news-background
news-background

«برایان دی پالما»: نباید Star Wars «جورج لوکاس» را مسخره می‌کردم

 

دی پالما پس از اولین نمایش «جنگ ستارگان» در دهه ۱۹۷۰ «جورج لوکاس» و «نیرو» را به سخره گرفته بود.

 

اولین اکران «جنگ ستارگان» (Star Wars) یکی از اتفاقات تاریخی هالیوود بود. «جورج لوکاس» خالق چندگانه نسخه ناتمامی از این فیلم را به دوستان فیلمسازش «استیون اسپیلبرگ» و «برایان دی پالما» نشان داد، اما در آن زمان و سال‌های بعد گزارش شد که اسپیلبرگ تنها فیلمسازی بود که از ایده لوکاس ستایش کرد. دی پالما اخیراً در مصاحبه با پادکست «لایت د فیوز» این ادعا که اسپیلبرگ تنها فردی بوده که از فیلم لوکاس حمایت کرده را رد می‌کند.

دی پالما می‌گوید: «هر کسی که در آن جمع حاضر بود، هر کسی برداشت متفاوتی از آنچه دیده بود داشت. اخیراً آن بیوگرافی که برای استیون ساخته‌اند را می‌دیدم و او در مورد نحوه واکنش خودش به فیلم گفت. همیشه مرا فردی نشان می‌دهند که چیزهای ناخوشایندی را به زبان می‌آورد و همه را دیوانه می‌کند، اما اگر قرار است من را نشان دهیم خودم به شما می‌گویم که نظرم در مورد آن فیلم چه بود. صادقانه‌ترین ارزیابی خودم از آنچه دیدم را می‌گویم. در این مورد، اینکه می‌گویند استیون گفته بود پتانسیل «جنگ ستارگان» را دیده واقعیت ندارد.»

دی پالما می‌گوید به نظرش واضح می‌آمده که لوکاس فیلمی «عظیم» خلق کرده اما در مورد بخشی از بخش‌های فیلم او را دست انداخته است. یکی از انتقادات دی پالما در مورد قرار دادن یک افتتاحیه بهتر و دیگری در مورد «نیرو» بوده است.

دی پالما می‌گوید: «همه ما فیلمی عظیم دیدیم که جورج ساخته بود و به خوبی می‌دانستیم که هنوز جلوه‌های ویژه بر رویش اعمال نشده، و اینکه چگونه صحنه‌هایی از پرواز هواپیما در فیلم‌های دیگر را در آن جای داده بودند و قرار بود با سفینه‌های فضایی و چنین چیزهایی جایگزین شود. اما در مورد «نیرو» شوخی کردم، این حقیقت دارد... فکر کردم که ایده «نیرو»... می‌گفتم «نیرو» و دائم تکرارش می‌کردم: «برای این نوع نیروی معنوی هدایت‌کننده نام خوبی به نظر نمی‌رسد.» بنابراین گفتن ندارد که حرف‌های زیادی در مورد «نیرو» زدم اما بدیهی است کاملاً در اشتباه بودم.»

دی پالما و لوکاس اغلب کات اولیه فیلم‌هایشان را به یکدیگر نشان می‌دادند و نظر یکدیگر را جویا می‌شدند. دی پالما می‌گوید: «حرف‌های کاملاً بی‌پرده‌ای زده‌ام به دوستان کارگردانم در مورد فیلم‌های آن‌ها که در نهایت به شدت موفق بوده‌اند. گاهی درست گفته‌ام، گاهی اشتباه می‌کرده‌ام. نظر آن‌ها در مورد فیلم‌های من نیز به همین شکل بود.»

در بخش دیگری از مصاحبه، دی پالما به یاد می‌آورد که لوکاس در مورد کات اولیه «مأموریت غیرممکن» (Mission: Impossible) به او نکته‌ای متذکر شده که افتتاحیه فیلم را به کلی تغییر داده است: «وقتی جورج «مأموریت غیرممکن» را دید گفت: «هیچ پیش‌زمینه‌ای برایش وجود ندارد. باید برایش مقدمه‌چینی کنی! باید صحنه‌ای نشان دهی که همه به دور میز نشسته‌اند و دستورالعمل آنچه قرار است اتفاق افتد را می‌گیرند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید