news-background
news-background

اولین واکنش‌ها به فیلم Mank: بازگشت پرشکوه «دیوید فینچر» با فیلمی «درخشان» و «مدعی اسکار»

 

اولین واکنش منتقدین به فیلم «منک» نشان می‌دهد که «دیوید فینچر» در رقابت اسکار برگ برنده‌ای در دست دارد.

 

منتقدین سینما و ژورنالیست‌ها از پنجشنبه شب اولین واکنش‌های خود نسبت به فیلم «منک» (دانلود فیلم Mank 2020 با لینک مستقیم) به کارگردانی «دیوید فینچر» را به اشتراک گذاشتند. اغلب منتقدین از فیلم ستایش کرده‌اند هرچند قصه‌گویی متراکم فیلمنامه همه‌ی آن‌ها را راضی نساخته. نت‌فلیکس سال گذشته با «ایرلندی» (The Irishman) «مارتین اسکورسیزی» نامزد ۱۰ اسکار شد، بنابراین به نظر می‌رسد که با چنین واکنش‌های مثبتی در مورد فیلمبرداری، طراحی صحنه، طراحی لباس و بازیگری به ویژه نمایش «آماندا سایفرید» و «گری اولدمن»، «منک» حتی نامزدی‌های بیشتری کسب کند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«منک» پروژه‌ای شخصی برای فینچر است و او پیش از کارگردانی اولین فیلم بلندش «بیگانه ۳» (Alien 3) در سال ۱۹۹۲، کار بر روی آن را آغاز کرده. نام «جک فینچر» پدر ژورنالیست فینچر به عنوان نویسنده‌ی فیلمنامه ذکر شده، اما فینچر و «اریک راث» زمان زیادی برای بازنویسی آن صرف کرده‌اند. در این فیلم اولدمن نقش «هرمان جی. منکویتس» را بازی می‌کند و ایامی به تصویر کشیده می‌شود که این فیلمنامه‌نویس هالیوودی سعی می‌کرد متن «شهروند کین» (Citizen Kane) را برای «اوسن ولز» به نگارش درآورد. دیگر بازیگران فیلم «چارلز دنس»، «لیلی کالینز»، «آرلیس هاوارد» و «تام برک» بوده‌اند.

بسیاری از منتقدین از فیلمبرداری «اریک مسراشمیت» و طراحی صدای آنالوگ آن تحسین کرده‌اند و گروهی دیگر از اینکه به سراغ سال‌های دور هالیوود رفته لذت برده‌اند. به هر حال، تردیدی وجود ندارد که فینچر با این فیلم از بخت بالایی برای کسب اولین اسکار بهترین کارگردانی و سایفرید برای کسب اولین اسکار بازیگری برخوردار است.

 

«استیو واینتراب» منتقد «کلایدر» می‌نویسد: ««منک» دیوید فینچر یک پدیده است. همه چیزش از طراحی صدای درخشان تا بازی‌های شگفت‌انگیز آن را به یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ تبدیل می‌کند. سینه‌فیل‌ها عاشق این فیلم خواهند شد.»

«آنتونی برزنیکان» منتقد «ونتی فر» فیلم را «زیبا» و «الهام‌بخش» خوانده و می‌گوید: «فیلم در مورد تصمیم‌گیری است برای روی گرداندن از آنچه که می‌دانید، از آنچه که سبب می‌شود ادامه دهید، وقتی که متوجه می‌شوید چقدر اشتباه است. مهم این است که همه چیز را بسوزانید. حتی سخت‌تر وقتی که در مرکز آن ایستاده‌اید.»

«کیت اربلند» منتقد «ایندی‌وایر» می‌گوید: «هنرپیشگی استثنائی تغییر مسیری قدرتمندانه است برای سایفرید، اما از طرفی دیگر وسواسی است در مورد برگزیدن و انتخاب آن لحظاتی از تاریخ که احتمالاً همان سینه‌فیل‌هایی که به ظاهر مخاطب فیلم قرار دارند را برمی‌آشوبد، از این گذشته، از «آپتون سینکلر» [نویسنده‌ی آمریکایی] دیالوگ‌هایی بسیار بسیار بیش از حد لزوم در فیلم قرار دارد.»

«مارک هریس» منتقد «والچر» اضافه می‌کند: «حالا که محدودیت [نوشتن از] «منک» به پایان رسیده... می‌دانید که فیلم برای [امثال] من ساخته شده. اما شما نیز مخاطب فیلم خواهید بود، اگر به شرح تاریخ دقیق سینما از طریق نویسنده و کارگردانی که به روشنی از کاوش در آن لذت می‌برد علاقه‌مندید. فیلمی سانتیمانتال در مورد هالیوود نیست، اما به نحوی برای من لذت‌بخش بود.»

«استر زاکرمن» منتقد «تریلیست» می‌نویسند: ««منک» بیشتر فیلمی است در مورد شرایطی که الهام‌بخش تولید «شهروند کین» شده تا فیلمی در مورد نحوه‌ی تولید آن و این شرایط چیزی نیست جز نظاره‌ی فساد کاپیتالیسم در دوران افسردگی.»

«مایک رایان» نویسنده‌ی «آپ‌راکس» می‌گوید: «روی کاغذ، «منک» دیوید فینچر فیلمی است که «باید» عاشقش شد، اما تنها ستایش‌برانگیز است. خوش‌ساخت است و به خوبی فیلمبرداری و بازی شده. اما داستان مرا دلسرد کرد. پس از تماشای فیلم به جای اینکه در مورد احساس «منک» نسبت به «اورسن ولز» چیزهایی آموخته باشم، در مورد رقابت فرمانداری کالیفرنیا در سال ۱۹۳۴ می‌دانم.»

«اریک کوئن» منتقد «ایندی‌وایر» می‌نویسد: ««منک» یک هزارتوی عجیب‌وغریب سینمایی است، رویکردی هیجان‌انگی و غیرقابل‌پیش‌بینی به بررسی تاریخچه‌ی هالیوود به زبان خودش. نه، پشت‌ پرده‌ی صریح «شهروند کین» جایی در فیلم ندارد، (و گزندی به شخصیت اورسن ولز وارد نمی‌شود)؛ بلکه از چشم‌اندازی ستایش‌برانگیز به ارزش آن پی خواهید برد.»

«دیوید ارلیک» منتقد «ایندی‌وایر» نوشته است: «خوشحالم که نام پدر «دیوید فینچر» به عنوان نویسنده‌ی فیلمنامه‌ی «منک» ذکر شده، فیلم خوبی در مورد اینکه چقدر ساختن یک فیلم خوب دشوار است.»

«گرگوری الوود» منتقد «پلی‌لیست» می‌گوید: «با اولین نگاه به «منک» تأیید می‌شود که «گری اولدمن» و «دیوید فینچر» نامزد احتمالی اسکار خواهند بود، اما غافلگیرکننده بازی «آماندا سایفرید» است که خود را به بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل اسکار تحمیل می‌کند. آیا «منک» اسکار بهترین فیلم را می‌گیرد؟ نامزدی آن قطعی است...»

«اریک دیویس» نویسنده‌ی «فندنگو» معتقد است: ««منک» چشم‌اندازی تحسین‌برانگیز برای نظاره کردن است، با نماهایی که چنان به دقت خلق شده که بیننده تمایل پیدا می‌کند فیلم را متوقف کرده و به آن‌ها خیره بماند. ادای دینی شورانگیز و قابل‌استناد است که شیفتگان فیلم‌های کلاسیک ستایشش خواهند کرد. اگر دوست‌دار داستان‌های هالیوودی الهام‌بخش هستید، این فیلم برای شماست.»

«استیو پاند» منتقد «رپ» می‌نویسد:‌ «تصور اینکه «منک» نامزد اسکار نشود دشوار است. در این مقطع آن را پیشتاز بخش‌های فیلمبرداری، تدوین، کارگردانی هنری، موسیقی متن اریجینال، و حتی شاید بهترین فیلم و بهترین کارگردانی می‌دانم.»

نت‌فلیکس «منک» را ۱۳ نوامبر به صورت محدود روی پرده می‌رود و ۴ دسامبر (۱۴ آذر ماه ۱۳۹۹) در اختیار مشترکینش قرار می‌دهد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۹ آبان ۱۳۹۹ ۱۴:۰۸

دیوید فینچر فرا‌ تر‌ از اسکار

نمایش اسپویل