news-background
news-background

نقد فیلم The Devil All the Time: شفافیت شر شیطانی

 

بودریار: «ما همگی جایی میان خیر و شر در ستیزی بی‌امان و گذرناپذیر، در خطر مانوی گری و ضدیت با تمامی دستاوردهای اومانیستی‌مان گرفتار می‌شویم. در وضعیتی که هیچ آشتی و سازشی را به خود راه نمی‌دهد.»

«همیشه شیطان» (دانلود فیلم The Devil All the Time با لینک مستقیم) تازه‌ترین درام بلندپروازانه و چندلایه‌‌ی «آنتونیو کمپوس» اقتباسی است از رمان پر طرفدار «دونالد ری پولاک». اثری تیره و تار و هیجان‌انگیز، با داستانی پیچیده، شخصیت‌های فراوان، رازهای پنهان مانده و انواع و اقسام جرم و جنایت که حتی می‌تواند یک مجموعه‌ی تلویزیونی کامل را ارائه دهد. درامی که روایتش را در میان بسیاری از پیچ و خم‌ها، دروغ‌ها، خیانت‌ها و اعمال خشونت‌آمیز ، شکل می‌دهد و مخاطب را تا انتها همراه می‌سازد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«همیشه شیطان» داستانی از چند نسل است که تحت تأثیر خشونت سیستمی در قلب آمریکا، سرزمین رویاها و فرصت‌ها قرار گرفته‌اند و در جهانشان دیگر ارتباطی برقرار نیست، بل که با یک نوع آلودگی رو به رو هستیم که نسل به نسل منتقل می‌شود. فیلم به وضوح شرح می‌دهد که چگونه شرارت با ایمان و اعتقادات آدمیان در طول سال‌ها گره خورده است و چگونه از دل مقدسات ناپاک و اعتقادات بویناک، مسئله‌ی شر و امر منفی ظاهر می‌شود و ثابت می‌کند پی جویی خیر نتیجه‌ی معکوس به بار می‌آورد، نتایجی که هماره جانب شرارت را می‌گیرند.

فیلم از دید ناظر  یا دانای کلی که تمام جریانات را می‌داند و می‌تواند به درون ذهنیات کاراکترها نفوذ پیدا ‌کند، شروع می‌شود. از اولین دقایق، دانای کلی که بر سر فیلم نشسته است، دهه‌ی ۵۰ را روایت می‌کند و از کاراکتر ویلارد راسل (بیل اسكارزگارد) که از جنگ جهانی دوم به خانه‌اش ناكمستیف در اوهایو، یک شهر کوچک کاغذ سازی باز می‌گردد، شروع می‌کند و سپس به آسیب‌هایی که ویلارد به عنوان یک سرباز در جریان جنگ جهانی دوم تجربه کرده است و در کنارش مجموعه‌ای از عقاید مذهبی قدرتمند و گاهی اوقات ناراحت کننده  که به وی تحمیل شده است، می‌پردازد، بعد وارد زندگی او می‌شود، تا پای ازدواج و بزرگ شدن فرزند او آروین می‌رود و بعد از مرگ او از طریق پسرش آروین به دیگر شخصیت‌ها و نقاط داستانی می‌رسد. فی‌الواقع آروین شخصیتی است که به نوعی نقطه‌ی مشترک تمام اتصالات است و می‌خواهد به چرخه‌ی فساد و خشونت پایان دهد.

 

تریلر The Devil All the Time نت‌فلیکس با بازی «رابرت پتینسون» و «تام هالند»

 

فیلم به کاراکترها و داستان‌های متفاوتی که در نهایت در یک نقطه‌ای به هم وصل می‌شوند و سرنوشتشان به هم گره می‌خورد، می‌پردازد. فی‌الواقع کمپوس از همان صحنه‌های اول، داستانش را با شخصیت‌های فراوانی گسترش می‌دهد. از پلیس فاسد به نام لی بودککر (سباستین استن) و خواهرش سندی (رایلی کیو) که با یک قاتل زنجیره ای به نام کارل (جیسون کلارک) ازدواج کرده است گرفته تا آروین پیرتر (تام هالند) و خواهر ناتنی اش لنورا (الیزا اسكانلن) كه مادرش (میا واسیكوسكا) توسط واعظ (هری ملینگ) كشته شده و کمی بعدتر مبلغ فاسد دیگری به نام پرستون تاگاردین (رابرت پتینسون). و نکته‌ی قابل توجه این است که کمپوس در میان شخصیت‌ها و گره‌های داستانی سردرگم نمی‌شود و در هر صحنه و با هر شخصیت، اهمیت موضوعی و روایی مورد نظرش را اثبات می‌کند.

کمپوس در تازه‌ترین فیلمش «همیشه شیطان» مجموعه‌ای آشکار از خشونت سیستمی و پدید آمدن انواع و اقسام جنایات را نشان می‌دهد و با ریتم آهسته و اثرگذار شرارت و قساوت را از نسلی به نسل دیگر به تصویر می‌آورد و با کندوکاو درون تاریک‌ترین جنبه‌های وضعیت انسانی، مخاطب را بهت زده می‌کند و درامی پیچیده را به عنوان تزی مفصل در باب مسئله‌ی شر و سو استفاده از قدرت به خصوص در بخش‌های معتقد به مسیحیت در آمریکا، مطرح می‌سازد.

فی‌الواقع آن‌چه که کمپوس در «همیشه شیطان» نشانمان می‌دهد این است که  اکثر شخصیت‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شویم گناهکار هستند و به شکلی در چرخه‌ی گناه دست و پا می‌زنند، به استثنای موارد بسیار اندک، در این چرخه هر کاراکتری که در داستان وجود دارد یا شکارچی است و یا طعمه‌ی شکارچی‌ها. البته این نگاه خشن، منفی، وحشیانه و مطلق به جهان برای کارگردان مطرحی همچون کمپوس آن‌قدرها هم عجیب نیست.

فی‌المثل هری ملینگ نقش یک یک واعظ و مبلغ بی‌فکر را بازی می‌کند که با خطبه‌های پر حرارت توجه مردم را  به خود جلب می‌کند و با این وهم که می‌تواند مرده‌ها را زنده کند دست به قتل می‌زند و یا رابرت پتینسون، کشیش جوانی که به ناکمستیف می‌آید و با نام خدا و اسم خدمت به خدا به راحتی در چرخه‌ی گناه و در سِمَت شکارچی وارد می‌شود و دختران جوان را فریب می‌دهد و یا زن و شوهر عکاس که از رذل‌ترین کاراکترهای فیلم هستند که برای لذت و شهرت، دست به قتل می‌زنند و جنایات خود را ثبت می‌کند. فی‌الواقع یکی از هوشمندانه‌ترین تمهیداتی که کمپوس به کار می‌بندد، عکسبرداری از صحنه‌های خشونت آمیز و جنایت و همین‌طور  انتقال حس کثیف و مشمئزکننده برای بینندگان است.

همین‌طور پلیس فاسدی که خودش بدل به فسادی می‌شود که در شهر کوچکش جریان دارد، پلیسی که برای منافعش با خلاف‌کاران معامله می‌کند. حتی آروین که می‌توان گفت سالم‌ترین و خوش‌قلب‌ترین کاراکتر فیلم است، کاراکتری که حاضر نیست شر را بدون مجازات بگذارد و می‌خواهد خودش صلح را برپا کند و در جایی که کارهای شیطانی توسط شرورهایی انجام می‌شود که دارای موقعیت‌های مهمی هستند، به ویژه دارای مرجعیت دینی، دست به جنایت می‌زند.

آنچه‌ که در «همیشه شیطان» بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، دین است. دین در این‌جا به عنوان تنها رسانه جمعی مورد توجه قرار می‌گیرد و تا حدودی عامل اتصالات و عامل کنترل کردن جمع‌ها است. دین در فیلم عامل مهمی است حتی برای  افرادی که تلاش می‌کنند از آن به نفع خود بهره برداری کنند.

«همیشه شیطان» روی نقاط حساسی دست می‌گذارد و بدون دلهره و ترس، حقایق را برملا می‌سازد. البته صداقت فیلم همان‌قدر که برای تماشاگران حائز اهمیت و ارزشمند است، همان‌قدر هم می‌تواند برای عده‌ای غیر قابل هضم باشد.

فیلم «همیشه شیطان» تمام داستان‌گویی‌اش را بر اساس برخورد شخصیت‌ها شکل می‌دهد و شاید به همین دلیل موقعیت‌هایی در فیلم وجود داشته باشند که سریع از آن‌ها عبور شده باشد ولی با این‌که ممکن است ریتم اثر در قسمت‌هایی بیفتد، اما فیلم در بیشترین بخش‌ها نقطه‌ی ضعف بزرگی ندارد چرا که فیلمساز دقیقاً هدف خود را می‌شناسد و از آشکار کردن واقعیات و بیان عقاید  نمی‌ترسد و پیام خود را تحویل مخاطب می‌دهد.

کمپوس همچون یک صنعتگر توانا، فیلم را تمامن مهندسی می‌کند. از متن جاندار گرفته تا قاب‌های اثر گذار و تصاویر ماندنی، موسیقی و طراحی صدا و همین‌طور اجراهای قدرتمند و الخ. در نهایت می‌توان گفت کمپوس در «همیشه شیطان» با شکل داستانی تو در تو و روایت گسترده‌ی صدا در داستان، مشاهدات خشک و دردناکی که به این داستان تاریک اصالت می‌بخشد، جلو می‌رود و فیلمی غمگین، سیاه، جسورانه‌ و سنگین را تحویلمان می‌دهد که در طول تماشای آن حس سنگینی، خفقان و تعلیق مدام به ما منتقل می‌شود، و پس از پایان هم رهایمان نمی‌کند.

یاسمن اسمعیل‌زادگان

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۱ مهر ۱۳۹۹ ۲۳:۵۷

نقد های سایت واقعا عالی هستند همیشه نقد بزارید از فیلم ها و همینطور سریال ها مخصوصا این فیلم ها فوق العاده بود نقد واقعا یه خسته نباشید گرم به نویسنده ی این نقد و سایت می کنم.واقعا خسته نباشید همون نظراتی که من به این فیلم داشتم رو تو این نقد دیدم.این نظرات رو داشتم ولی قشنگ برام واضح نبود که تو این نقد واضح شد برام.نقد فوق العاده ای بود.همینطوری ادامه بدید

نمایش اسپویل
۶ آذر ۱۳۹۹ ۱۶:۳۲

سپاس از توجه شما دوست گرامی ?

نمایش اسپویل