news-background
news-background

باکس آفیس: Free Guy رایان رینولدز با افتتاحیه ۲۸ میلیون دلاری قفل و بند پاندمی را شکست

در طول آخر هفته گذشته فیلم «گای آزاد» یا «مرد آزاد» (Free Guy) دیزنی و استودیوهای قرن بیستم با افتتاحیه ۲۸.۴ میلیون دلار داخلی نگرانی‌ها در مورد تأثیر موج جدید پاندمی بر بازارهای آمریکا را برطرف کرد. این فیلم به کارگردانی «شان لوی» و بازی «رایان رینولدز» در اولین هفته اکران به فروش جهانی ۵۱ میلیون دلاری رسیده است. فروش «گای آزاد» در روز شنبه تا ۲۴ درصد نسبت به جمعه افزایش پیدا کرد و همزمان رینولدز در شبکه‌های اجتماعی تأیید کرد که دیزنی به تولید یک دنباله تمایل دارد.

«شان لوی» می‌گوید:‌ «دوست دارم استودیوها ببیند که وقتی چیزی برای ارائه به فرهنگ و مخاطب باشد، اثری جدید و اریجینال، ذاتاً اریجینال، مخاطب می‌آید، مخاطب وجود دارد. اگر به صنعتی برسیم که چیزی جز دنباله‌ها و چندگانه‌ها نداشته باشد، مسکین‌تر خواهیم شد. نه فقط به عنوان یک صنعت، بلکه به عنوان یک فرهنگ.»

فیلم دیگری که کمی فراتر از انتظارات ظاهر شد، دنباله «نفس نکش ۲» (Don't Breathe 2) سونی و اسکرین جمز بود که ۱۰.۶ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت. این فیلم پنجشنبه ۹۶۵ هزار دلار، جمعه ۴.۳ و شنبه ۳.۶۵ میلیون دلار فروش کرد. دنباله «نفس نکش» با بازی «استیون لنگ» از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۶ درصد و از مخاطبین «سینمااسکور» نمره B+ دریافت کرده است.

«نفس نکش ۲» از مخاطبین «پست‌ترک» امتیاز ۷۳ درصد دریافت کرده و ۵۵ درصد دیدن آن را پیشنهاد می‌کنند. قسمت اول این فیلم با بودجه ۱۰ میلیون دلاری تولید شده بود، در اولین هفته اکران ۲۶.۴ میلیون دلار فروش کرد و در پایان به فروش داخلی ۸۹.۲ میلیون دلاری و فروش جهانی ۱۵۷.۸ میلیون دلاری رسید. هزینه تولید دنباله به ۱۵ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. حدود ۵۲ درصد مخاطبین این دنباله زن، ۵۳ درصد بالاتر از ۲۵ ساله، ۶۳ درصد بین ۱۸ تا ۳۴ ساله بودند، در حالی که ۳۱ درصد اروپایی تبار، ۳۱ درصد آفریقایی تبار، ۳۰ درصد لاتین تبار و ۹ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. دنباله «نفس نکش ۲» در شبکه‌های اجتماعی دارای ۷۷.۱ میلیون دنبال‌کننده و بازدید ویدیویی بود و تریلرهای پربیننده فیلم با نرخ ۳۱:۱ در یوتیوب به اشتراک گذاشته می‌شدند.

نکته کلیدی این است که هر دو فیلم «نفس نکش ۲» و «گای آزاد» مخاطبین ۱۸ تا ۳۴ ساله را هدف گرفته بودند. حدود ۵۰ درصد از بینندگان فیلم اول و ۶۳ درصد فیلم دوم از همین گروه سنی بودند. سونی برای بازاریابی تلویزیونی «نفس نکش ۲» نزدیک به ۴.۶ میلیون دلار هزینه کرد، در حالی که دیزنی برای «گای آزاد» ۱۰.۳ میلیون دلار پرداخت.

فیلم بیوگرافیکال «احترام» (Respect) برای «آریتا فرانکلین» با بازی «جنیفر هادسون» که از سوی استودیوی ام‌جی‌ام و یونایتد آرتیستس پخش شد، مخاطبین زن بزرگسال‌تر را هدف گرفته و در حالی که از مخاطبین نمره A «سینمااسکور» دریافت کرده بود، با فروش ۸.۸ میلیون دلار در رده چهارم جای گرفت. در هفته‌های اخیر فیلم «استیل‌واتر» (Stillwater) فکوس با بازی «مت دیمون» اکران خود را با افتتاحیه ۵.۱ میلیون دلاری آغاز کرده بود و در هفته دوم کاهش فروش ۴۵ درصدی را تجربه کرد.

با این وجود، فیلم‌هایی که مخاطبین سالخورده‌تر را هدف می‌گیرند با توجه به موج جدید ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا در آمریکا، راه درازی در پیش دارند. پس از آغاز کمپین بازاریابی «احترام»، طبق نظرسنجی‌های ان‌آر‌جی سطح استقبال مخاطبین از ۸۱ درصد به ۶۶ درصد تنزل پیدا کرده، در حالی که زنان بالاتر از ۳۵ ساله و بالاتر از ۴۵ ساله که ۵۲ و ۴۴ درصد مخاطبین این فیلم را تشکیل می‌دهند، از آغاز کمپین فیلم استقبال کمتری از فیلم‌ها می‌کنند. فیلم «احترام» دارای ۶۷ درصد مخاطب بالاتر از ۳۵ ساله، ۴۵ درصد بالاتر از ۴۵ ساله، و ۲۶ درصد بالاتر از ۵۵ ساله بوده و در بازارهای شیکاگو، آتلانتا، دیترویت و نیویورک و لس‌آنجلس پرفروش‌تر شده است. حدود ۴۷ درصد خریداران بلیت این فیلم آفریقایی تبار، ۳۶ درصد اروپایی تبار، ۱۱ درصد لاتین تبار و ۶ درصد آسیای تبار و از سایر نژادها بودند.

برخی ممکن است تصور کنند که فروش بیش از ۲۸ میلیون دلاری «گای آزاد» چندان اهمیتی ندارد. هفته گذشته «جوخه انتحار» (The Suicide Squad) «جیمز گان» و برادران وارنر ۲۶.۲ میلیون دلار فروخت اما پرفروش‌ترین فیلم پاندمی با درجه سنی بزرگسال در افتتاحیه شد. موفقیت «گای آزاد» با این حال از این جهت حائذ اهمیت است که یک آی‌پی اریجینال و گران‌قیمت است و در آستانه بازگشایی مدارس اکران شده. از سوی دیگر این نگرانی وجود داشت که وضعیت کووید فروش فیلم را کاهش دهد. نکته دیگر اینکه «گای آزاد» برخلاف «جوخه انتحار» و چندین فیلم پرخرج دیگر تابستان امسال، به مدت ۴۵ روز تنها در سالن‌های سینما اکران شده و سپس به اچ‌بی‌او و دیزنی+ خواهد رفت.

لوی می‌گوید: «دیزنی از ابتدا شیفته این فیلم بود و این شیفتگی وارد سطح تازه‌ای شد وقتی که آن را به صورت آزمایشی اکران کردند. می‌توانم بگویم که بهترین اکران آزمایشی کارنامه من و رایان بود، در حالی که هر دوی ما اکران‌های آزمایشی موفقی در گذشته داشته‌ایم. در سالن سینما می‌شد احساسش کرد.»

لوی فیلمنامه این فیلم را پنج سال قبل دریافت کرد. او در مورد تولید پروژه مردد بود تا اینکه «رایان رینولدز» سه سال قبل با او تماس می‌گیرد. لوی اضافه می‌کند: «ما این فیلم را برای خود جوان‌ترمان که دیوانه «بازگشت به آینده» (Back to the Future) بودیم ساختیم.»

بازاریابی «گای آزاد» از کامیک-کان نیویورک و برزیل در سال ۲۰۱۹ آغاز شد وقتی که عوامل فیلم در نمایشگاه حضور کوتاهی داشتند و اولین تصاویر رونمایی شد. ماه گذشته رینولدز در قالب شخصیت «ددپول» در تریلر جدید فیلم ظاهر شد در حالی که شخصیت «کورگ» از فیلم‌های «ثور» به کارگردانی «تایکا وایتیتی» که در این فیلم نقش‌آفرینی کرده را در کنار خود داشت. سه تریلر فیلم در رویدادهایی چون کامیک-کان و در حین برگزاری رویدادهای ورزشی پخش شدند.

حدود ۵۹ درصد خریداران بلیت فیلم «گای آزاد» مرد، ۸۴ درصد مخاطبین عمومی و ۱۶ درصد والدین بوده‌اند. بیش از ۵۴ درصد مخاطبین فیلم نیز بالاتر از ۲۵ ساله بودند. بلیت‌فروشی این عنوان در سینماهای آیمکس و پی‌ال‌اف ۲۹ درصد فروش آخر هفته را تشکیل می‌دهد. بیش از ۴۸ درصد مخاطبین نیز اروپایی تبار، ۲۴ درصد لاتین تبار، ۱۳ درصد آفریقایی تبار، و ۱۶ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بوده‌اند.

در روزهای منتهی به تعطیلات آخر هفته، «رلیش‌میکس» گزارش داد که شمار دنبال‌کنندگان و بازدیدهای ویدیویی مرتبط با «گای آزاد» دیزنی به ۳۴۵ میلیون می‌رسد. رینولدز با ۷۶.۱ میلیون دنبال‌کننده ستاره فیلم در شبکه‌های اجتماعی بود. در این گزارش آمده است که اگرچه تریلرهای فیلم بیش از حد بیننده را در جریان داستان فیلم قرار می‌دهند، اما مخاطبین همچنان برای دیدن «جودی کومر» ستاره «کشتن ایو» (Killing Eve) و «تایکا وایتیتی» هیجان‌زده‌اند. وایتیتی نیز که در یکی از مراسم افتتاحیه فیلم حضوری غافلگیر‌کننده داشت، با ۴.۷ میلیون دنبال‌کننده‌اش در بازاریابی فیلم مشارکت کرد.

 «سریع و خشمگین ۹» (F9) یونیورسال این هفته از فروش جهانی ۶۸۱.۴ میلیون دلاری عبور کرد و به پرفروش‌ترین فیلم هالیوودی در حین پاندمی تبدیل شد. فروش خارجی «سریع و خشمگین ۹» در حال حاضر به ۵۰۹ میلیون دلار رسیده و به اولین فیلم هالیوودی تبدیل شده که از سال ۲۰۱۹ چنین دستاوردی را ثبت می‌کند.

فروش کلی آخر هفته در بازارهای آمریکای شمالی بنابر گزارش «کام‌اسکور» به ۷۶.۹ میلیون دلار رسیده که نسبت به یک هفته قبل ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. فروش سالانه فیلم‌ها نیز از ۱ ژانویه تا ۱۵ آگست به ۱.۹ میلیارد دلار رسیده و از کاهش ۱ درصدی را نسبت به یک سال قبل حکایت می‌کند.

رتبه چهارم این هفته در بازارهای آمریکا به «گردش در جنگل» (Jungle Cruise) دیزنی با ۸.۹۸ میلیون دلار رسید. فروش این فیلم در هفته سوم اکران ۴۳ درصد کاهش پیدا کرده و فروش داخلی آن از ۸۸ میلیون دلار عبور کرده است. «جوخه انتحار» در دومین هفته اکران با کاهش فروش ۸۱ درصد مواجه شده و ۸.۱ میلیون دلار فروخته است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید