news-background
news-background

نقد سریال Tedd Lasso: فوتبال آمریکایی علیه فوتبال انگلیسی

یک مربی فوتبال آمریکایی به انگلستان می‌آید تا مربی‌گری تیمی حرفه‌ای در لیگ برتر را بر عهد بگیرد. ناآشنایی او با فوتبال و قوانینش و کمبود تجربه‌ی حرفه‌ای او در این مسیر موانعی برایش ایجاد می‌کند.

«تد لاسو» (دانلود سریال Ted Lasso با لینک مستقیم) یکی از شخصیت‌های قدیمی شبکه‌ی NBC است که سال‌ها قبل در چندین آگهی تبلیغاتی در خصوص همکاری این شبکه و لیگ برتر انگلیس ظاهر شد. هدف از این آگهی‌ها معرفی و آشنایی مختصری برای بینندگان آمریکایی با فوتبال غیر آمریکایی و جذب مخاطب برای یکی از جذاب‌ترین لیگ‌های فوتبال دنیا بود. با وجود همان زمان اندک و مختصر، این شخصیت طرفداران بسیار پیدا کرد. حالا بعد از گذشت چند سال این شخصیت محبوب با سریال اختصاصی خودش این بار با شبکه‌ی Apple TV+ برگشته. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

برای کسانی که با این شخصیت آشنایی ندارند، جسیون سودیکیس نقش یک فرد خوش‌بین آمریکایی را بازی می‌کند با لهجه‌ی جذاب جنوب آمریکایی که باید در دنیای جدیدی خودش را تثبیت کند. او به همراه دستیارش به انگلیس می‌آید و موانع یکی پس از دیگری از راه می‌رسند اما او به حدی خوش‌بین است که هیچ چیزی نمی‌تواند ناامیدش کند. (البته فقط در ابتدای داستان)

ایده‌ای که در حد یک آگهی کمدی بود، این‌بار باید اندکی واقع‌گرایانه‌تر دنبال شود. به همین خاطر این ایده‌ی مسخره باید توجیه داشته باشد. سریال کارش را با یک توجیه کمدی جالب شروع می‌کند  و دلیل اصلی انتصاب او به عنوان سرمربی این تیم را نشان می‌دهد. پس از آن است که داستان واقعی شروع می‌شود و متوجه می‌شویم سریال در حد آن کمدی آیتمی اولیه نیست و قرار است مسیر تازه‌ای برگزیند.

ژانر ورزشی دبیرستانی/خانوادگی یکی از پرطرفدارترین و شاخص‌ترین ژانرهای سینما و تلویزیون آمریکا است. اما این ژانر در مدیای آمریکا خواص ویژه‌ای دارد. خواصی که جزو ارکان اصلی اینگونه فیلم‌ها به شمار می‌آید و چشم همه‌ی مخاطبان را می‌گیرد. و این ویژگی نقش پررنگ امید، روحیه‌ی همدلی، خونگرمی و البته مهمتر از همه خانواده است. به عبارتی بخش ورزشی و تکنیکال داستان در فیلم‌های آمریکایی نسبت به بخش احساسی در درجه‌ی دوم اهمیت قرار دارد.

با این تفاصیل سریال تد لاسو موفق شده به معجونی جذاب و دلربا دست پیدا بکند. تمام آن مفاهیم گفته شده قابل اعتنای ژانر ورزشی آمریکایی را با خود یک فضای نو و یک دنیای جدید آورده آورده است. یک مربی فوتبال آمریکایی با تمام آن ویژگی‌هایی که ذکر شد از آن سر کره‌ی زمین، از ینگه دنیا بلند شده و آمده در درون یکی از پرتنش‌ترین و حساس‌ترین و البته جذاب‌ترین فضاهای ورزشی دنیا. همین موضوع تماشاگر را غافل‌گیر کرده و پس از اینکه گارد تماشا در را باز کرد داستان زیبای خودش را تعریف می‌کند.

همه ما از حواشی فوتبال اروپا به خصوص کشور انگلیس مطلع هستیم. لیگ برتر انگلستان به عنوان محبوب‌ترین لیگ فوتبال در قاره اروپا و حتی جهان، با حواشی منحصر به فردش شناخته می‌شود و در کنار کیفیت بالای تیم‌ها و کیفیت بالای برگزاری بازی‌های لیگ، زبان انگلیسی افراد شاغل در آن، استفاده‌اش از سلطه رسانه‌های انگلیسی بر اروپا و جهان، برای این لیگ چهره‌ای منحصر به ساخته.

در این سریال ترکیب این دو سوژه، بسیار دلنشنین و خواستنی از آب درآمده. ایده‌ای دیوانه‌وار که در حد اسکچ بوده، با هنرمندی و احاطه‌ی دقیق سازندگان بر فرم مدیومی که در اختیار دارند و شجاعت و جسارت مدیران شبکه‌ی اپل تیوی، جواب داده و یکی از عناوین خوب سال ۲۰۲۰ را برایمان ساخته. آوردن روحیه و نگرش ورزشی آمریکایی به فوتبال سرد انگلستان رضایت‌بخش بوده.

قطعاً یکی از دلایل این اتفاق پدیده جهانی شدن است که در سال‌های اخیر در مدیا هم خود را به شدت جا انداخته است. اینکه رویه ورزشی آمریکایی که همواره و بلا استثنا با روحیه میهن پرستی و نشر ناسیونالیزم آمریکایی گره غیر قابل گشایش خورده بود در فضای جدید در کشوری جدید و حتی در یک ورزش جدید خود را نشان می‌دهد. همانطور که مستحضر هستید فوتبال یا به قول آمریکایی‌ها ساکر، در آمریکای شمالی از سایر ورزش‌ها رده پایین‌تری دارد. لیگ‌های مثل NBA، NFL و MLB، بسیار بزرگتر، پر زرق و برق‌تر، پرتماشاگرتر و تاثیرگذارتر است. و یکی از دلایل عدم موفقیت تیم‌های فوتبال آمریکا در جهان نیز همین است. (فوتبال زنانش البته بسیار موفق‌تر است.)

شوخی‌های فیلم همانطور که از شخصیت تد لاسو انتظار داشتیم، طنز کمدی آیتمی (یا اسکچ) آمریکایی و کمدی موقعیت با آتشی تندتر و گزنده‌تر در ترکیب با کمدی تلویزیونی انگلیسی و تک جمله‌ها و شوخی‌های بی‌رحمانه‌ی آن است. (شوخی‌هایی که در مدیای آمریکا کمرنگ‌تر هستند) این ترکیب که ناظر بر ترکیب ایده‌ی داستانی‌ فوق‌الذکر است، سریال را منحصر به فرد کرده. وجه طنزآمیز سریال بسیار پررنگ است اما برخلاف انتظار به هیچ وجه بر وجه احساسی آن غلبه نمی‌کند. پس از هر صحنه خنده‌دار و کمدی، شاهد نمایش بروز احساسات شخصیت‌ها و در راس همه شخص تد لاسو هستیم.

اما غیر از  شخص تد لاسو و دستیارش «مربی بِرد»،  همه شخصیت‌ها نوعی از تیپ‌های آشنای بریتانیایی هستند. سریال خود را برای مخاطب غیر آمریکایی چندان به دردسر نیانداخته و ما شخصیتی که به درستی پرداخت شده باشد نداریم. تمام بازیکن‌های فوتبال  نماینده گروه تیپ خاصی هستند همینطور مدیران و معاونان باشگاه. به همین خاطر این آمیزه‌های آشنا در سریال پیشرفت و پرداخت آنچنانی پیدا نمی‌کنند. برعکس، شخصیت تد لاسو به عنوان یک مربی با روحیه شاداب و تلاشگر تیپیکال آمریکایی، قوس شخصیتی جذابی می‌یابد که او را در تضاد با سایرین قرار می‌دهد.

فضای آشنای فوتبال بریتانیا اما برای ما مخاطبان ایرانی بسیار جذاب‌تر است. از آنجایی که اغلب ما آنچنان آشنایی با بیسبال یا فوتبال آمریکایی و قوانین آنها نداریم، مشکل عدم ارتباط با بخش تکنیکال این محصولات، همیشه مانع پررنگی در مواجهه با این فیلم‌ها بود. اما در اینجا تماشاگر محیطی به شدت آشنا و دوست داشتنی هستیم که زیر و بم آن را بلدیم. بسیاری از ما وجه تکنیکال فوتبال را به خوبی می‌شناسیم و حتی در آن احساس  متخصص بودن می‌کنیم و به همین خاطر جذابیت این سریال برای ما حتی بیشتر هم می‌شود.

یکی از لوس‌بازی‌های آمریکایی‌ها تفاوت‌های لغاتی است که برای چیزهای یکسان نسبت به کل دنیا انتخاب کرده‌اند. از سیستم غیرمتریک گرفته تا لفظ ساکر برای فوتبال. این لوس‌بازی اما اینجا جواب داده و سریالی را شکل داده که می‌توان تماشای آن را به دیگران توصیه کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید