news-background
news-background

بهترین فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۱ به انتخاب ۳۱ منتقد

منتقدین کم و بیش با نظر هیأت داوران موافقند.

در پایان جشنواره فیلم کن، بعضی از منتقدین از اینکه فیلم متفاوت «تیتان» (Titane) به کارگردانی «ژولیا دوکورنو» در مقابل فیلم‌هایی مرسوم‌تر برنده «نخل طلا» شد غافلگیر شدند. با این حال، بسیاری از آن‌ها با هیأت داوران کن هم‌عقیده‌اند چرا که «تیتان» در نظرسنجی «ایندی‌وایر» از ۳۱ منتقد، به عنوان بهترین فیلم انتخاب شده و دوکورنو بهترین کارگردان.

برای دومین سال پیاپی انتخاب منتقدین با انتخاب هیأت داوران یکسان است. در سال ۲۰۱۹ منتقدین نیز مانند داوران کن معتقد بودند که «انگل» بهترین فیلم جشنواره است. «انگل» اولین فیلم کره‌ای برنده «نخل طلا» بود در حالی که «تیتان» دومین فیلم برنده این جایزه با یک کارگردان زن است. «جین کمپیون» اولین فیلمساز زن برنده «نخل طلا» با فیلم «پیانو» بود.

در فیلم دوکورنو، «آگات روسل» بازیگر نوظهور در نقش یک رقصنده بازی می‌کند که تمایلی جنسی به ماشین‌ها دارد. منتقدین اغلب امتیاز بالایی به این فیلم دادند و ایده‌های ناب کارگردانش را ستودند. دوکورنو می‌گوید این فیلم را ساخته تا نشان دهد «زنانگی انعطاف‌پذیرتر و مبهم‌تر از آنچه مردم تصور می‌کنند» است.

«تیتان» تنها دومین فیلم بلند دوکورنو فرانسوی است که در سال ۲۰۱۷ با «خام» (Raw) به کن رفته بود. طبق قوانین کن، برنده «نخل طلا» نمی‌تواند جوایز دیگری را دریافت کند، اما در این نظرسنجی دوکورنو برنده بهترین کارگردانی نیز شده است. فیلم «آنت» (Annette) «لئوس کاراکس» امسال برنده جایزه بهترین کارگردانی شد.

در بخش فیلمنامه، فیلم «بدترین آدم دنیا» رتبه اول را کسب کرده در حالی که «قهرمان» (A Hero) «اصغر فرهادی» به صورت مشترک با «جزیره برگمان» و «ماشین من را بران» در رده دوم قرار گرفته است.

بهترین فیلم

۱. تیتان (Titane)‌ ژولیا دوکورنو

۲. مموریا (Memoria)‌ آپیچاتپونگ ویراستاکول

(مشترک) ۳. ماشین من را بران (Drive My Car) ریوسکه هاماگوچی

(مشترک) ۳. یادگار قسمت دوم (Souvenir Part II) جوانا هاگ

بهترین فیلمنامه

۱. بدترین آدم دنیا (The Worst Person in the World)

(مشترک) ۲. جزیره برگمان (Bergman Island)

(مشترک) ۲. ماشین من را بران (Drive My Car)

(مشترک) ۲. قهرمان (A Hero)

۳. یادگار قسمت دوم (The Souvenir Part II)

بهترین کارگردانی

۱. تیتان (Titane) ژولیا دوکورنو

۲. مموریا (Memoria) آپیچاتپونگ ویراستاکول

۳. فرنچ دیسپچ (The French Dispatch) وز اندرسون

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید