news-background
news-background

باکس آفیس: آتش‌بازی یونیورسال در «روز استقلال» با فروش ۷۱ میلیون دلاری از سه فیلم

 

برای اولین بار از زمان شروع پاندمی در ماه مارس سال ۲۰۲۰، ۱۰ فیلم پرفروش بازار آمریکای شمالی همگی بیش از ۱ میلیون دلار فروش کردند. در نگاه اول این موضوع ممکن است بی‌اهمیت جلوه کند، اما سرانجام نشان می‌دهد که جانی دوباره در کالبد سالن‌های سینما دمیده شده، و مخاطبین آمریکایی به دیدن فیلم‌ها روی پرده‌های بزرگ تمایل بیشتری نشان داده‌اند.

اونتاریو که ۴۰ درصد فروش بلیت کانادا را به خود اختصاص می‌دهد، این هفته بسته ماند، در حالی که سینماهای آرکلایت هالیوود تا زمان نامشخصی تعطیل شده‌اند. اما در چهار روز گذشته، فیلم‌ها در آمریکای شمالی حدود ۱۰۹.۲ میلیون دلار فروخته‌اند و رکورد ۹۸.۳ میلیون دلاری آخر هفته‌ای که «مکانی آرام ۲» (A Quiet Place Part II) در آن روی پرده رفت را به عنوان پرفروش‌ترین آخر هفته پاندمی شکسته است. با این حال، این رکورد با فروش ۲۵۰.۴ میلیون دلاری آخر هفته ۴ ژوئیه سال ۲۰۱۰ وقتی «گرگ‌ومیش: خسوف» (Twilight Saga: Eclipse)‌ افتتاح شد و ۸۳.۶ میلیون دلار فروخت، فاصله زیادی دارد.

در آخر هفته گذشته قرار بود دنباله «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) پارامونت و «تام کروز» اکران شود، اما استودیو در نهایت تصمیم گرفت نمایش این فیلم را به ماه نوامبر موکول کند. در آن صورت، «ماوریک» میان دو بلاک‌باستر «سریع و خشمگین ۹» (F9) و «بیوه سیاه» (Black Widow) مارول به نمایش درمی‌آمد، هرچند فیلم ابرقهرمانی مارول قرار است همزمان با اکران در سالن‌های سینما از طریق شبکه دیزنی+ با قیمت ۳۰ دلار عرضه شود. با این وجود، انتظار می‌رود «بیوه سیاه» رونق دیگری به کسب‌وکار نمایش فیلم در آمریکا بدهد و دست کم ۸۰ میلیون دلار بفروشد. پیش‌فروش «بیوه سیاه» نیز باید در اولین آخر هفته اکران از رکورد «سریع و خشمگین ۹» عبور کند.

هرچند آخر هفته گذشته بلاک‌باستری مثل «گرگ‌ومیش» روی پرده نبود، اما استودیوی یونیورسال سه فیلم «سریع و خشمگین ۹»، انیمیشن «بچه رئیس: کسب‌وکار خانوادگی» (The Boss Baby: Family Business) و «پاکسازی برای همیشه» (The Forever Purge) را عرضه کرده بود که در مجموع ۷۱.۷ میلیون دلار در چهار روز فروختند.

«سریع و خشمگین ۹» روز جمعه با افزودن ۸.۲ میلیون دلار (۷۲ درصد کاهش نسبت به جمعه قبل) در هشتمین روز اکران از فروش ۱۰۰ میلیون دلاری عبور کرد. این فیلم به کارگردانی «جاستین لین» تا امروز دوشنبه به فروش داخلی ۱۲۶ میلیون دلاری خواهد رسید و در سه روز گذشته رکورد ۲۴ میلیون دلاری و چهار روز گذشته رکورد ۳۲.۷ میلیون دلاری را از ۴۲۰۳ سالن نمایش به جا خواهد گذاشت.

انیمیشن «بچه‌رئیس: کسب‌وکار خانوادگی» جمعه ۷.۷ میلیون دلار، و در پایان تعطیلات سه روزه آخر هفته ۱۷.۳۶ میلیون دلار فروخت. این فیلم همزمان با اکران در سالن‌های سینما از شبکه پیکاک نیز در دسترس قرار گرفته اما منابع نزدیک به شبکه می‌گویند عملکرد فیلم در این سرویس استریمینگ فاجعه‌بار بوده است.

یونیورسال استودیویی است که خود را متعهد با بازاریابی و اکران فیلم‌هایش در سالن‌های سینما می‌داند. این در حالی است که سونی برای فیلم خانوادگی «پیتر خرگوش ۲: فراری» (Peter Rabbit 2: The Runaway) هزینه‌های زیادی صرف بازاریابی نکرد و در اولین هفته اکران ۱۰.۱ میلیون دلار فروخت. مخاطبین «سینمااسکور» به «بچه رئیس ۲» نمره A دادند که بالاتر از A- قسمت اول در سال ۲۰۱۷ بود.

مخاطبین طبق گزارش «کام‌اسکور» به قسمت دوم «بچه‌رئیس» امتیاز ۷۴ درصد داده و ۴۹ درصد دیدن فیلم را پیشنهاد می‌کنند. حدود ۵۱ درصد از خریداران بلیت زن و ۴۹ درصد مرد، ۶۴ درصد زیر ۲۵ سال و نیمی از مخاطبین زیر ۱۲ سال بودند. حدود ۴۳ درصد از سینماروها نیز اروپایی تبار، ۲۵ درصد لاتین تبار، ۲۰ درصد آفریقایی تبار، و ۱۲ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بوده‌اند. این دنباله بیشترین فروش را در ایالت‌های شرقی و غرب میانه ثبت کرده است. پرفروش‌ترین مناطق فیلم هم لس‌آنجلس، نیویورک سیتی، دالاس، هیوستن، بوستون، فیلادلفیا، فینیکس، شیکاگو، سان فرانسیسکو و آتلانتا بودند.

«پاکسازی برای همیشه» پنجمین قسمت از چندگانه ترسناک استودیوی بلوم‌هاوس آخر هفته گذشته افتتاح شد و ۵.۷ میلیون دلار در روز جمعه، و در نهایت ۱۲.۷۵ میلیون دلار در پایان تعطیلات سه روزه فروخت. فروش افتتاحیه «پاکسازی برای همیشه» حدود ۲۷ درصد کمتبر از «اولین پاکسازی» (First Purge) بود که در آخر هفته «روز استقلال» سال ۲۰۱۸ اکران شد.

دنباله «پاکسازی برای همیشه» به نویسندگی و تهیه‌کنندگی «جیمز دی‌موناکو» از مخاطبین «سینمااسکور» نمره B- دریافت کرده که برابر با آخرین قسمت اکران شده فیلم یعنی «اولین پاکسازی» است. برترین نمره «سینمااسکور» در میان عناوین این چندگانه در اختیار «پاکسازی: سال انتخابات» (Purge: Election Year) با نمره B+ است.

در گزارش «پست‌ترک» آمده است که مخاطبین به «پاکسازی برای همیشه» امتیاز ۷۲ درصد داده و ۵۳ درصد دیدنش را پیشنهاد می‌کنند. حدود ۵۲ درصد از خریداران بلیت مرد، ۵۴ درصد زیر ۲۵ ساله، و ۴۰ درصد ۱۸ تا ۲۴ ساله‌اند. استقبال مخاطبین مرد از این فیلم بیش از «احضار ۳» (۴۷ درصد)، «مکانی آرام ۲» (۴۵ درصد) و حتی «اولین پاکسازی» (۴۹ درصد) بوده است پرفروش‌ترین بازارهای داخلی این فیلم لس‌آنجلس، نیویورک سیتی، هیوستون، دالاس، شیکاگو و سان فرانسیسکو بودند. حدود ۳۹ درصد از خریداران بلیت این فیلم اروپایی تبار، ۲۵ درصد لاتین تبار، ۲۵ درصد آفریقایی تبار، و ۱۱ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بوده‌اند. بنابر گزارش «رلیش‌میکس»، آمار بازدیدها و دنبال‌کنندگان «پاکسازی برای همیشه» در شبکه‌های اجتماعی به ۷۸.۴ میلیون رسیده است. تریلر اول این فیلم که ۱۲ می منتشر شد بیش از ۶۰ میلیون بازدید را ثبت کرده است.

فیلم «زولا» (Zola) استودیوی A24 دیگر فیلمی بود که در آخر هفته «روز استقلال» در بازارهای آمریکا اکران شد. این فیلم جنجالی که با بودجه ۵ میلیون دلاری ساخته شده در پایان چهار روز اول اکران به فروش ۱.۶۵ میلیون دلاری رسیده است. «زولا» از منتقدین امتیاز ۸۷ درصد «راتن تومیتوز» و از سینماروها امتیاز ۶۸ درصد «پست‌ترک» دریافت کرده و ۴۶ درصد دیدن آن را پیشنهاد کرده‌اند. حدود ۵۹ درصد از مخاطبین زن و ۷۲ درصد ۱۸ تا ۳۴ ساله بودند. نزدیک به ۴۲ درصد از مخاطبین «زولا» اروپایی تبار، ۲۶ درصد لاتین تبار، ۲۴ درصد آفریقایی تبار و ۸ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

این فیلم به کارگردانی «جانیکزا براوو» یکی از جنجالی‌ترین آثاری بود که در جشنواره‌ فیلم ساندنس ۲۰۲۰ روی پرده رفت، اما پاندمی مانع اکران عمومی آن در طول یک سال شده بود. فیلم ملاقات «زولا» با «استفانی» در یک رستوران را روایت می‌کند جایی که استریپر به عنوان پیشخدمت مشغول به کار است. یک روز وقتی که این دو شماره‌های تماس خود را رد و بدل می‌کنند، استفانی زولا را به یک سفر جاده‌ای دعوت می‌کند، تا با رقصیدن در استریپ کلاب‌های فلوریدا تا جایی که ممکن است پول درآورند. زولا موافقت می‌کند و ناگهان گرفتار دیوانه‌وارترین و غیرمنتظره‌ترین سفر عمرش می‌شود.

«سریع و خشمگین ۹» دوشنبه این هفته از فروش جهانی ۵۰۰ میلیون دلاری گذر می‌کند و به اولین فیلم هالیوودی تبدیل می‌شود که به چنین موفقیتی در حین پاندمی می‌رسد. فروش جهانی این فیلم در پایان روز یکشنبه به ۴۹۱.۵ میلیون دلار رسیده است.

فیلم «کروئلا» (Cruella) دیزنی نیز در ششمین هفته اکران در بازارهای جهانی به فروش ۲۰۴.۴ میلیون دلاری و فروش خارجی ۱۲۷.۸ میلیون دلاری از ۴۳ بازار رسید. این فیلم در فرانسه صدر جدول را در اختیار گرفت و در کره به رتبه دوم آمد.

«مکانی آرام ۲» پارامونت در بازارهای بین‌المللی به فروش ۲۶۸.۳ میلیون دلاری رسید، در حالی که «احضار ۳» از فروش جهانی ۱۷۳ میلیون دلاری عبور کرد. این دو فیلم به تازگی در بازار به‌تازگی بازگشایی‌شده آلمان روی پرده رفته‌اند. «گودزیلا علیه کونگ» (Godzilla vs. Kong) برادران وارنر و لجندری در این بازار رتبه اول را کسب کرد و به دنبال آن «احضار ۳» و «پیتر خرگوش ۲» قرار گرفتند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید