news-background
news-background

درخواست سازندگان Sweatbox از دیزنی برای پخش مستندی که استودیو دو دهه مانع انتشارش شده

 

مدیر سابق دیزنی انیمیشن می‌گوید: «دیزنی+ همه‌چیز را می‌بلعد. پس چرا نباید فیلم را منتشر کرد؟»

 

نکته‌ی جالبی که در تاریخچه‌ی شفاهی فیلم انیمیشن کمدی «زندگی جدید امپراتور» (The Emperor's New Groove) که «والچر» منتشر کرده یادآوری شده این است که یکی از مستندهای دیزنی پس از نزدیک به دو دهه هنوز عرضه نشده. این مستند تحت عنوان «سوئت‌باکس» (The Sweatbox) توسط «جان پل دیویدسون» و «ترودی استایلر» همسر «استینگ» موزیسین انگلیسی کارگردانی شده است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

در این تاریخچه شفاهی آمده است که تولید انیمیشن «زندگی جدید امپراتور» با عنوان متفاوت «قلمرو خورشید» (The Kingdom of the Sun) آغاز و یکی از ترانه‌های اریجینال «استینگ» در آن وجود داشت. دیویدسون و استایلر مستندی از تولید این انیمیشن ساختند اما دیزنی در نهایت پروژه را به دنبال «اکران‌های آزمایشی فاجعه‌بار» بایگانی کرد. بخش‌هایی از فیلم «قلمرو خورشید» به فیلم «زندگی جدید امپراتور» راه پیدا کردند، از جمله ترانه‌های «استینگ»، اما مستندی که تولید و بایگانی شدن «قلمرو خورشید» را بازگو می‌کرد هرگز به صورت رسمی عرضه نشد.

«والچر» می‌نویسد: «در حین تولید، [«سوئت‌باکس»] از یک مستند پشت صحنه آگاهی‌بخش به نگاهی جذاب، مضحک، کنترل‌نشده و گاهی غم‌انگیز تبدیل شد به اینکه سوسیس دیزنی چگونه تولید می‌شود، و گاهی نمی‌شود. «سوئت‌باکس» که در فستیوال‌های سال ۲۰۰۲ اکران شد، در نهایت چنان نگاه صادقانه‌ای داشت که دیزنی از انتشارش جلوگیری کرد، اما فیلم گاهی از یوتیوب و سایت‌های تورنت سر در آورد... «سوئت‌باکس» به فیلمی تمام‌شده تبدیل شد که دیزنی نمی‌خواهد شما ببینید، فیلمی که از آنچه قرار بود یک مستند تبلیغاتی باشد به نگاهی محرمانه، مسخره و غم‌انگیز تبدیل شد به اتفاقاتی که در پشت صحنه‌ی پروژه‌های انیمیشن روی می‌دهد.»

دیویدسون در تاریخچه شفاهی فیلم مشارکت کرده و می‌گوید:‌ «فکر می‌کنم «سوئت‌باکس» برای همه‌ی کسانی که کار انیمیشن انجام می‌دهند جذابیت داشته باشد، زیرا از آن مستندهای دلنشین پشت صحنه نیست. دیزنی مالک فیلم است. ما اجازه‌ی انتشارش را نداریم. خیلی دوست دارم منتشر شود. هر از گاهی در فضای آنلاین ظاهر می‌شود و وکیل‌ها فوراً سر به نیستش می‌کنند.»

«پل اشنایدر» مدیر سابق والت دیزنی انیمیشن در آن زمان می‌گوید: «از اینکه «سوئت‌باکس» بیرون نیامد ناامید شدم. صرف نظر از اینکه کار ما چقدر خوب یا بد بود. به نظرم فیلم جالبی است. دیزنی+ همه‌چیز را می‌بلعد. بنابراین چرا نباید این فیلم را عرضه کند؟»

دستیار تولید انیمیشن «زندگی جدید امپراتور» می‌گوید ۱۵۰ ساعت فیلم برای مستند «سوئت‌باکس» ضبط شد اما «دیزنی احساس شرمساری می‌کرد. بنابراین تقریباً دفنش کردند. به ما اجازه ندادند با آن برای اسکار رقابت کنیم.»

انیمیشن «زندگی جدید امپراطور» در سال ۲۰۰۰ با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری به تولید رسید و ۱۶۹.۶ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ۲۰:۵۲

یکی از بهترین انیمیشن های دنیا با دوبله ی فارسی بینظیری که میخکوب میکنه ادمو

نمایش اسپویل