میلیون دلار فروش کرد. «تل‌ماسه» تا اوایل نوامبر که «جاودانگان» (Eternals) مارول روی پرده می‌رود رقیبی در سالن‌های سینما نخواهد داشت. در حال حاضر انتظار می‌رود «جاودانگان» حدود ۸۰ میلیون دلار در افتتاحیه داخلی فروش کند.

«تل‌ماسه» با بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری تولید و بازاریابی شده است. این فیلم تا روز شنبه به فروش ۱۵.۶ میلیون دلاری در دو روز اول اکران در چین رسیده و دومین فیلم پرفروش هفته در این کشور است.

مخاطبین همانند «بلید رانر ۲۰۴۹» به «تل‌ماسه» نمره بسیار خوب A- «سینمااسکور» داده‌اند در حالی که «ظهور» (Arrival) ویلنوو نمره B دریافت کرده بود. مخاطبین ۲۵ تا ۳۴ ساله «تل‌ماسه» به فیلم نمره A «سینمااسکور» دادند در حالی که امتیاز ۸۴ درصد برای این عنوان در «پست‌ترک» ثبت شده و ۶۶ درصد از سینماروها دیدن فیلم را توصیه می‌کنند.

در گزارش «پست‌ترک» آمده است که ۴۴ درصد از خریداران بلیت «تل‌ماسه» را به علت موضوعی که دارد دیده‌اند و ۴۳ درصد به سبب علاقه خود به ژانر علمی-تخیلی به سینما آمده‌اند. فروش «تل‌ماسه» تا امروز در سینماهای آیمکس نیز به ۴.۱ میلیون دلار رسیده و ایالات غربی آمریکا عملکرد بهتری داشته‌اند.

«ایت‌تلجنس» گزارش می‌دهد که ۲.۳ میلیون نفر «تل‌ماسه» را در طول تعطیلات آخر هفته دیده‌اند و ۴۰ درصد سینماروها فیلم را در فرمت‌های پریمیوم به نظاره نشسته‌اند. این در حالی است که «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» (Venom: Let There Be Carnage) سونی که پرفروش‌ترین افتتاحیه داخلی پاندمی را ثبت کرد ۲۲ درصد را به این نوع سینماها کشاند. در گزارش «اینت‌تلجنس» آمده است که حدود ۱۴ درصد از مخاطبین فیلم را پیش از ساعت ۳ بعد از ظهر و ۱۷ درصد پس از ساعت ۲۲ در سالن‌های سینما دیده‌اند.

علی‌رغم اینکه «تل‌ماسه» بهتر است روی پرده‌های بزرگ سینما دیده شود، «دنی ویلنوو» در نهایت پذیرفت که فیلمش را از اچ‌بی‌او مکس نیز پخش کند. او در جشنواره فیلم تورنتو در این خصوص گفته بود: «اولاً، دشمن سینما پاندمی است. مسئله این است. درک می‌کنیم که صنعت سینما در حال حاضر تحت فشاری بسیار زیادی است. متوجه این موضوع هستم. از نحوه [تصمیم‌گیری در مورد پخش فیلم از اچ‌بی‌او مکس] هنوز ناراضی‌ام. راستش، دیدن «تل‌ماسه» روی یک تلویزیون، مثل این است که با قایق موتوری در وان حمام برانید. به نظر من، مسخره است. فیلمی است که برای گرامی‌داشت تجربه پرده‌های بزرگ.»

طبق آخرین نظرسنجی‌های «پست‌ترک»، حدود ۳۰ درصد از مخاطبین می‌گویند «تل‌ماسه» را دوباره در سالن‌های سینما خواهند دید، ۱۷ درصد فیلم را بر روی دیسک‌های بلو-ری خریداری می‌کنند، ۱۵ درصد می‌گویند به صورت رایگان جستجویش خواهند کرد، ۱۰ درصد آن را در پلتفرم‌های دیجیتال خریداری خواهند کرد و ۸ درصد آن را در همین پلتفرم‌ها اجرا می‌کنند.

حدود ۴۴ درصد مخاطبین «تل‌ماسه» مردان بالاتر از ۲۵ ساله‌اند، ۲۶ درصد زنان بالاتر از ۲۵ ساله، و ۱۳ درصد زنان زیر ۲۵ ساله. مردان زیر ۲۵ ساله بالاترین امتیاز (۸۷ درصد) را به فیلم داده‌اند. نزدیک به ۲۱ درصد از خریداران بلیت افراد بالاتر از ۴۵ ساله‌اند، اما حدود ۵۵ درصد از آن‌ها را افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله تشکیل می‌دهند. بیش از ۵۵ درصد مخاطبین نیز اروپایی تبار، ۲۱ درصد لاتین تبار، ۹ درصد آفریقایی تبار و ۹ درصد آسیایی تبار بوده‌اند.

فیلم «فرنچ دیسپچ» (The French Dispatch) به کارگردانی «وس اندرسون» این هفته پس از چندین ماه تأخیر در آمریکا اکران شد و به فروش میانگین ۳۰.۶ هزار دلاری در ۵۲ سالن سینما رسید و به سمت افتتاحیه ۱.۵۹ میلیون دلاری در حرکت است. پرفروش‌ترین بازارهای این فیلم با بازی «تیموتی شالامی»، «فرانسیس مک‌دورمند»، «بیل مری»، «تیلدا سویینتون»، «اوون ویلسون» و بسیاری دیگر نیویورک سیتی، لس‌آنجلس، شیکاگو، سان فرانسیسکو، و آستین بوده‌اند.

«فرنچ دیسپچ» از «راتن تومیتوز» امتیاز ۷۴ درصد دریافت کرده در حالی که «هتل بزرگ بوداپست» (The Grand Budapest Hotel) فیلم تحسین‌شده دیگر اندرسون که در سال ۲۰۱۴ چندین اسکار را به خانه برد امتیاز ۹۲ درصد گرفته بود.

فیلم انیمیشن «ران خراب می‌شود» (Ron’s Gone Wrong) استودیوهای قرن بیستم تا این لحظه به فروش افتتاحیه ۶.۹ میلیون دلاری رسیده و شکست سختی را انتظار می‌کشد.

 

فروش ۱۷ میلیون دلاری «تل‌ماسه» در روز اول اکران در آمریکا

به‌روزرسانی جمعه: فیلم «تل‌ماسه» (Dune 2021) برادران وارنر و لجندری با اکران در ۴۱۲۵ سالن سینما در آمریکای شمالی به فروش ۱۷ میلیون دلاری در روز جمعه و پنجشنبه رسیده و انتظار می‌رود افتتاحیه‌ای ۳۰ تا ۳۲ میلیون دلاری را ثبت کند. اما استودیوهای رقیب معتقدند که فروش هفته اول این فیلم علمی-تخیلی از ۴۰ میلیون دلار فراتر خواهد رفت.

«تل‌ماسه» با اکران در آمریکای شمالی و بیش از ۴۰ بازار بین‌المللی دیگر به دنبال ثبت افتتاحیه جهانی حدود ۷۰ میلیون دلاری است. این فیلم که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۷ درصد دریافت کرده، و فروش خارجی خود را تا امروز به ۱۲۹.۳ میلیون دلار رسانده، پیشتاز بازارهایی چون فرانسه و آلمان است.

حتی اگر فروش افتتاحیه داخلی ۲۰ میلیون دلاری برای «تل‌ماسه» رقم بخورد، سالن‌داران از این عملکرد به‌ویژه در اواخر ماه اکتبر وقتی بلاک‌باسترهای دیگری چون «وقتی برای مردن نیست» و «ونوم ۲» روی پرده است راضی خواهند بود. هر فروشی بالاتر از ۳۲.۷ میلیون دلاری برای ویلنوو رکوردشکنی به شمار می‌آید. این کارگردان از یک کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای اقتباس کرده و چالشی را پذیرفته که کارگردانانی چون «دیوید لینچ» موفق به انجام موفقیت‌آمیزش نشدند.

«هالووین می‌کشد» (Halloween Kills) بلوم‌هوس، میرامکس و یونیورسال در دومین هفته اکران به فروش ۵ میلیون از روز جمعه رسیده و با نمایش در ۳۷۲۷ سالن سینما ۱۵.۸ میلیون دلار به اندوخته‌هایش اضافه خواهد کرد. این فیلم در هفته دوم با کاهش فروش ۶۸ درصدی مواجه خواهد شد درحالی که قسمت اول ۵۹ درصد نسبت به افتتاحیه سقوط را تجربه کرد.

«وقتی برای مردن نیست» (No Time To Die) یونایتد آرتیستس و ام‌جی‌ام در سومین هفته اکران در آمریکا به فروش ۴ میلیون دلاری در روز جمعه رسید و پس از نمایش در ۳۸۰۷ سالن سینما به فروش ۱۴ میلیون دلار نزدیک خواهد شد. این فیلم تاکنون ۱۲۲ میلیون دلار در بازارهای آمریکا فروخته است.

۳۰نما کامل‌ترین آرشیو دانلود فیلم و دانلود سریال خارجی بدون سانسور با زیرنویس فارسی  

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید