news-background
news-background

«مایکل آپتد» کارگردان بریتانیایی «دنیا کافی نیست» در سن ۷۹ سالگی درگذشت

کارگردان بریتانیایی فیلم‌هایی چون «دنیا کافی نیست» و «دختر معدن‌چی» درگذشت.

«مایکل آپتد» فیلمساز محبوب بریتانیایی که بیشتر با مجموعه فیلم‌های «سون آپ» (Seven Up) شناخته می‌شد، در سن ۷۹ سالگی درگذشت. آخرین قسمت او فیلم‌های مستند او که به مصاحبه با گروهی از شهروندان بریتانیایی از کودکی تا سالخوردگی می‌پردازد، در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. او سابقه‌ی کارگردانی «دنیا کافی نیست» (The World Is Not Enough) از چندگانه‌ی «جیمز باند»، «نل» (Nell)، «بس» (Enough) و بسیاری دیگر از فیلم‌های ماندگار را داشت.

اولین فیلم بلند آپتد «تریپل اکو» (The Triple Echo) با بازی «گلندا جکسون» و «الیور رید» در سال ۱۹۷۵ اکران شد. مستندهای «سون آپ» او نیز از سال ۱۹۶۴ آغاز شده بودند و تا چندین دهه بعد ادامه پیدا کردند. او مستندهای دیگری در مورد «رولینگ استون» و «دیوید بویی» نیز ساخته است.

صنف کارگردانان و تهیه‌کنندگان آمریکا با انتشار بیاینه‌هایی به درگذشت آپتد واکنش نشان داده‌اند. «استیون سودربرگ» یکی از فیلمسازان شناخته‌شده است که در واکنش به مرگ آپتد می‌نویسد: «ساعات بی‌شماری به معنای واقعی کلمه در فاصله‌ی دو متری مایکل ایستاده‌ام و از تک تک لحظات لذت برده‌ام. جدا از آثارش، آنچه که به صنف کارگردانان بخشید را نمی‌توان سنجید؛ او تمام وجودش را وقف صنف کرد و سرلوحه‌ی همه ما شد. آشنایی با او باعث افتخار من بود.»

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید