news-background
news-background

وداع «ژان لوک گدار» با فیلمسازی پس از هفت دهه

کارگردان «موج نو» سینمای فرانسه پس از دو پروژه‌ی دیگر با سینما وداع می‌کند.

«ژان لوک گدار» کارگردان فیلم‌هایی چون «از نفس افتاده» (Breathless)، «پی‌یرو خله» (Pierrot le Fou) و «مذکر، مؤنث» (Masculin Féminin) و یکی از ارکان «موج نو» سینمای فرانسه به پایان راه فیلمسازی رسیده است. این کارگردان به‌تازگی در مصاحبه‌ با فستیوال بین‌المللی فیلم کرالا، تأیید کرده است که پس از دو پروژه‌ی دیگر با صندلی کارگردانی وداغ خواهد کرد. گدار دو فیلمنامه را در حال توسعه دارد، یکی برای شبکه‌ی Arte و دیگری فیلمی تحت عنوان «جنگ‌های مضحک» (Funny Wars).

گدار ۹۰ ساله می‌گوید: «به زندگی سینمایی خود پایان می‌دهم – بله، زندگی فیلمسازانه‌ام – با نوشتن دو فیلمنامه. بعد از آن‌ها، خواهم گفت «بدرود سینما».»

با این حال نام گدار تا همیشه با «موج نو» فرانسه گره خواهد خورد، جنبشی که در دهه‌ی ۱۹۶۰ آغاز شد. در آن زمان، گدار در حال تولید مستند‌های کوتاه و فیلم‌های داستانی کوتاه بود، و سپس «از نفس افتاده» را ساخت. او بیش از ۶۶ سال است که فیلمسازی را ادامه داده و اخیراً با «کتاب تصویر» (The Image Book) به کن ۲۰۱۸  رفته است. این فیلم در آن سال «نخل طلای ویژه» را برای کارگردان به همراه داشت. «خداحافظی با زبان» (Goodbye to Language) اثر قبلی فیلمساز نیز در سال ۲۰۱۴ به کن رفته و بهترین فیلم «هیأت ملی نقد» نام گرفته بود.

گدار یک اسکار افتخاری در سال ۲۰۱۱ و یک جایزه‌ی سزار افتخاری دریافت کرده و برای «آلفاویل» (Alphaville) برنده‌ی خرس طلایی برلین شده است. او برای فیلم «نام کوچک: کارمن» (First Name: Carmen) نیز شیر طلایی ونیز را کسب کرده است.

تابستان گذشته در روزهای اوج پاندمی، گدار در مصاحبه‌ای مجازی وعده‌ی تولید پروژه‌های جدید را داده و گفته بود که پاندمی تأثیر غیرمستقیم بر اثر جدید او داشته است: «تأثیر داشته اما نه مستقیم. قطعاً یکی دو بار باید از ویروس حرف زده شود. این ویروس با هرچه که به همراه می‌آورد شکلی از ارتباط است. به معنای این نیست که ما به واسطه‌ی آن قرار است بمیریم، بلکه ممکن است نتوانیم به خوبی زندگی کنیم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید