news-background
news-background

«با دلم فیلم می‌سازم»؛ «زاویه دولان» از پروژه‌های جدید خود از جمله یک مینی‌سریال و یک فیلم ترسناک می‌گوید

«زاویه دولان» فیلمساز کانادایی-فرانسوی ۳۱ ساله در آستانه‌ی انتشار فیلم جدیدش «ماتیاس و ماکسیم» (دانلود فیلم Matthias & Maxime با لینک مستقیم) به تازگی در مصاحبه با «وایس» نگاهی انداخته به بیش از یک دهه فیلمسازی خود. او هشت فیلم بلند در کارنامه دارد و اولین فیلمش را در سن ۱۹ سالگی نوشته و کارگردانی کرده. شش عنوان از این فیلم‌ها اولین بار در کن اکران شدند و اغلب آن‌ها نقدهایی مثبت دریافت کردند. هرچند فیلم‌های او بیشتر مضامین نوجوانانه را بررسی می‌کنند اما بلوغ او در فیلمسازی و اجرا مشهود است. با اینکه گروهی دیگر معتقدند او شایستگی این همه ستایش را ندارد، اما هر دو دسته نسبت به پروژه‌های بعدی او مشتاقند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دولان در پاسخ به اینکه در آینده چه پروژه‌هایی می‌سازد، هوادارانش را ناامید نمی‌کند. او می‌گوید:‌ «یک مینی‌سریال، یک فیلم ترسناک که داستانش در اواخر قرن نوزدهم می‌گذرد و یک درام اجتماعی! اما در حال حاضر، منتظر اینم که حال دنیا بهتر شود تا بتوانیم همان‌گونه که باید فیلمبرداری کنیم؛ دست در دست.»

او در مورد آینده‌ی صنعت فیلمسازی و پاندمی کمی نگران است و باور دارد که تجربه‌ی دیدن فیلم در سینما ممکن است با تعطیلی سالن‌ها و ظهور شبکه‌های استریمینگ برای همیشه تغییر کند. دولان توضیح می‌دهد: «وقتی به محیط پیرامون و به خودم نگاه می‌کنم، می‌بینم که تمایل ما برای با هم بودن مدام رو به کاهش گذاشته، و گرایش ما نسبت به سرگرمی محدود رو به افزایش. اما فعلاً... اگر چاره‌ای نداشته باشیم... متأسفانه سالن‌های سینما از بین خواهند رفت. یا اینکه می‌مانند اما منحصر به فیلم‌های بزرگ استودیویی می‌شوند – و تمام فیلم‌های مستقل و با بودجه‌های متوسط به سرویس‌های آنلاین فرستاده می‌شوند. و این غم‌انگیز است. زیرا هیچ‌کس در واقع برای صفحات نمایش آیپد فیلم نمی‌سازد.»

اگرچه بسیاری از افراد به ویژه سینماداران تصور زوال سالن‌های سینما را تمسخر می‌کنند اما فیلمسازان بسیاری نگرانند که تعطیلی سینماها در طول چندین ماه گذشته گرایش به شبکه‌های استریمینگ را سرعت بیشتری ببخشد و مردم تنها برای دیدن بلاک‌باسترهای مارول و یا فیلمسازانی مثل «کریستفر نولان» به سینما بروند. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

دولان در بخش دیگری از مصاحبه از نحوه‌ی انتخاب قطعات موسیقی فیلم‌هایش می‌گوید: «اغلب ترانه‌ها از همان آغاز انتخاب می‌شوند. بسیاری از مواقع باید برای ورودشان به فیلم بجنگیم! کارم به جایی می‌رسد که باید با مدیران برنامه‌ها تماس بگیرم و برای هنرمندان نامه بنویسم، وقتی که بلاتکلیف می‌مانم. عموماً واکنش آن‌ها محبت‌آمیز است و متوجه می‌شویم که از درخواست ما بی‌اطلاع بوده‌اند. بعضی از آن‌ها سخاوتمندانه همکاری می‌کنند؛ «فلورنس ولش» در صدر این فهرست قرار دارد... مدیر برنامه‌های بریتنی هم همین‌طور! گاهی هم پاسخ منفی می‌گیریم. به فیلم‌های دیگر پاسخ‌شان مثبت است اما به فیلم شما نه می‌گویند. علت آن واضح است و البته می‌تواند دلسردکننده باشد. زیرا غم‌انگیز است که بدانی یک نفر که موسیقی‌اش را می‌پرستی نمی‌خواهد اثرش در فیلم شما باشد. اما زندگی همین است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا اکران فیلم در کن برای اولین بار برایش تبدیل به یک وظیفه شده یا نه، و آیا نگاهش به جشنواره با بعضی نقدهای منفی تغییر کرده می‌گوید: «اکران فیلم در کن هرگز یک وظیفه نبوده است! مدیران کن ممکن است شوخی کنند که بردن فیلم «تام در مزرعه» (دانلود فیلم Tom at the Farm با لینک مستقیم) به ونیز به نحوی «خیانت» بوده، اما به نظر من همه می‌دانیم که بهتر است گاهی بروی و بهتر بازگردی. مواجهه با انتقاد به نظر تا پایان فیلمسازی کارگردان را رها نمی‌کند! من با دلم فیلم می‌سازم و با دلم به نظرات پیرامون آن‌ها واکنش نشان می‌دهم. بنابراین بله کمی مثل یک کودک رفتار کرده‌ام. این اتفاقات افتاده است... ولی می‌خواهم روشم را تغییر دهم، می‌خواهم رشد کنم و تکامل یابم. اما نمی‌توانم در نقدها به دنبال تأیید شدن باشم. باید جای دیگری دنبالش بگردم. در خودم، خانواده‌ام، دوستانم – این افراد سخت‌گیرترین قاضیان من هستند.»

فیلم «ماتیاس و ماکسیم» ۲۸ آگست (۷ شهریور ماه ۱۳۹۹) از پلتفرم MUBI پخش خواهد شد، اما هم اکنون در ۳۰نما با کیفیت بلو-ری در دسترس است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید