news-background
news-background

مجریان شوهای شبانه آمریکا حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره را نکوهش کردند: «این افراد آمریکایی نیستند»

مایرز به بینندگان می‌گوید وقایع روز ششم ژانویه توسط «دونالد ترامپ» آغاز، مدیریت و پیش برده شدند.

 

«سث مایرز» مجری شوی «آخر شب» (Late Night) اپیزود زنده‌ی ششم ژانویه را با پیامی در واکنش به یورش هواداران «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره ایالات متحده آغاز کرد. در این گیر و دار و در آستانه‌‌ی اعلام رسمی پیروزی «جو بایدن» بر ترامپ، چهار نفر جان باخته‌اند. مایرز می‌گوید این رویداد توسط شخص ترامپ که کمتر از دو هفته رئیس جمهور آمریکا باقی می‌ماند «آغاز، مدیریت و پیش برده شد.»

مایرز می‌گوید: «چیزی که امروز دیدیم اقدام و شورشی برای کنار زدن دولت قانونی ایالات متحده بود. در حالی که این همه‌ی ما این صحنه‌های بهت‌آور اعمال خشونت و آشوب و شورش را نظاره می‌کنیم، و مضطربانه امیدواریم که آرامش و نظم بازگردد، رئیس جمهور ایالات متحده به خائنین و جمعیت می‌گوید: «دوستتان دارم، شما انسان‌هایی ویژه‌اید، درکتان می‌کنم.»»

مایرز ادامه می‌دهد: «تنها راه نجات دمکراسی از این لحظه‌ی دردناک این است که او فوراً توسط کابینه یا کنگره از مقامش عزل شود و تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. هر اقدام دیگری کمتر از این مجوزی ضمنی برای ادامه‌ی استفاده‌ی او از قدرت و مقامش پس از ترک دفترش، برای برانگیختن شورش و خلع سلاح دمکراسی است.»

مجری «آخر شب» در پایان پیامش می‌گوید هر کسی که از ترامپ حمایت کند سزاوار عواقب یکسان است. او توضیح می‌دهد: «دمکراسی چند-نژادی، پلورالیستی شکننده و گران‌بهاست، و نیازمند نظارت هوشیارانه و محافظت ماست. هر کسی که نخواهد این نقشه را پیش ببرد، با تمام توان، سزاوار ننگ و رسوایی است و باید از مقام عزل شود. و این باید فوراً با دونالد ترامپ آغاز شود.»

دیگر مجریان تاک‌-شوهای شبانه‌ی آمریکا مسلسل‌وار به ترامپ تاخته‌اند. «استیون کولبر» حمله به ساختمان کنگره را «روز وحشتناکی که در تاریخ ایالات متحده باقی می‌ماند» می‌خواند اما تأکید می‌کند که هیچ‌کس از این رویدادها غافلگیر نشده است. کولبر می‌گوید: «کافی نیست؟ پس از پنج سال ریاست جمهوری فاشیستی و فریبنده، حدس می‌زنید پیروان چه کسی  می‌خواهند [مانند کمونیست‌ها در جنگ جهانی دوم ساختمان] رایشس‌تاگ را به آتش بکشند؟ چه کسی پیش‌بینی می‌کرد؟ همه. این قابل‌پیش‌بینی‌ترین رویدادی است که دیده‌ام. چندین سال است که مردم به شما می‌گویند اگر اجازه دهید این رئیس جمهور دروغ پشت دروغ بگوید و بعد در این دروغ‌های او شریک شوید و بگویید که راست می‌گوید، بهای وحشتناکی باید پرداخت کنید. اما فکر کردید که هیچگاه لازم نیست این بها را بپردازید. واقعاً امیدوارم که از آن کاهش مالیات و آن قاضی‌ها لذت برده باشید، چون آن‌ها وقت ندارند این احمق‌ها را به زندان بیندازند.»

«جیمی کیمل» نیز در شوی خود گفت که «این افراد آمریکایی نیستند.» او که با افزایش شمار مبتلایان به کووید در لس‌آنجلس، از خانه برنامه‌اش را اجرا می‌کرد، چهارشنبه شب این هرج‌ومرج را بخش پایانی خیانت «دونالد ترامپ» خواند و اظهار تأسف کرد که چنین چیزی در طول حیات او روی داده است.

کیمل می‌گوید: «امروز از آن روزهایی بود که همیشه تصور می‌کردم پشت سر گذاشته‌ایم. از آن چیزهایی بود که هرگز تصور نمی‌کردم در این کشور – و در طول حیات من اتفاق بیفتد. رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، به این علت که بیش از حد خشمگین، بیش از حد متزلزل، و بیش از حد بی‌کفایت است تا با این واقعیت کنار بیاید که در انتخابات شکست خورده، یک انتخابات منصفانه، انتخاباتی که در آن با اختلاف هفت میلیون رأی واگذار کرده – ۷۰ رأی الکترال – جمعیتی غضب‌آلود را علیه اعضای کنگره و معاون خودش می‌شوراند. گذشته از ایجاد خطر برای پلیس.»

کیمل در ادامه می‌گوید:‌ «این افراد آمریکایی نیستند.» و اضافه می‌کند: «عجیب‌ترین بخش آن این است که این معترضین ماگا فکر می‌کنند دونالد ترامپ به آن‌ها اهمیت می‌دهد. او اهمیتی برای شما قائل نیست. او به همسر یا شغل یا بیمه‌ی درمانی شما نمی‌دهد، یا هوایی که تنفس می‌کنید، یا آبی که می‌نوشید. به خودش اهمیت می‌دهد. و تنها خودش.»

«جیمز کوردن» که البته یک کمدین بریتانیایی است، در ابتدای برنامه‌اش مردم را به «امید داشتن» دعوت می‌کند زیرا «امروز آخرین رقص‌شان بود در بدترین ضیافتی که هر یک از ما به آن دعوت شده‌ایم.» او می‌گوید: «تا دو هفته‌ی آینده، روی آن پله‌هایی که جمعیت قدم گذاشت و از پلیس عبور کرد، آن افرادی که خشونت را برانگیختند و پیش بردند – دونالد ترامپ، فرزندانش، رودی جولیانی – آن‌ها برای ورود به گذرنامه‌ی توریستی نیاز پیدا خواهند کرد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید