news-background
news-background

نقد فیلم A Quiet Place: Part II: هجوم بیگانگان و سایه سنگین سکوت

فیلم‌ها به شروع و پایانی اثرگذار و تامل‌برانگیز نیاز دارند تا بتوانند ماندگار شوند؛ سینمایی«یک مکان ساکت ۲» (دانلود فیلم A Quiet Place: Part II با لینک مستقیم)  ساخته‌ی جان کرازینسکی، شکل بارزی از این مسئله است. نخستین فیلم این مجموعه یک فینال زیبا و دلخراش را برایمان شکل داد، فینالی که در آن تاکید بر خانواده و حفاظت از آن، مقاومت و مبارزه انسان برای بقا و از خود گذشتگی به زیبایی تصویر شد. ناگفته نماند که موفقیت غیرمنتظره این فیلم، به پارامونت پیکچرز ایده‌های دیگری داد و در حالی که قسمت دوم این فیلم، همانند نسخه قبلی خود، به طرز فوق‌العاده‌ای عمل كرد، اما تا حد زیادی برجسته شدن اکشن، جایگزین ترس و وحشت نسخه اول شد. این قسمت سریع‌تر، پررنگ‌تر و بسیار پر سر و صداتر است و تا حدودی عمق احساسی مسئله را فدای جنبه‌های مهیج می‌کند، اما همچنان تماشاگر را به بهترین شکل درگیر می‌سازد و به انتظار نشستن قسمت بعدی را بوجود می‌آورد.  اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«یک مکان ساکت ۲» با یک افتتاحیه‌ی باشکوه و بازگشت به روز اول چگونگی حمله بیگانگان به زمین، شکل می‌گیرد. لی و اویلین ابوت (جان کرازینسکی و امیلی بلانت) و سه فرزندشان در حال لذت بردن از  بیس‌بال کودکان در شهر کوچکشان هستند که به ناگهان با نوری شدید و عجیب در گوشه‌ای از آسمان مواجه می‌شوند، نوری که ابعادش مدام بیشتر می‌شود و به زمین نزدیک‌تر و این نور هراسناک سرآغاز ماجراست و این‌گونه کارگردان و تیم او بار دیگر با استفاده از ترکیبی از جلوه‌های بصری دهشتناک و طراحی اصوات ناخوشایند، دنباله‌ای از هرج و مرج جنبشی را به تصویر می‌آورند که هم به عنوان پیشگفتار خیره کننده فیلم اول تاثیرگذار است و هم به عنوان آغازی بی‌نظیر برای کسانی که نسبت به این فیلم بی‌توجه بودند.

دقایقی پس از نتیجه‌ی ویرانگر فیلم قبلی، «یک مکان ساکت ۲» از ۴۶۴مین روز حمله موجودات بیگانه به زمین، ادامه می‌دهد و درمی‌یابیم که اعضای خانواده باقی مانده به همراه نوزاد تازه متولد شده، به دنبال پناه بردن به مکانی جدید هستند و در آنجا با  همسایه سابقشان، امت (کیلیان مورفی) که در یک آسیاب پناه گرفته است، مواجه می‌شوند و در کنار هم مقابله با موجودات را آغاز می‌کنند. فیلم سرشار از صحنه‌هایی از مهربانی، عطوفت و ایثار است که خطر و وحشت بی‌حد و حصری را که انسان را به کام فروپاشی و خاموشی می‌برد، تا حدودی متوقف می‌کند و اجازه می‌دهد نفس راحتی بکشیم و در حالی که ادامه‌ی فیلم به شدت و هیجانِ نقطه‌ی شروع افزایش پیدا نمی‌کند، تلفیق ژانر اکشن، فضای کمی را برای شخصیت‌ها و عزاداری از دست رفته‌ها باقی می‌گذارد.

گرچه خود موجودات بیگانه غیرقابل کشف هستند و چیزی جز ریشه کن کردن نسل بشر نمی‌خواهند، ایده‌ای که به تنهایی احساس استعاره ناخوشایندی را بوجود می‌آورد، اما کورسوی امید و میل به زیستن در جایی بوجود می‌آید که می‌دانیم آن‌ها نابینا هستند و از طریق صدا حرکت می‌کنند و این‌گونه می‌توان به زندگی دوباره روی زمین دل بست، چرا که انسان موجود کامل‌تری است و چندقدم از این موجودات جلوتر است.

«یک مکان ساکت ۲» از بسیاری جهات یک قطعه نمونه ناب فیلمسازی است، اما قسمت دوم این مجموعه همچنان درگیر فیلمنامه‌ای است که دو بحران جداگانه را همزمان پیش می‌برد و در بعضی قسمت‌ها مسائل را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد، اما با این حال نمی‌توان از این مسئله به راحتی عبور کرد که یک مکان ساکت برای طرفداران ژانر وحشت و هیولایی، اثری غافلگیر کننده بود و هیچکس انتظار دیدن چنین اثر هیجان‌انگیز، پرتعلیق و وحشتناک را از جان کرازینسکی نداشت و این کارگردان از لحظات دردناک و نابودگر اولیه فیلم گرفته تا پایان احساسی نهایی، اثری دیدنی را خلق کرده و مخاطب را به خوبی همراه ساخته.

سینمایی «یک مکان ساکت ۲» از جهاتی با قسمت نخست متفاوت است، در فیلم قبلی این سکوت بود که جهان فیلم را معنا می‌بخشید و جهان از نگاه کاراکتر ریگان دیده می‌شد ولی در این‌جا، با این‌که از نگاه ریگان هم به جهان می‌نگریم اما جهان آنقدرها ساکت نیست و اصوات بیشتری به گوش می‌رسد و صدا و گفتار نقش مهمی در روند داستانی طی می‌کنند. این فیلم در نوع و ژانر خودش اثری ناب است. شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین نقاط قوت فیلم این است که  توضیح و توصیف بیش از حد در آن وجود ندارد و بر همین نهج توضیح مازادی از چرایی و چگونگی این آخرالزمان و شرورهای هیولایی بر روی زمین داده نمی‌شود و کارگردان به بهترین شکل فیلم را جلو برده است. ناگفته نماند فیلمنامه‌ای که جان کرازینسکی مشترکا به رشته‌ی تحریر درآورده است، به اندازه کافی هوشمندانه است و از تعاملات دقیق کاراکترها، پرداخت صحیح روابط علی معلولی و رویدادهای فکر شده سود می‌برد. از دیگر نکات مثبت فیلم که از ابتدا مخاطب را درگیر می‌کند این است که این قسمت به لحاظ فنی و بصری، جذابیت‌های بیشتری دارد، نماهای بی‌نظیر، جلوه‌های ویژه‌ی قوی و تاکید بر جزئیات ساختار موجودات بیگانه که مخاطب را به وحشت می‌اندازد.

نکات تاثیرگذار دیگر همچون رشد و نمو کاراکترها در این جهان سرد و غمزده، ارجاعات بینامتنی همچون نوزاد تازه متولد شده‌ای که در داخل جعبه روی آب‌های زیرزمین خانه شناور است تا مبادا شر حاکم بر زمین صدایش را بشنود از جهاتی یادآور داستان نوزادی موسی است که مادرش او را بر روی نیل رها می‌کند تا از فرعون رهایی یابد. انتخاب دقیق بازیگران، همچون کیلیان مورفی که یک انتخاب هوشمندانه است برای این فرنچایز، کاراکتری بی‌صدا، مرموز و البته دلسوز که هنوز ذره‌ای از انسانیت در او وجود دارد و یا بازی احساسی امیلی بلانت که همذات‌پنداری را در مخاطب به وجود می‌آورد. لوکیشن‌های فوق‌العاده، فضاسازی بی‌نظیر از آخرالزمانی که هر لحظه می‌تواند به سراغمان بیاید و وهم و هراس این نزدیک بودن، مخاطب را ساکت و میخکوب تا انتها نگه می‌دارد و البته طراحی صدای پیچیده و فوق‌العاده که هراس و تنش را در سکوت به ما تزریق می‌کند و آرامشمان را برهم می‌زند.

در نهایت امر باید گفت قسمت دوم این فیلم، دنباله‌ای است احساسی، جسورانه و هراسناک که مخاطب را عمیقا به فکر فرو می‌برد. اثری که مخاطب را  با زمینی مواجه می‌کند که به دست موجودات بیگانه تسخیر شده و اساس زیستن در این خاموشی و تعلیق معناباخته و نسل بشر در حال نابودی و فراموشی است. خاموشی و فروپاشی زیستی محسوس و ملموس که تمامی انسان‌های بر روی زمین مشابه آن را دو سال است که به عین دیده‌اند، زمینی که از تسخیر آن به دست ویروس عالم‌گیر کرونا نزدیک به ۸۰۰ روز است که می‌گذرد، ویروسی که به یکدفعه در لحظات عادی و شادی‌های روزمرگی درست همانند سکانس افتتاحیه‌ی «یک مکان ساکت ۲»به سراغمان آمد و اساس زندگی‌مان را دگرگون ساخت.

 

یاسمن اسمعیل‌زادگان

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۵ تیر ۱۴۰۰ ۲۱:۲۳

قسمت دوم در حد یه قسمت یه سریال چند اپیزودی بود

نمایش اسپویل