news-background
news-background

باکس آفیس: ادامه پیشتازی Marksman «لیام نیسون» در صحرای بی‌آب‌وعلف هالیوود

در حین تعطیلات آخر هفته گذشته، نه فقط فیلم «تیرانداز» (The Marksman) «لیام نیسون» برای دومین هفته متوالی در رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا باقی ماند و ۲.۰۳ میلیون دلار فروخت، بلکه استودیوهای بزرگ هالیوود، همچون چندین ماه اخیر، یک بار دیگر اکران فیلم‌هایشان را به تأخیر انداختند. این استودیوها پس از دیدن ناکامی «تنت» (Tenet)، و اخیراً «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) و «اخبار دنیا» (News of the World)، تاریخ اکران بسیاری از فیلم‌ها برای سه ماه اول سال ۲۰۲۱ را به نیمه‌ی دوم این سال موکول کردند.

با توجه به اینکه به نظر نمی‌رسد بحران پاندمی تا چند ماه آینده سینما را رها کند، پیش‌بینی می‌شد که فیلم‌های پرخرج استودیوهای بزرگ به زمان دیگری موکول شوند. «نیویورک تایمز» روز گذشته با انتشار مقاله‌ای ادعا کرد که حتی با پخش واکسن، افراد بسیار به ویروس مبتلا خواهند شد و بهتر است که از محدودیت‌های آمریکا کاسته شود. محققین دانشگاه کلمیا برآورد می‌کنند که ایالات متحده به سمت ۱۵۸ میلیون مبتلا پیش می‌رود اگر محدودیت‌های فعلی تا اواخر ماه ژوئیه حفظ شود. بنابراین حتی ممکن است فیلم‌هایی که اخیراً به نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ موکول شده‌اند تا سال ۲۰۲۲ به تعویق افتند.

در حال حاضر تنها ۵۶.۵ درصد ۵۹۰۰ سالن سینمای ایالات متحده و کانادا بازگشایی شده‌اند و انتظار می‌رود از هفته‌ی آینده سینماهای ایالت ایلینوی از جمله شیکاگو با ظرفیت ۴۰ تا ۵۰ درصد به فعالیت خود ادامه دهند و آماده‌ی اکران «چیزهای کوچک» (The Little Things) برادران وارنر و HBO Max شوند.

پس از آنکه سونی، دیزنی، یونیورسال، ام‌جی‌ام و پارامونت اکران فیلم‌هایشان را به نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ موکول کردند، و اعلام شد که «وقتی برای مردن نیست»‌ (No Time To Die) از چندگانه‌ی «جیمز باند» به جای بهار در ماه اکتبر روی پرده می‌رود، حالا تمامی نگاه‌های سینماداران به «بیوه‌ سیاه» (Black Widow) دیزنی و مارول دوخته شده که در حال حاضر در تاریخ ۷ می مانده است. اما این احتمال وجود دارد که استودیو این فیلم ابرقهرمانی با بازی «اسکارلت جوهانسن» و «فلورنس پیو» را مانند «روح» (Soul) در شبکه‌ی دیزنی+ منتشر کند چرا که پس از پخش «وانداویژن» (WandaVision) و به زودی «فالکن و سرباز زمستان»، برای پایبند ماندن به روایت «دنیای سینمایی مارول» چاره‌ای نداشته باشد. در این شرایط پرابهام معلوم نیست که دیزنی باید تا چه زمانی صبر کند تا بتواند بیش از ۱ میلیارد دلار در سالن‌های سینمای سراسر دنیا فروش کند. اما بنابر نوشته‌ی «نیویورک تایمز» این زمان موعود به نظر تا اواخر سال ۲۰۲۱ از راه نمی‌رسد.

برادران وارنر برای اتخاذ این تصمیم که تمامی فیلم‌هایش در سال ۲۰۲۱ را همزمان در شبکه‌ی HBO Max و سالن‌های سینما پخش کند با متخصصین مشورت نکرد. آن کارشناسان دائماً می‌گفتند که اثرگذاری واکسن مدتی به طول می‌انجامد و به تأخیر انداختن فیلم‌ها اجتناب‌ناپذیر است. استودیوهای دیگر همچنان امیدشان را نسبت به سالن‌های سینما از دست نداده‌اند و تاریخ پخش فیلم‌ها را به تأخیر می‌اندازند و تمایل دارند که سینماها با ظرفیت کامل در اختیارشان قرار بگیرد. با این وجود، طرح فروش فیلم‌ها به پلتفرم‌های دیجیتال ممکن است تا چند ماه آینده ادامه داشته باشد.

فیلم «سارق درستکار» (Honest Thief) نیسون که اکتبر سال گذشته اکران شد، در هفته‌ی دوم با فروش آخر هفته ۲.۳ میلیون دلاری و فروش کلی ۷.۴ میلیون دلاری، کمی از «تیرانداز» پیش بود. اما به نظر می‌رسد که علتش شمار کمتر سالن‌های سینمای «تیرانداز» با ۲۰۱۸ در مقابل ۲۵۰۲ سالن «سارق درستکار» باشد. پرفروش‌ترین بازارهای «تیرانداز» در هفته‌ی دوم دالاس، فینیکس، سالت لیک سیتی، و هیوستون بودند.

فیلم انیمیشن «کرودها: عصر جدید» (The Croods: A New Age) یونیورسال و دریم‌ورکس در هفته‌ی نهم اکران با ۱۸۷۶ سالن سینما ۱.۸۲ میلیون دلار فروخت. این فیلم تا امروز ۴۱.۸ میلیون دلار در بازارهای داخلی فروخته است. این درحالی است که «آموزش اژدها: دنیای مخفی» (How to Train Your Dragon: The Hidden World) که پیش از پاندمی اکران شد، در نهمین هفته‌ی اکران در ۸۲۲ سینما ۸۱۷ هزار دلار فروخت. اما آن فیلم در افتتاحیه رکورد ۵۵ میلیون دلاری را در بازارهای آمریکا به ثبت رساند که با فروش کلی «کرودها ۲» فاصله‌ی زیادی دارد.

«زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در هفته‌ی پنجم اکران ۱.۶ میلیون دلار فروخت و فروش داخلی خود را به ۳۷.۷ و فروش جهانی‌اش را به ۱۴۸ میلیون دلار رساند. این فیلم از امروز دوشنبه از شبکه‌ی HBO Max حذف خواهد شد و تنها در سالن‌های سینما در دسترس خواهد بود.

فیلم جدید این هفته «دوست ما» (Our Friend) با بازی «داکوتا جانسون»، «جیسی افلک» و «جیسون سیگل» بود که همزمان در پلتفرم‌های دیجیتال هم عرضه شد. این فیلم به کارگردانی «گابریلا کوپرثویت» از ۵۴۳ سینما ۲۵۰ هزار دلار به دست آورد. «دوست ما» که اولین بار در جشنواره‌ی فیلم تورنتو اکران شد، داستانی در مورد یک زوج روایت می‌کند که پس از آگاهی از یک موضوع مهم، با حمایت دوست‌شان مواجه می‌شوند که زندگی خودش را رها می‌کند تا به کمک آن‌ها بیاید.

«دوست ما» مخاطبین ۲۵ تا ۵۴ ساله را هدف گرفته بود و تیزرهای آن در شبکه‌های براوو، لایف‌تایم، پارامونت و غیره پخش شد. بازیگران و عوامل فیلم نیز در برنامه‌هایی چون «صبح به‌خیر آمریکا»، «جیمز کوردن»، «جیمی فالن»، و «جیمی کیمل» ظاهر شدند و فیلم را بازاریابی کردند.

در بازارهای جهانی فیلم «روح» این هفته در کره اکران شد و در صدر قرار گرفت. این انیمیشن به کارگردانی «پیتر داکتر» در روسیه نیز رتبه‌ی اول را تصاحب کرده و در مجموع با ۱۰.۴ میلیون دلار در ۱۳ بازار بین‌المللی پیشتاز است. این هفته فیلم جدیدی در سینماهای جهان اکران نشد اما پیش‌بینی شده است که فیلم هندی «استاد» (Master) ۳۰ میلیون دلار فروخته باشد.

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید