news-background
news-background

«المپیا دوکاکیس» بازیگر برنده اسکار Moonstruck درگذشت

بازیگر پیشکسوت تئاتر و برنده اسکار با فیلم «ماه‌زده» در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

 

«المپیا دوکاکیس» بازیگر تحسین‌شده‌ای که برای بازی در فیلم «ماه‌زده» (Moonstruck) برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شده بود، در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

آپولو برادر دوکاکیس در فیسبوک می‌نویسد الیمپیا در نیویورک از دنیا رفته است: «پس از چند ماه احساس ناخوشی او سرانجام در کنار [همسرش] لویی به آرامش رسید.»

«المپیا دوکاکیس» برای بازی در فیلم‌های «ماگنولیاهای فولادی» (Steel Magnolias) در سال ۱۹۸۹، «دختر شاغل» (Working Girl) در سال ۱۹۸۸ و «قطعه موسیقی آقای هالند» (Mr. Holland's Opus) در سال ۱۹۹۵ به شهرت رسیده بود. او بیش از ۱۵ سال از سینما دوری جست و به تدریس سینما در دانشگاه نیویورک روی آورد.

«لویی زوریک» همسر دوکاکیس که بازیگر تئاتر بود در سال ۲۰۱۸ و در سن ۹۳ سالگی درگذشت. المپیا یکی از خویشاوندان «مایکل دوکاکیس» نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۱۹۹۸ بود.

دوکاکیس پس از سال‌ها تجربه‌اندوزی از صحنه تئاتر در اواسط دهه ششم زندگی‌اش در «ماه‌زده» ظاهر شد. او برای بازی در این فیلم علاوه بر اسکار، برنده گلدن گلوب و اتحادیه منتقدین لس‌آنجلس و هیأت ملی نقد شد.

او سال ۲۰۱۳ در مستند «المپیا دوکاکیس: تعریف‌نشده» (Olympia Dukakis: Undefined) گفته بود: «وقتی فیلم «ماه‌زده» پرفروش شد دخترم با کارت اعتباری به کالج می‌رفت. از بازیگری چیزی نمی‌دانستم، از هیچ‌چیز چیزی نمی‌دانستم.»

دوکاکیس اغلب در نقش مادران تندخو ظاهر می‌شد و چنین نقشی را در مقابل «کریستی الی» در فیلم «ببین چه کسی حرف می‌زند» (Look Who's Talking) در سال ۱۹۸۹ و «پدر» (Dad) در سال ۱۹۸۹ بازی کرد.

او در سال ۱۹۹۱ به لس‌آنجلس تایمز گفته بود: «بخش جالبش این است که مردم در خیابان مرا می‌بینند و جملات فیلم‌هایم را فریاد می‌زنند. برای «ماه‌زده» می‌گویند: «زندگی‌ات به ته مستراح می‌ریزد» یا برای «پدر»: «قیمت این تکه‌های گوشت خوک چقدر است؟» می‌گویند:‌ «می‌دانی چه کسی هستی؟» خیلی مضحک است.»

«المپیا دوکاکیس» ۲۰ ژوئن سال ۱۹۳۱ در ماساچوست متولد شده بود. پدرش یک مهاجر یونانی بود که یک تئاتر به راه انداخته بود و نمایش‌های کلاسیک یونانی را روی صحنه می‌برد. دوکاکیس پس از تحصیل در رشته هنرهای نمایشی در سال ۱۹۵۸ به نیویورک آمد و در حالی که در جستجوی نقش بود سینما تدریس کرد. او اولین بار در سال ۱۹۶۲ در سریال «پرستاران» (The Nurses) ظاهر شد و در سال ۱۹۶۹ در فیلم «جان و ماری» (John and Mary) نقش مادر «داستین هافمن» را بازی کرد.

«شر» که در «ماه‌زده» با دوکاکیس همبازی بوده در توییتر به این بازیگر برنده اسکار ادای احترام کرده و می‌نویسد: «المپیا دوکاکیس یک بازیگر برنده اسکار شگفت‌انگیز بود. او در «ماه‌زده» نقش مادر مرا بازی کرد و با وجود اینکه نقش همسری رنج‌کشیده را داشت، همگی ما در تمام طول فیلم لذت می‌بردیم. او به من می‌گفت که چقدر همسرش لویی را دوست دارد، «همسر خوش‌قیافه و بااستعدادش» را. سه هفته پیش با او حرف زدم. روحت شاد عزیزم.»

«وایولا دیویس»، «بردلی ویتفورد»، «الکس وینتر»، «بتی باکلی» و صفحه رسمی آکادمی به درگذشت دوکاکیس وکنش نشان داده و به او ادای احترام کرده‌اند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید