news-background
news-background

«برتران تاورنیه» فیلمساز فرانسوی در سن ۷۹ سالگی درگذشت

«برتران تاورنیه» کارگردان فرانسوی فیلم‌هایی چون «حسن سابقه» (Coup de Torchon)، «یکشنبه‌ای بیرون شهر» (A Sunday in the Country) و «حدود نیمه شب» (Round Midnight) در سن ۷۹ سالگی از دنیا رفت. درگذشت این کارگردان را مؤسسه لومی‌یر و «تی‌یری فرمو» دبیر جشنواره‌ی فیلم کن تأیید کرده‌اند.

تاورنیه در حال کار بر روی اقتباسی از کتابی نوشته‌ی «راسل بکنس» و نوشتن دنباله‌ای برای کتابش «۵۰ سال سینمای آمریکا» بود.

«راجر ایبرت» تاورنیه را «یکی از بااستعدادترین و ماهرترین کارگردانان فرانسوی و رهبر یک نسل پس از «موج نو»» نامیده است. ایبرت اضافه می‌کند: «اگر عنصر مشترکی در آثار او وجود داشته باشد، حس همدردی بی‌درنگ با هم‌نوعان خودش است، اشتیاق او برای موفقیت آنان، و سهیم شدن در ناکامی‌های‌شان. دیدن آثار بعضی از فیلمسازان بیننده را به آن‌ها نزدیک‌تر می‌کند. اما دیدن آثار تاورنیه بیننده را به زندگی نزدیک‌تر می‌سازد.»

تاورنیه در شهر لیون متولد شد و از اولین سال‌های بزرگسالی تمایل داشت فیلمساز شود. او در سال ۲۰۰۹ در استرالیا وقتی در برنامه‌ی «روی صحنه با سینمای فرانسه» حاضر شده بود به مخاطبینش گفت: «هر هنرمندی و هر روشن‌فکری وظیفه‌ای اخلاقی بر دوش دارد که به شخصیت‌هایش وفادار بماند و حقیقت را بگوید.» وب‌سایت «سوسیالیست ورلد» می‌نویسد این طرز نگاه توسط پدر نویسنده‌اش «رنه تاورنیه» که در سال‌های جنگ جهانی دوم ژورنال‌های ادبی منتشر می‌کرد و به روشن‌فکران ضد-نازی پناه داده بود، به او آموخته شد.

آخرین فیلم بلند و داستانی تاورنیه در مقام کارگردان «وزیر فرانسوی» (The French Minister) بود که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید